معاون پژوهشی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی خبر داد:

اجرای طرح فناورانه دستیابی به دانش فنی و تولید اکسیژن زدا توسط جهاددانشگاهی آذربایجان غربی

معاون پژوهشی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی از واگذاری اجرای طرح ملی فناورانه دستیابی به دانش فنی اکسیژن زدا به این واحد خبر داد.
۰۳ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۶:۴۰ کد : ۳۵۱۴۲ پژوهشی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی، دکتر ولی زاده معاون پژوهشی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی با اعلام این مطلب اظهار کرد:جهاددانشگاهی آذربایجان غربی مطابق موافقت نامه امضا شده با معاونت پژوهشی دفتر مرکزی جهاددانشگاهی دانش فنی طرح فناورانه اکسژن زدا را بومی سازی خواهد کرد.
اجرای طرح فناورانه دستیابی به دانش فنی و تولید اکسیژن زدا توسط جهاددانشگاهی آذربایجان غربی

وی با اشاره به این که این اقدام توسط پژوهشگران توانمند متعهد و متخصص جهادی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی صورت می گیرد اظهار کرد: طبق برنامه ریزی های بعمل آمده گروه پژوهشی شیمی تجزیه واحد در نظر دارد  به دانش فنی طرح های فناورانه مورد نیاز کشور از جمله اکسیژن زدا، کاتالیست میراکس، پارابن و  کود زیستی دست پیدا کند.

معاون پژوهشی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی با اشاره به تصویب و امضاء قرارداد طرح ملی فناورانه اکسیژن زدا در سال 1400 بعنوان یکی از موفقیت های علمی این واحد  خاطرنشان کرد:  از مزایای استفاده از اکسیژن زداها خصوصا نوع آلی که مبتنی بر تجزیه پذیر بودن در محیط زیست در مقایسه با نوع معدنی آن است می‌توان به افزایش عمر مفید دستگاه‌ها، کاهش هزینه تعمیر و نگهداری و حفظ ایمنی و سلامت محصول و بهینه سازی آن و حفاظت از محیط زیست و مبتنی بر فناوری سبز  بودن و تجزیه پذیری در محیط زیست اشاره کرد.

وی ادامه داد: نکته مهمتر اینکه فناوری  این ماده کاملا وارداتی در اختیار کشور آمریکا بوده و تا سال 2027 خود این کشور سالانه نیازمند 600 هزار تن از این ماده برای صنایع مختلفش است.

دکتر ولی زاده گفت: مواد اکسیژن زدا یکی از مواد شیمیایی مهم و اساسی در صنایع مختلف یک کشور از جمله صنعت مهم نفت، قلمداد می شود  چرا که وجود اکسیژن حتی در مقیاس ppb برای تجهیزات صنایع مشکلات فراوانی از جمله خوردگی، انسداد مجاری و کانال های انتقال مواد را ایجاد خواهد کرد که منجر به توقف خط تولید و تعویض مخازن و تحمیل هزینه ها و ضرر های چند صد میلیون دلاری بر صنایع است.

وی با اشاره به این که اکسیژن زداها را می‌توان از یک نگاه کلی به دو دسته آلی و معدنی تقسیم کرد ادامه داد: فناوری نوع اکسیژن زدای جهاددانشگاهی آذربایجان غربی از نوع آلی می باشد که مزیت این فناوری بر سبز بودن و حفظ محیط زیست در مقایسه با نوع معدنی آن است که خروجی آن بصورت نمک بوده اما نوع آلی کاملا در محیط زیست تجزیه می شود.

معاون پژوهشی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی با اشاره به رویکرد واحد بر برنامه ریزی و کیفی سازی فعالیت ها به شکل کاملا تخصصی و مبتنی بر توسعه فناوری ها و مدیریت سبز در قالب پژوهشکده اظهار کرد:این حوزه تخصصی بین رشته ای یکی از اولویت ها و نیاز اساسی دنیا می باشد که دانشگاه های بزرگ شتابان به این سمت در حرکت می باشند.