رییس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی تشریح کرد:

کنترل بیماری آلزایمر و کاهش علائم تحریک پذیری با داروی گیاهی ملیتروپیک

رییس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی به مناسبت ۲۱ سپتامبر، روز جهانی آلزایمر گفت: ملیتروپیک با مهار آنزیم استیل کولین استراز می تواند سبب افزایش کارایی انتقال دهنده استیل کولین شود و در نهایت بیماری آلزایمر در مراحل خفیف و متوسط قابل کنترل قطعی خواهد
۰۳ مهر ۱۴۰۰ | ۰۹:۴۶ کد : ۳۶۱۱۴ تاپ خبر پژوهشی
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی، دکتر رضا غفارزادگان رییس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی با اشاره به این که در ایران حدود ۸.۵ تا ۱۰ درصد جمعیت سالمندان مبتلا به دمانس هستند و شایعترین نوع دمانس (زوال عقل) آلزایمر نام دارد عنوان کرد: نزدیک به یک میلیون نفر در ایران به بیماری آلزایمر مبتلا هستند که با ورود پاندمی کرونا این تعداد بیشتر شده است.
کنترل بیماری آلزایمر و کاهش علائم تحریک پذیری با داروی گیاهی ملیتروپیک

وی درخصوص بیماری آلزایمر مطرح کرد: این بیماری از عوارض دوران کهنسالی است که با بالا رفتن سن و از تخریب سلول های خاکستری حافظه انسان به وجود می آید و متاسفانه با ورود پاندمی کرونا و عوارض آن تعداد افراد مبتلا به آلزایمر در کشور افزایش یافته است.

غفارزادگان افزود: سیستم ایمنی بدن برای تنظیم دقیق واکنش التهابی و تولید آنتی بادی در برابر عوامل بیماری زایی که با آن روبرو شده، تکامل یافته است. با این وجود، تغییرات طولانی مدت در مغز پس از بیماری کرونا با افزایش خطر ابتلا به کاهش شناختی مرتبط با سن و بیماری آلزایمر ارتباط نزدیکی دارد. اقدامات مخرب سلول های عصبی ایمنی و سیگنالینگ التهابی می توانند حافظه را به طور دائم مختل کنند.

وی در ادامه بیان کرد: ملیتروپیک یکی از محصولات مهم دارویی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی می باشد که حاوی عصاره بادرنجبویه به میزان 400 میلی گرم می باشد که با تلاش محققان این پژوهشکده  به لیست داروهای گیاهی کشور اضافه شده است.

رییس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی افزود: ملیتروپیک با مهار آنزیم استیل کولین استراز می تواند سبب افزایش کارایی انتقال دهنده استیل کولین شود و در نهایت بیماری آلزایمر در مراحل خفیف و متوسط قابل کنترل قطعی خواهد بود . همچنین گیاه بادرنجبویه می تواند به کاهش استرس، بهبود کیفیت خواب و تقویت حافظه کمک کند.

غفارزادگان در پایان تاکید کرد: مصرف داروی گیاهی ملیتروپیک می تواند در کاهش اثرات آلزایمر در دوران بهبودی پس از بیماری کرونا موثر باشد و تا حدودی اثرات این بیماری را خنثی کند.