گزارش خدایی از دستاوردهای پژوهشکده علوم پایه کاربردی جهاد دانشگاهی:

پژوهش‌های کاربردی در زمینه بالادستی نفت و پاک‌سازی آلودگی‌های منابع آب‌وخاک

۲۴ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۸ کد : ۳۴۹۲۷ پژوهشی
رئیس پژوهشکده علوم پایه کاربردی جهاد دانشگاهی در رادیو گفت‌وگو مأموریت این پژوهشکده را فعالیت و انجام پژوهش‌های کاربردی در زمینه بالادستی نفت و پاک‌سازی آلودگی‌های منابع آب‌وخاک دانست.
پژوهش‌های کاربردی در زمینه بالادستی نفت و پاک‌سازی آلودگی‌های منابع آب‌وخاک

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو، دکتر کمال خدایی رئیس پژوهشکده علوم پایه کاربردی جهاد دانشگاهی با برنامه «گفتگوی علمی» در مورد اقدامات و دستاوردهای پژوهشکده علوم پایه کاربردی جهاد دانشگاهی مصاحبه کرد.
وی آغاز به کار پژوهشکده علوم پایه را مربوط به سال 83 دانست و گفت: در این پژوهشکده 6 گروه پژوهشی گروه زمین‌شناسی نفت، گروه زمین‌شناسی توسعه میدان‌ها نفت و گاز، میکروبیولوژی نفت، نانو بیوفیزیک، بیوتکنولوژی و زمین‌شناسی محیطی فعالیت می‌کنند.
خدایی مأموریت این پژوهشکده را فعالیت و انجام پژوهش‌های کاربردی در زمینه بالادستی نفت و پاک‌سازی آلودگی‌های منابع آب‌وخاک دانست و ادامه داد: در این پژوهشکده 35 عضو هیئت‌علمی و 72 نفر کل اعضای پژوهشکده هستند.
رئیس پژوهشکده علوم پایه کاربردی جهاد دانشگاهی پیرامون وضعیت علمی و تعاملی جهاد دانشگاهی تشریح کرد: جهاد دانشگاهی همواره بر اساس نیاز اساسی کشور مأموریت‌هایی را تعریف و در راستای اسناد بالادستی کشور فعالیت می‌کند و در حوزه علوم پایه کاربردی به دنبال انجام پژوهش‌های کاملاً کاربردی است.
*200 پروژه کاربردی در پژوهشکده علوم پایه
خدایی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو ضمن اشاره به غیردولتی بودن جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی پژوهش‌های برنامه محور را انجام می‌دهد و در نهایت خدمات پژوهشی را ارائه می‌دهد و لذا تفاوت پژوهش در جهاد با دانشگاه‌ها مسئله‌محور بودن آن است.
وی با اشاره به جذب نیروی انسانی متناسب با مسائل اظهار کرد: پژوهشکده علوم پایه کاربردی از سال 83 تا کنون 200 پروژه پژوهشی کاربردی انجام داده که بیش از 100 تا از اینها از دل صنعت و سازمان‌های مختلف کارفرما داشته و توسط این پژوهشکده به سرانجام رسیده است.
رئیس پژوهشکده علوم پایه کاربردی جهاد دانشگاهی در ادامة گفتگو با این برنامه رادیویی، ضمن اشاره به شناسایی گپی در کشور در زمینه آلودگی‌های نفتی بیان کرد: برای این شناسایی با دانشگاه‌ها تعامل داشتیم و در بحث تحصیلات تکمیلی که در راستای مأموریت جهاد دانشگاهی است، حمایت می‌کنیم.
*پژوهشکده علوم پایه کاربردی در ذیل جهاد دانشگاهی است
خدایی با اشاره به تعامل با بیش از 50 پایان‌نامه تحصیلات تکمیلی خاطرنشان کرد: در راستای بالادستی نفت، اگر کسی برای نوشتن پایان‌نامه تمایل داشته باشد، با او همکاری می‌کنیم.
وی از ذهنیت پژوهش‌های کاربردی و کارهای مهم در این پژوهشکده یادکرد و ادامه داد: این پژوهشکده چندین سال رتبه اول در مجموعه ارزیابی‌های وزارت علوم بوده و یک سال به‌عنوان مؤسسه پژوهشی برتر در کل کشور، انتخاب شد.
رئیس پژوهشکده علوم پایه کاربردی جهاد دانشگاهی ضمن ابراز تمایل برای انجام پروژه‌های بزرگ از سوی دولت و سازمان‌ها اظهار کرد: این پژوهشکده در زمینه پاک‌سازی آلودگی‌های نفتی آب‌وخاک، در کشور یک برند محسوب می‌شود و دانش فنی حل مسائل این زمینه مهم‌ترین دستاورد این حوزه است.
وی بومی‌سازی زنجیره فناوری را از دیگر مزایای رقابتی جهاد دانشگاهی دانست و افزود: پژوهشکده علوم پایه کاربردی در ذیل جهاد دانشگاهی است و به صورت کاملاً مستقل کار می‌کند و در دانشگاه شهید بهشتی مستقر است.
*سازمان‌ها اعتماد کنند
خدایی در مورد برنامه‌های آینده این پژوهشکده تصریح کرد: در کنار توسعه فعالیت‌ها در زمینه اهداف ذکر شده، برنامه‌های ویژه‌ای برای توسعه فناوری‌های پاک‌سازی آلودگی‌های آب زیرزمینی و همچنین بومی‌سازی فناوری شکافت هیدرولیکی برای ازدیاد برداشت از میدان‌ها نفت و گاز از برنامه‌های آتی این پژوهشکده می‌باشد.
این چهره علمی پیرامون تعامل پژوهشکده علوم پایه با خارج از کشور اظهار کرد: پروژه‌های مشترکی در زمینه بالادستی نفت داشتیم و در پژوهش‌های بین‌المللی به دنبال انتقال دانش برای جبران کمبودها هستیم.
رئیس پژوهشکده علوم پایه کاربردی جهاد دانشگاهی ضمن اشاره به راه‌اندازی مرکز نوآوری و شتاب‌دهی در پژوهشکده برای دو مأموریت این مجموعه خاطرنشان کرد: از دانشجویان و دانشگاه‌ها ایده‌های خوب را می‌گیریم و از آنها حمایت به عمل می‌آوریم.
خدایی همچنین در مورد انتظارات از نهادهای همسو گفت: از نهادها و سازمان‌ها انتظار داریم که اعتماد کنند و به این مجموعه باور داشته باشند و همچنین از ظرفیت‌های داخلی استفاده کنند.