در مراسم امضای تفاهم‌نامه بازسازی کامل ۳۱ رام قطار مترو و انعقاد قرارداد خرید ۱۰۵ دستگاه واگن تاکید شد؛

قدردانی معاون علمی رییس جمهور از جهاددانشگاهی برای پروژه ملی قطار مترو/ تولید انبوه این قطار پس از انجام تست‌های گرم

طی مراسمی با حضور معاون علمی رییس جمهور، رییس سازمان برنامه‌وبودجه، رییس جهاددانشگاهی و شهردار تهران قطار ملی مترو با ۸۵ درصد داخلی سازی قطعات امروز مورد بازدید قرار گرفت.
۲۳ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۵:۳۷ کد : ۲۹۰۹۰ تاپ خبر پژوهشی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، طی مراسمی که با حضور دکتر سورنا ستاری معاون علمی رییس جمهور، دکتر محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه‌وبودجه، دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی و دکتر پیروز حناچی شهردار تهران، محسن هاشمی رفسنجانی رییس شورای شهر تهران، مهندس علی امام مدیرعامل شرکت مترو امروز(شنبه ۲۳ اسفندماه) در محل شرکت واگن سازی تهران برگزار شد، قطار ملی مترو با ۸۵ درصد داخلی سازی قطعات مورد بازدید قرار گرفت. در این مراسم تفاهم‌نامه بازسازی کامل ۳۱ رام قطار مترو و انعقاد قرارداد خرید ۱۰۵ دستگاه واگن قطار مترو به امضا رسید.
قدردانی معاون علمی رییس جمهور از جهاددانشگاهی برای پروژه ملی قطار مترو/ تولید انبوه این قطار پس از انجام تست‌های گرم

یکی از ملزومات بهره‌وری حداکثری از شبکه راه‌آهن ریلی درون‌شهری تامین به‌موقع ناوگان حمل‌ونقلی و تعمیرات دوره‌ای قطعات مستعمل قطارهای مترویی است و با توجه به افزایش طول شبکه و تعداد ایستگاه‌های مترو در کلانشهرها نیاز به افزایش و همچنین تجهیز واگن‌ها بوده است که به دلیل تحریم‌های سخت بین‌المللی در سال‌های اخیر امکان توسعه این ناوگان نبود. به همین منظور با عنایت به لزوم تحقق ماده ۵۴ قانون برنامه ششم توسعه از تیرماه سال ۹۸ همکاری مشترکی بین معاونت علمی ریاست جمهوری، راه‌آهن شهری و صندوق نوآوری و شکوفایی شکل گرفت تا طی قرارداد ۱۸ ماهه، پروژه قطار مترو به سرانجام برسد. در این پروژه سهم ۲۵ درصدی تا ۳۰ درصدی شرکت‌های داخلی از دانش طراحی، ساخت و تامین قطعات قطارهای مترو به ۸۵ درصد افزایش‌یافته است.

قطار ملی مترو با توجه به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود در کشور و با همکاری شرکت‌های مختلف داخلی ازجمله ۱۸ شرکت دانش‌بنیان و چهار مجموعه صنعتی به نام‌های شرکت واگن سازی تهران، جهاددانشگاهی، مپنا و ایریکو با در نظر گرفتن ۱۸ زیرسیستم طراحی‌شده و تغییرات اعمال‌شده در آن بر اساس تجربیات ۲۰ سال گذشته در استفاده از سه نسل واگن‌ها صورت پذیرفته است.

طراحی و ساخت سیستم رانش، تهویه مطبوع، بدنه قطار، بوژی، ترمز، راهروی بین واگنی، درهای قطار، دکوراسیون داخلی و هوشمندسازی سیستم اطلاعات ازجمله مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته توسط شرکت‌های داخلی برای تولید قطار ملی مترو بوده است.

در طرح پیشنهادی قطار مترو چنین پیش‌بینی‌شده است که پس از عقد قرارداد تولید یک رام قطار، قرارداد تولید انبوه آن نیز آماده شود و به دنبال تامین مالی لازم به اجرا درآید.

قدردانی از جهاددانشگاهی برای پروژه ملی قطار مترو
معاون علمی و فناوری رییس جمهور در این مراسم بابیان اینکه پروژه قطار مترو یک پروژه ملی است، افزود: از همه افراد، شرکت‌ها و نهادهایی که در این پروژه مشارکت داشته‌اند، تشکر و قدردانی می‌کنم و اجرای چنین پروژه‌ای با مشارکت بیش از ۱۸ شرکت دانش‌بنیان و فناور و همچنین مجموعه‌های بزرگی مانند جهاددانشگاهی و مپنا بوده است.

وی بابیان اینکه شرکت واگن سازی تهران در اجرای این پروژه مشارکت گسترده‌ای داشته است، افزود: میزان داخلی سازی این طرح ۸۵ درصد است و آنچه در چنین پروژه‌های بزرگی باید به آن توجه شود، انجام فرآیندهای طراحی در داخل کشور است. چراکه فرآیند ساخت را می‌توان حتی به خارج از کشور واگذار کرد و این بسیار مهم است که بخش‌های طراحی آن در داخل کشور صورت گیرد که این امر موجب می‌شود که امکان تغییر در پروژه‌ها و اعمال قابلیت‌های جدید به آن فراهم باشد.

معاون علمی رییس جمهور با تاکید بر اینکه در برخی از زیرسیستم‌های قطار ملی به داخلی سازی ۸۸ درصدی رسیده‌ایم، ادامه داد: درصورتی‌که این قطار به تولید انبوه برسد ۸۵ درصد اعتبارات در داخل کشور تامین خواهد شد که این اتفاق بزرگی خواهد بود.

تولید انبوه قطار ملی مترو پس از انجام تست‌های گرم
به گزارش ایسنا دکتر ستاری در حاشیه مراسم نیز در جمع خبرنگاران بابیان اینکه در تولید قطار ملی مترو ۱۸ شرکت دانش‌بنیان مشارکت داشتند، گفت: این قطار پس از انجام تست‌های گرم به تولید انبوه خواهد رسید.

 وی بابیان اینکه از ۱۸ ماه گذشته قرارداد این پروژه با شهرداری تهران منعقدشده بود ادامه داد: اجرای این پروژه به‌گونه‌ای است که در حال حاضر ۱۸ شرکت دانش‌بنیان و ۴ مجموعه بزرگ جهاددانشگاهی، مپنا، ایریکو و  شرکت واگن سازی مشارکت دارند.

ستاری با اشاره به جزئیات طراحی و ساخت قطار ملی مترو ادامه داد: همه اجزای این قطار اعم از بدنه، تزئینات داخلی تغییریافته است، ولی موضوع اصلی در این زمینه داخلی سازی ۸۸ درصدی زیر سیستم‌ها است که توسط شرکت‌های داخلی صورت گرفته است.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری کاهش هزینه‌ها را از دیگر دستاوردهای این طرح نام برد و یادآور شد: این قطار پس از انجام تست‌های گرم به تولید انبوه خواهد رسید.

دکتر پیروز حناچی نیز در این مراسم بابیان این‌که تهران ۱۴۰۰ فرصتی است که به ۱۰۰ سال قبل و ۱۰۰ سال آینده بعد تهران نگاهی بی‌افکنیم و برای آن برنامه‌ریزی داشته باشیم، گفت: در حال حاضر با همکاری صورت گرفته قطار شهری طراحی و ساخته‌شده است و طراحی  و ساخت قطارهای بین‌شهری ملی نیز در حال انجام است. این پروژه پیچیده‌تر خواهد بود.

حناچی با تاکید بر این‌که ما درصدد هستیم تا ۵۰ درصد سفرهای درون‌شهری از طریق مترو انجام شود، خاطرنشان کرد: این امر زمانی محقق می‌شود که از حداکثر راندمان موجود استفاده شود و فاصله زمانی قطارها به دو و نیم دقیقه برسد. 

ایجاد ۲۵ هزار شغل از  دستاوردهای این طرح
رییس شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه کشور به ساخت قطار ملی با داخلی سازی ۸۵ درصدی دست یافت ادامه داد: توقف توسعه شبکه مترو باعث ضرر و زیان خواهد شد و نفعی ندارد و در صورتی که نتوانیم سیستم رانش آن را بر روی ریل قرار دهیم تمام هزینه‌های صرف شده به هدر می‌رود.
هاشمی با بیان اینکه این طرح هرچند که هزینه‌های آن مقرون به صرفه نباشد ولی لازم بود تا این توانمندی در کشور حاصل شود، ایجاد ۲۵ هزار شغل را از دیگر دستاوردهای این طرح عنوان کرد و گفت: با امضای قرارداد طراحی و ساخت ۱۰۵ واگن از نوع نسل چهارم از دیگر اقدامات ما است که باید تامین مالی صورت گیرد.

همچنین مدیرعامل شرکت مترو تهران نیز با اشاره به تاثیر این پروژه در تولید انبوه این قطار گفت: تا سال ۱۴۰۰ تعداد ۲۴۰۰ واگن قطار نیاز داریم که با انبوه‌سازی این قطار ملی می‌توان هزینه‌های توسعه ناوگان را کاهش داد، به گونه‌ای که تولید هر واگن ۱۳۰۰ هزار یورو نیاز دارد که با اجرای این طرح ۹۷۰ یورو برای هر واگن مترویی نیاز است.

طراحی و تولید مغز، قلب و ماهیچه‌های قطار ملی مترو توسط جهاددانشگاهی 

گفتنی است طراحی و تولید سیستم رانش که به لحاظ فناوری پیچیده‌ترین قسمت قطار مترو محسوب می‌شود و در صنعت مترو سازی از آن به‌عنوان مغز، قلب و ماهیچه‌های یک قطار نامبرده شده و حدود ۳۰ درصد قیمت یک قطار را تشکیل می‌دهد به بهترین شکل و با پیشرفته‌ترین فناوری توسط جهادگران جهاددانشگاهی انجام گرفت.
دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی در این رابطه در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه سیستم رانش شامل بخش کنترل مرکزی یا TIMS، بخش انتقال انرژی الکتریکی به‌قطار مترو یا H.V. BOX، بخش کنترل دور موتورهای الکتریکی یا MCM ها بخش تأمین انرژی مصرفی داخل واگن و شارژ باطری‌های اضطراری، ACM، موتورهای الکتریکی، گیربکس‌ها و مقاومت‌های ترمزی روسلف‌های الکتریکی است گفت: خیلی‌ها باور نداشتند که این کار مهم در داخل و به‌ویژه بخش سیستم پیچیده کنترلی آن قابل انجام باشد، اما در جهاددانشگاهی باروحیه جهادی که تقاطع سه عامل ایمان، علم و عمل است، باور داریم که دستیابی به هر فناوری امکان‌پذیر بوده و چنانکه آن را در تولید فناوری‌های دیگر اثبات کرده بودیم توانستیم در تولید این فناوری نیز موفق شویم.