هم‌زمان با هفته پژوهش صورت گرفت؛

انتخاب دو واحد دانش‌بنیان پارک علم و فناوری البرز در میان‌برترین‌ها

اسامی فناوران برگزیدهی هفته پژوهش و فناوری استان البرز در سال ۱۳۹۹ در حالی اعلام شد که دو شرکت دانش‌بنیان "طبیعت دوست نیکان" و "تجهیز الکترونیک اکسون" پارک علم و فناوری البرز در میان‌برترین واحدهای فناور و دانش‌بنیان استان قرار گرفتند.
۲۹ آذر ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۹ کد : ۲۵۹۹۱ پژوهشی
به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری البرز، براساس انتخاب کمیته‌ی ارزیابی فناور برتر و هم‌زمان با هفته پژوهش و فناوری در سراسر کشور، از بین تمامی طرح‌های دریافتی در کمیته انتخاب فناور برتراستان البرز، هر دو فناور پارک علم و فناوری البرز با نمره‌های عالی برگزیده شدند و رتبه اول رسته خود را کسب نمودند.
انتخاب دو واحد دانش‌بنیان پارک علم و فناوری البرز در میان‌برترین‌ها

براساس این گزارش، دکتر رسول رمضانی از شرکت دانش‌بنیان طبیعت دوست نیکان، مستقر در پارک علم و فناوری البرز رتبه اول مجموع برگزیدگان و نیز رتبه اول رسته کشاورزی گردید. ایده شرکت دانش‌بنیان طبیعت دوست نیکان با عنوان «ساخت فرومون جنسی حشرات جهت کنترل و مقابله با آفات گیاهی» موفق به کسب رتبه اول شد.
رسول رمضانی با اشاره به این‌ که شرکت طبیعت دوست نیکان درزمینه‌ی تولید فرومون های جلب‌کننده حشرات فعالیت می‌کند و این فعالیت برای اولین بار در کشور است گفت: هرگونه گیاهی یک نوع فرمون آفت مخصوص به خود را دارد و ما در این شرکت موفق شدیم مجوز  ۹ نوع فرمون جنسی برای مقابله با آفات در گیاهان را از سازمان اصلاح نباتات کشور بگیریم. فرومون ها موادی هستند که به میزان بسیار ناچیز از حشرات به‌منظور جفت‌یابی و یا تجمع و سایر اهداف دیگر ترشح می‌شوند و افراد همان جامعه را مورد تأثیر قرار می‌دهند.
وی این طرح را مناسب برای درختان گردو عنوان کرد و با اشاره به این‌که برای درختان دیگر ازجمله سیب و ... نیز کاربرد آن دنبال می‌شود  افزود: مدت‌هاست که در کشورهای پیشرفته از این مواد که به شکل مصنوعی در آزمایشگاه‌ها سنتز می‌شود جهت کنترل آفات کشاورزی استفاده می‌گردد.
مدیرعامل شرکت فرآورده‌های طبیعت دوست نیکان با اشاره به کسب این موفقیت  گفت: این شرکت اولین تولیدکننده فرومون ها به‌صورت تجاری در کشور است و  محصولات آن جهت پیش‌آگاهی، شکار انبوه و اخلال در جفت‌گیری استفاده می‌گردد.
وی گفت: با توجه به اهمیت تولید محصولات ارگانیک و سالم در کشاورزی که روزبه‌روز برجسته‌تر می‌گردد و بیماری‌های ناشی از استفاده بی‌رویه از سموم کشاورزی انتظار می‌رود توجه و فروش فرومن‌ها به‌صورت تجاری در ایران و جهان گسترش بیشتری یابد.
شرکت دانش‌بنیان طبیعت دوست نیکان از بین ده‌ها شرکت دانش‌بنیان و فناور شرکت‌کننده در جشنواره فن آفرینی شیخ بهایی موفق شد با ارایه طرح «ساخت فرومون جنسی حشرات جهت کنترل و مقابله با آفات گیاهی» لوح زرین پانزدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی در بخش فرصت‌های سرمایه‌گذاری را به خود اختصاص دهد.
براساس این گزارش همچنین مهندس حسن فدوی از شرکت دانش‌بنیان تجهیز الکترونیک اکسون، مستقر در پارک علم و فناوری البرز نفر اول رسته مهندسی پزشکی و نفر سوم مجموع برگزیدگان گردید.
شرکت تجهیز الکترونیک اکسون درزمینه‌ی تولید تجهیزات پزشکی نوین در حوزه فیزیوتراپی و تجهیزات مربوط به پوست و مو است و جدیداً نیز تولید دستگاه‌هایی در حوزه مبارزه با ویروس کرونا مانند تونل‌های ضدعفونی‌کننده ، کاورزن حرارتی کفش و تب‌سنج‌های لیزری را شروع کرده است که علاوه بر فروش در داخل ایران محصولات  تولیدی را  به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نیز صادرات می‌کند و همچنین یک سری محصولات را نیز به اروپا با تعداد کم صادرات کرده است .
به گفته مدیرعامل این شرکت، دستگاه‌هایی که توسط این شرکت در حوزه فیزیوتراپی ارائه می‌شود با توجه به اینکه تکنولوژی پیشرفته‌ای دارد به نسبت سایر روش‌های درمانی بسیار مؤثرتر است و می‌تواند جلسات درمان را کمتر کند ، برای مثال روی ورزشکارها و افرادی که مشکلات جسمی و حرکتی دارند زمان بیماری و دوره نقاهت کمتری رادارند .
 فدوی افزود: ما خیلی خوش‌بین هستیم چراکه با توجه به اتفاقاتی که در حال رخ دادن است و با سبک مدیریتی که در پارک علم و فناوری البرز مشاهده می‌کنیم، انشالله آینده بسیار روشنی در انتظار همه شرکت‌های مستقر  در پارک وجود دارد  و همچنین حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم تحقیقات و فناوری  و بهره‌مندی از این حمایت‌ها توسط شرکت‌های دانش‌بنیان در پیشرفت شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار تأثیرگذار است .
گفتنی است پارک علم و فناوری استان البرز درزمینه‌ی حمایت از فناوران و شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور کشور و استان البرز پیشتاز است.