با توجه به راه‌اندازی گروه پژوهشی مطالعات خانواده در دستور کار قرار گرفت؛

اجرای ۱۰ طرح پژوهشی حوزه خانواده در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی

پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی، با توجه به راه‌اندازی گروه پژوهشی «مطالعات خانواده»، اجرای ۱۰ طرح پژوهشی در این حوزه را در دستور کار خود قرار داده است.
۳۱ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۱:۲۵ کد : ۲۹۹۱۳ پژوهشی
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی، نهاد خانواده هم در سطح خرد و هم در سطح کلان جامعه نقش تعیین‌کننده‌ای دارد و این نهاد در سطح خرد، در شکل‌گیری شخصیت و حیات فردی و اجتماعی افراد، بسیار تاثیرگذار است. همچنین در سطح کلان، به عنوان نهادی تعیین‌کننده برای حیات اجتماعی جامعه در تعامل با سایر نهادهای اجتماعی ایفای نقش می‌کند و بدون تردید تحولات جامعه متأثر از این نهاد و تحولات آن است و متقابلاً تحولات جامعه و سایر نهادهای آن (نظیر اقتصاد، سیاست) بر نهاد خانواده تاثیرگذار است.
اجرای ۱۰ طرح پژوهشی حوزه خانواده در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی

تغییر و تحولات نهاد خانواده در ایران و چالش‌های آن، اهمیت این نهاد و ضرورت پرداختن به آن را دو چندان کرده است. براین اساس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی، گروه پژوهشی جدیدی را با عنوان "مطالعات خانواده" راه‌اندازی و فعالیت‌های پژوهشی هدفمند و متمرکزی در این حوزه آغاز کرده است.

گفتنی است، اجرای 10 طرح پژوهشی با عنوان‌های "بررسی و ارزیابی وضعیت استحکام خانواده ایرانی"؛ "بررسی عوامل موثر بر بروز اختلاف بین زوجین و شیوه‌های حل آنها"؛ "بررسی ساختار قدرت در خانواده و عوامل و پیامدهای آن"؛ "بررسی نگرش ایرانیان به فرزندآوری"؛ "نگرش و رفتار جنسی"؛ "بررسی نگرش‌های جنسیتی و پیامدهای آن در خانواده"؛ "تعاملات بین‌نسلی در خانواده ایرانی"؛ "بررسی تحولات فرهنگی اجتماعی در نسل‌های مختلف خانواده ایرانی"؛" وضعیت ازدواج در ایران (نگرش‌ها، فرایندها و چالش‌ها)"؛ "وضعیت خشونت خانوادگی در ایران و عوامل موثر بر آن"، را در دستور کار قرار داد که با همت اعضای هیأت علمی و همکاران پژوهشگاه، با موفقیت اجرا شده و هم اکنون مراحل ارزیابی نهایی را طی می‌کند.