مراسم تکریم رییس سابق و معارفه سرپرست جدید سازمان جهاددانشگاهی تهران برگزار شد

مراسم تقدیر و تشکر از زحمات دکتر سیدعلی طباطبایی رییس پیشین سازمان جهاددانشگاهی تهران و معارفه دکتر مسعود کمبرانی سرپرست این سازمان با حضور دکتر محمدرضا پورعابدی معاون پژوهش و فناوری و دکتر مهدی باصولی معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی برگزار شد.
۱۹ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۲:۱۵ کد : ۳۱۷۶۱ تاپ خبر پژوهشی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، مراسم تقدیر و تشکر از زحمات دکتر سیدعلی طباطبایی رییس پیشین سازمان جهاددانشگاهی تهران و معارفه دکتر مسعود کمبرانی سرپرست این سازمان ۱۸ خردادماه با حضور دکتر محمدرضا پورعابدی معاون پژوهش و فناوری و دکتر مهدی باصولی معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی در سازمان جهاددانشگاهی تهران برگزار شد.
مراسم تکریم رییس سابق و معارفه سرپرست جدید سازمان جهاددانشگاهی تهران برگزار شد

دکتر محمدرضا پورعابدی با تاکید بر ضرورت بازمهندسی جدید این سازمان در این برهه از زمان گفت: همچنین باید منافع سازمان بر منافع شخص ارجح باشد.

وی با اعتقاد به این که واحدهای سازمانی بزرگ به اینرسی تصمیم گیری بیشتری نیاز دارد، افزود: در دوران مدیریت دکتر طباطبایی با تجمیع مجموعه‌ها تصمیم گیری‌ها سریع‌تر انجام شد.

معاون پژوهشی و فناوری جهاددانشگاهی با بیان این که از ویژگی‌های سازمان جهاددانشگاهی تهران منابع انسانی آن است، خاطرنشان کرد: همانگونه که دانشگاه تهران نماد آموزش عالی است سازمان جهاددانشگاهی تهران هم باید نماد جهاددانشگاهی باشد.

دکتر پورعابدی با بیان این‌که کمتر شاهد نیروی جایگزین مناسب در جهاددانشگاهی تهران هستیم، افزود: البته این موضوع در همه واحدها مشاهده می‌شود اما در سازمان جهاددانشگاهی تهران پررنگ تر است.

وی ادامه داد: جهاددانشگاهی تهران تاکنون ماموریت‌های مختلفی را پذیرفته است، اما امروز شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری فعالیت‌های ما را انجام می‌دهند؛ پس باید با مختصات امروز برای خود مأموریت‌های جدیدی تعریف کنیم و با استفاده از تجربه گذشته و با آینده نگری برای امروز ماموریت جدید تعریف کنیم.

معاون پژوهشی و فناوری جهاددانشگاهی با تاکید بر ضرورت تسریع تجمیع‌ها با هدف سرعت بخشیدن به تصمیم گیری‌ها گفت: در جهاددانشگاهی هر واحدی باید حداقل در دو تا سه حوزه مختلف کار کند و تاکنون جهادی موفق بوده است که تنها در این تعداد حوزه کار کرده است.

دکتر پورعابدی با بیان این‌که باید ارتباط معقول و ساختار یافته‌ای در منابع انسانی بازنشسته ایجاد شود، افزود: ارتباط بازنشستگان باید با سازمان حفظ شود و نباید این افراد به راحتی کنار گذاشته شوند از نقاط مثبت سازمان همکاری چند رده مدیر در کنار یکدیگر است، اگر مبنا بر آمدن و رفتن افراد باشد در نهایت تغییرات زیگما ثابت خواهد بود.

معاون پژوهشی و فناوری جهاددانشگاهی با بیان این‌که حوزه پژوهش و فناوری ۱۰ درصد ساختار و ۶۰ درصد عملکرد این سازمان را تشکیل می‌دهد، گفت: از برخی سازمان‌ها انتظار ایفای نقش ملی داریم.

در ادامه این مراسم دکتر مهدی باصولی معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی از تدوین برنامه توسعه هفتم جهاددانشگاهی خبر داد و گفت: در این برنامه چندین جهت گیری در نظر گرفته شده است جهت گیری در سه حوزه فرهنگی، آموزشی و پژوهشی است.

وی ادامه داد: با تاکید دکتر طیبی در حوزه پژوهشی چند محور مشخص در واحدهای بزرگ در نظر گرفته شده است که انجام طرح‌های فناورانه در این راستا تعیین شده است البته واحدهای کوچک هم می‌توانند از ظرفیت واحدهای بزرگ‌تر استفاده کنند.

معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی گفت: واحدهای بزرگ با توسعه می‌توانند به توسعه واحدهای کوچک کمک کنند. در حوزه فرهنگی انجام فعالیت‌های شاخص در سطح ملی و منطقه‌ای است که جهاد تهران در حوزه آموزش و فرهنگ می‌تواند از حرفه‌ای ترین‌ها باشد.

دکتر باصولی با بیان اینکه در حوزه پژوهش تاکنون فعالیت‌های خوبی انجام شده است، افزود: با توجه به قدمت جهاددانشگاهی تهران در حوزه فرهنگی، این واحد می‌تواند مدد رسان حوزه فرهنگی جهاددانشگاهی باشد.

وی با بیان این‌که باید از جهاددانشگاهی تهران در توسعه جهاد کشور استفاده کرد، گفت: به اعتقاد بنده جهاددانشگاهی تهران در دوران دکتر طباطبایی ارتقاء چند پله‌ای داشته است.

 

راه‌اندازی مرکز نوآوری و شتاب‌دهی در سازمان جهاددانشگاهی تهران

دکتر مسعود کمبرانی سرپرست سازمان جهاددانشگاهی تهران با اعتقاد به این‌که این مرکز می‌تواند به جذب نیروهای مناسب و سرمایه‌گذار برای ایده خوب جهت تامین محل درآمد راهگشا باشد، در ادامه اظهار کرد: بحث دیگر شرکت‌داری است سازمان‌ها عمدتا طرف حساب شرکت‌ها هستند این شرکت‌ها می‌توانند با حضور اعضای هیات علمی باشند و می توان از رشته تخصصی تک رشته‌ای آن را توسعه داد.

وی از دیگر اولویت‌های سازمان جهاددانشگاهی تهران را تجاری سازی دانش فنی برشمرد و افزود: بدین ترتیب هم افراد و هم جهاددانشگاهی تهران می‌توانند از آن منتفع شوند.

سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی تهران ایجاد مرکز خدمات تخصصی و کارگاهی در گروه فرآیند کشت بافت را از دیگر فعالیت‌های آتی این واحد از جهاددانشگاهی دانست و گفت: در جهاددانشگاهی تهران کشت گلخانه‌ای خوب در کشت بافت داریم.

دکتر کمبرانی راه‌اندازی کلینیک‌های آبزیان را از دیگر برنامه‌های جدید این واحد جهاددانشگاهی برشمرد و افزود: در این خصوص کارهای عمرانی آغاز شده است و تا سالگرد تاسیس جهاددانشگاهی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی راه‌اندازی این کلینیک‌ها را موثر در گسترش صنعت آبزی‌پروری برشمرد و افزود: از مشکلات این واحد کمبود نیروهای متخصص جوان است و فاصله سنی متخصصان و محققان با نیروهای بعدی نیز زیاد است که با جذب نیروهای نخبه جوان متعهد و کارآمد می توان آن را جبران کرد.

سرپرست سازمان جهاددانشگاهی تهران با انتقاد از حجم اندک افراد و این‌که با آینده‌نگری جانشین‌پروری نکردیم، گفت: در همین راستا باید سیستم پشتیبانی توانمندی وجود داشته باشد و پروژه های تعریف شده به خوبی پشتیبانی شوند تا در اجرا با مشکلی مواجه نشوند.

دکتر کمبرانی با اعلام آمادگی برای اجرای طرح های بزرگ فناورانه افزود: همچنین سازمان جهاددانشگاهی تهران می تواند به هابی برای چندین استان تبدیل شود تا در زمینه‌های تخصصی کشاورزی و آبزی‌پروری دانش فنی را منتقل کند. این می تواند در راستای کمک به جهاددانشگاهی استان‌های محروم باشد.

وی با بیان این که جهاددانشگاهی با سختی عجین شده است، گفت: کار خوب عبادت است و جهاددانشگاهی تهران از پیچیدگی‌های فراوان به همراه مزایای بسیار برخوردار است و تاکنون با فعالیت‌های خود توانسته با افتخار و سربلند فعالیت کند.

سرپرست سازمان جهاددانشگاهی تهران با اشاره به همه گیری کرونا، تحریم‌های ظالمانه و ... افزود: باید در کنار این مسایل تغییر تکنولوژی و فناوری را مد نظر قرار داد تا بتوان این سازمان را با پیشرفت به گروه دیگری واگذار کرد.

دکتر کمبرانی خاطرنشان کرد: جهاددانشگاهی تهران در اکثر حوزه های پژوهشی آموزشی و فرهنگی خودگردان است و چاره‌ای غیر از آن نیست که برای اجرای امور و جبران هزینه‌ها درآمد کسب کنند در نتیجه باید در کنار روش‌های سنتی با روش جدید به درآمدی پایدار و با ثبات دست یابند.

وی با اشاره به وجود واحدهای فعال مختلف تحقیقاتی در حوزه شیمی، متالوژی، کشاورزی، آبزی‌پروری و آموزشی و فرهنگی در این واحد گفت: مرکز نوآوری و شتابدهی برای استفاده از ایده جدید جوانان راه اندازی می شود.

در ادامه این مراسم دکتر سیدعلی طباطبایی رییس سابق سازمان جهاددانشگاهی تهران با تاکید بر ضرورت وجود فکر، ایده و فعالیت جدید در سازمان گفت: این تغییرات را باید به فال نیک گرفت.

وی گفت: در طول خدمت با مشکلات متفاوت و متنوعی روبرو شدم دانشگاه تهران از دانشگاه‌های بزرگ کشور و به عنوان دانشگاه مادر مطرح با مشکلات خاصی است که متناظر آن در جهاددانشگاهی تهران وجود دارد مدیریت این سازمان با حجم انبوه مشکلات همراه است.

رییس سابق سازمان جهاددانشگاهی تهران با تاکید بر این‌که این حجم از انبوه مشکلات باید مدیریت و سازماندهی شوند، افزود: از جمله این مدیریت‌ها در 4 سال گذشته تجمیع مجموعه‌ها و تبدیل آن‌ها به 5 تا 6 مجموعه کاری شد از جمله مجموعه فناوری، پژوهشکده انسانی، مجموعه فناوری فلزات، کشاورزی و آبزی‌پروری و ... بود.

دکتر طباطبایی با بیان این‌که برای ادامه حیات این مجموعه‌ها نیازمند پشتیبانی هستیم، خاطرنشان کرد: بسیار کوشیدیم تا در این دوره نسبت به قبل یک پله بالاتر برویم.

وی اضافه شدن زمینه زمان را از جمله ویژگی‌های مدیریتی این دوره دانست و گفت: در این راستا برای اجرای هر فعالیتی پیوست زمان گذاشته شد بدین معنا که این پروژه تا کی ادامه خواهد داشت و به نتیجه می رسد چون باید برای کاهش میزان مشکلات تصمیم به موقع گرفته شود.

رییس پیشین سازمان جهاددانشگاهی تهران با تاکید بر این‌که زمان تصمیم گیری‌ها باید به موقع و به روز باشد، ادامه داد: در طول این مدت فعالیت سلایق و عقاید مختلف گرد هم جمع آمدند و با نظرات موافق و مخالف مجموعه مدیریت شد بدین ترتیب در شرایط سخت کاری کارنامه قابل قبولی ارایه شد.

دکتر طباطبایی یادآور شد: منابع انسانی و پرداخت به موقع حقوق و کارکنان از اولویت‌های این دوره 4 ساله فعالیت بود.