به مناسبت پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی انجام شد؛

بررسی تحلیلی موضوعات «زبان فارسی» و «فردوسی» در پایگاه SID

براساس گزارش مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی، مقاله‌های علمی فارسی پربازدید با کلیدواژه‌های «زبان فارسی» یا «فردوسی» در بازه هزارروزه معرفی شدند.
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۱:۴۲ کد : ۳۰۷۵۸ پژوهشی
به گزارش روابط عمومی مرکز اطلاعات علمی(SID)، SID به عنوان یکی از مراجع اصلی نمایه‌سازی مقالات علمی به زبان فارسی و انگلیسی، با بازدید روزانه ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار کاربر، شناخته می‌شود. این مرکز به مناسبت روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، ۱۰ عنوان مقاله پربازدید به زبان فارسی با کلیدواژه‌های "زبان فارسی" یا "فردوسی" در پایگاه SID و همچنین ۱۰ نشریه با بیشترین تعداد عنوان مقاله با این کلیدواژه‌ها را معرفی کرد.
بررسی تحلیلی موضوعات «زبان فارسی» و «فردوسی» در پایگاه SID

تعداد کل دانلود مقالات در بازه هزارروزه با کلیدواژه‌های مذکور 138هزار و596 عنوان مقاله است؛ که از این میان عنوان مقاله‌های "فعل مرکب در زبان فارسی" در نشریه "نامه فرهنگستان" با تعداد 1هزارو737، "مطالعه اهداف و مولفه های آموزش مهارت‌های زبانی (خواندن، نوشتن، گوش دادن و سخن گفتن) در برنامه درسی زبان فارسی دوره متوسطه ایران" در نشریه "نوآوری های آموزشی" با تعداد 1هزارو625 و "اندیشه سیاسی فردوسی" در نشریه "علوم سیاسی" با تعداد 1هزارو564  دانلود در جایگاه اول تا سوم قرار دارند.

مقاله‌های پربازدید با کلیدواژه‌های "زبان فارسی" یا "فردوسی" نشان می‌دهد که عنوان مقاله‌های "فعل مرکب در زبان فارسی" در نشریه "نامه فرهنگستان" با تعداد 22هزارو528، "ساخت های تعجبی در زبان فارسی" در نشریه "جستارهای زبانی" با تعداد 14هزار و 243 و "نقش زبان فارسی در یکپارچگی و وحدت ملی ایران" در نشریه "پژوهش های ادب عرفانی (گوهر گویا)" با تعداد 8هزار و 439 بازدید در جایگاه اول تا سوم قرار دارند.

نشریات دارای بیشترین مقاله با کلیدواژه "زبان فارسی" یا "فردوسی" نشان می‌دهد که نشریه‌های "جستارهای زبانی" با تعداد 77، "نامه فرهنگستان" با تعداد 67 و "زبان پژوهی (علوم انسانی)" با تعداد 59 مقاله مرتبط در جایگاه اول تا سوم قرار دارند.

در این گزارش تعداد کل بازدید از مقالات پایگاه SID با کلیدواژه‌های "زبان فارسی" یا "فردوسی" در سال‌های 2018 تا 2021، 617هزارو284 عنوان است؛ که تعداد 123هزارو689 عنوان در سال 2018، 187هزارو650 عنوان در سال 2019، 201هزارو945 عنوان در سال 2020 و 104هزار عنوان مربوط به 5ماه اول سال 2021 است.

همچنین با بررسی برخی موضوعات مرتبط با زبان فارسی در سامانه Depth.sid.ir که سامانه‌ای برای استخراج دانش از مقالات علمی است، به موضوعات مرتبط با "زبان فارسی" و "فردوسی" به شرح زیر دست یافتیم. در هریک از نمودارهای زیر کلیدواژه‌های مرتبط با موضوعات یادشده نمایش داده شده است. لازم به ذکر است بزرگی دایره‌ی‌ مربوط به هر کلیدواژه نشان‌دهنده‌ی میزان ارتباط بیشتر آن با موضوع است.