پامچال، گیاهی موثر در درمان بیماری‌های تنفسی کودکان

یکی از بهترین گیاهان دارویی که در درمان سینوزیت و عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی کودکان تجویز می شود گیاه پامچال یا پریمولا(primula vulgaris) می باشد.
۳۱ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۱:۰۲ کد : ۳۴۹۷۸ پژوهشی
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی، گیاه Primula vulgaris Huds. گونه ای از گیاهان گلدار از خانواده Primulaceae است که بومی غرب و جنوب اروپا، شمال غرب آفریقا و بخش هایی از جنوب غربی آسیا است. این گونه از لحاظ ظاهری تا حدودی با گل مغربی جنس Oenothera شبیه می باشد ولی این دو گونه هیچ ارتباطی نداشته و نباید با یکدیگر اشتباه شوند.
پامچال، گیاهی موثر در درمان بیماری‌های تنفسی کودکان

گل پامچال از گل‌های زیبای بهاری است و از اواخر اسفند تا اردیبهشت گلدهی دارد و علاوه بر جنبه زینتی آن از خواص درمانی گسترده‌ای نیز برخوردار است. گل، برگ و ریشه این گیاه قسمت‌های مورد استفاده دارویی گیاه هستند و از برگ و گل این گیاه چای و دمنوش تهیه می‌شود.

دکتر رضا غفارزادگان رییس این پژوهشکده در خصوص این گیاه دارویی اظهار کرد: یکی از بهترین گیاهان دارویی که در درمان سینوزیت و عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی کودکان تجویز می شود گیاه پامچال یا پریمولا(primula vulgaris) می باشد.

وی مهم ترین و اصلی ترین هدف درمان با این گیاه، را افزایش خلط آوری و درمان سرفه دانست و عنوان کرد: ریشه پامچال حاوی ساپونین ها، گلیکوزیدها و روغن فرار بوده و در مخلوط های چای، اغلب این دارو با رازیانه و آنیسون ترکیب می شود. همچنین این گیاه به دلیل وجود مشتقات اسید سالیسیک دارای خاصیت ضد التهابی نیز می باشد. 

دکتر غفارزادگان خاطرنشان کرد: جوشانده گیاه پامچال در درمان برونشیت های خشک کمک کننده است؛ زیرا سبب تجزیه شدن(حل شدن) موکوس می شود بنابراین تنتور پامچال را برای نوجوانان نیز می توان تجویز نمود و در این موارد 10-20 قطره از این تنتور برای چهار بار در روز باید مصرف گردد.

رییس پژوهشکده گیاهان دارویی در پایان تاکید کرد: همانند سایر گیاهان دارویی مصرف بیش از اندازه و خودسرانه گیاه پامچال مضر است و همراه با داروهای شیمیایی به ویژه داروهای مربوط به بیماری‌های عصبی مانند داروهای ضد تشنج و ضد افسردگی همزمان مصرف نگردد.