«ما می‌توانیم؛ پرونده‌ی ویژه معرفی طرح‌های فناورانه جهاددانشگاهی»

تکمیل دانش فنی ساخت و تولید کریستالیزاتور صنایع فولاد و ریخته گری /ضرورت پشتیبانی صنایع

/ جهاددانشگاهی، نماد عبور از موانع با باور توان ایرانی (۷۲)/
۱۳ مرداد ۱۴۰۰ | ۰۸:۳۳ کد : ۳۴۳۰۶ تاپ خبر پژوهشی
مدیر طرح فناورانه تکمیل دانش فنی ساخت و تولید کریستالیزاتور صنایع فولاد و ریخته گری گفت: استمرار این نوع پروژه‌ها، یکی از نقاط قوتی است که نهاد مقدس و انقلابی جهاددانشگاهی به آن مجهز است. پشتیبانی صنایع، توان و سرعت داخلی سازی خدمات و تجهیزات را افزایش داده و میزان وابستگی کاهش می‌یابد.
تکمیل دانش فنی ساخت و تولید کریستالیزاتور صنایع فولاد و ریخته گری /ضرورت پشتیبانی صنایع

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، با توجه به فرارسیدن چهل و یکمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی و در حال اجرا بودن طرح‌های فناورانه این نهاد و به‌منظور بازتاب مناسب اهمیت و ضرورت اجرای این طرح‌ها با مهندس سیدحسن سجادیان، مدیر طرح فناورانه تکمیل دانش فنی ساخت و تولید کریستالیزاتورهای صنایع فولاد و ریخته‌گری که از سال 1380 و در حدود 20 سال سابقه مدیریت مرکز خدمات تخصصی و اجرای بیش از 50 طرح را در سازمان جهاددانشگاهی تهران به عهده داشته است به گفت و گو نشستیم.

 او با اشاره به ضرورت انجام این پروژه اظهار کرد: قطعه گلوگاهی و تکنولوژیک صنایع مادر کشور، کریستالیزاتورها و قالب‌های ریخته‌گری صنایع فولاد‌ریزی کشور هستند. این قطعات یکی از گلوگاهی‌ترین قطعات این صنعت محسوب شده و با نبود آن، مشکلات زیادی برای صنایع فولادریزی و دیگر صنایع وابسته ایجاد می‌گردد. از سوی دیگر، تکنولوژی بالای ساخت این قطعه که از آلیاژ خاصی از مس و عناصر افزودنی است و دوام و استحکام بالایی داشته و توانایی تحمل وزن و گرمای مذاب فولاد را برای شکل‌دهی داراست، منجر به تولید آن توسط برخی از شرکت‌های خارجی شده است و تا این زمان تکنولوژی ساخت داخلی وجود نداشته است.

مهندس سجادیان در ادامه با اشاره به برخی دستاورهای اجرای این طرح خاطرنشان کرد: صرفه جویی ارزی، عدم کارایی تحریم این محصول در صنایع کلیدی، خروج محصول از حالت گلوگاهی، ایجاد اشتغال، پایین‌تر بودن قیمت تمام شده نسبت به نمونه خارجی، عدم خام فروشی مواد اولیه مس حداقل در این محصول و ایجاد ارزش افزوده، از جمله مهمترین دستاوردهای اجرای این طرح فناورانه خواهد بود.

وی درباره این پرسش که چه مشکلات و موانعی پیش روی به انجام رسیدن اجرای این طرح وجود دارد و راه‌های عبور ازمشکلات چیست؟، گفت: در موارد از جمله مواد اولیه، تجهیزات و سرمایه مسائل و مشکلاتی وجود دارد. برای مثال در بحث مواد اولیه، یک مورد بحث قیمت بازار است که هزینه بالای مس و هزینه بالای مواد جانبی تولید کریستالیزاتور است. مورد دیگر تأمین مواد اولیه با کیفیت مطلوب است.

مهندس سجادیان افزود: در بحث تجهیزات نیز این مساول شامل تأمین کوره، نورد گرم و سرد، دستگاه سی ان سی جهت ماشین‌کاری، دستگاه کوانتومتری، تجهیزات آبکاری و ... است. همچنین موضوع سرمایه شامل خرید زمین و ساخت آن است.

وی با اشاره به برخی راه حل‌های پیشنهادی جهت رفع این مشکلات اضافه کرد: یکی از راهکارهای، سرمایه‌گذاری کلان ملی است. بودجه‌ای نزدیک به حدود 40 تا 50 میلیارد تومان جهت آنکه این مرکز به عنوان تنها تأمین‌کننده کریستالیزاتور معرفی شود نیاز است. قاعدتاً این بودجه می‌تواند در چندین مرحله به این مرکز تزریق شود.

مهندس سجادیان خاطرنشان کرد: موضوع بعدی، سفارش خرید توسط صنایع بزرگ است که تضمین جهت خرید قالب‌های مسی توسط صنایع بزرگ باید وجود داشته باشد. همچنین می‌بایست مواد اولیه از صنایع مس تأمین شود. با توجه به هزینه بالای مواد اولیه و مشکلات موجود در مسیر تأمین آن الزم است که مواد اولیه به قیمت محصول اولیه با کمترین سود متصور از صنایع مس تأمین شود. این موضوع برای صنایع مس نیز ارزشمند و سودآورخواهد بود، چرا که ماده خام اولیه با قیمت پایین به یک محصول مسی با قیمت خیلی بالا نسبت به ماده خام تبدیل می‌شود.

مدیر طرح فناورانه کریستالیزاتور درباره اینکه مطابق برنامه‌ریزی‌ها، اجرای این طرح فناورانه چه زمانی به پایان می‌رسد و چه برنامه‌ای برای توسعه فعالیت‌ها در این حوزه وجود دارد، گفت: این طرح تا به حال 80 درصد پیشرفت داشته و در صورت تأمین سرمایه اولیه مورد نیاز، تا انتهای سال جاری، بخش دانش فنی و تکرارپذیری آن، به پایان رسیده و برای توسعه و تجاری‌سازی محصول اقدامات اولیه آغاز خواهد شد.

وی افزود: در برنامه پیش‌بینی شده سال اول 20 ست، سال دوم 100 ست و سال سوم 600 ست با میزان نیاز کل کشور تولید می‌شود. بدیهی است میزان سرمایه‌گذاری در سرعت رسیدن به تولید انبوه تأثیر مستقیم خواهد داشت.

مهندس سجادیان در پایان خاطرنشان کرد: انجام طرح‌های گلوگاهی و بزرگ توسط جهاددانشگاهی نشان‌دهنده آن است که این سازمان توانایی ایجاد دانش و تکنولوژی برای تجهیزات پیچیده صنعتی را داراست. لذا استمرار این نوع پروژه‌ها، یکی از نقاط قوتی است که این ارگان مقدس انقلابی به آن مجهز است. پشتیبانی صنایع توان و سرعت داخلی سازی خدمات و تجهیزات را افزایش داده و میزان وابستگی کاهش می‌یابد. 

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی طرح های فناورانه سازمان جهاددانشگاهی تهران چهل و یکمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی