دکتر داراب یزدانی مدیر کل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی خبر داد:

بازدید مدیر کل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی از نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی Growtech در آنتالیا

۲۵ آذر ۱۳۹۸ | ۱۰:۳۹ کد : ۱۴۱۶۵ تاپ خبر پژوهشی
دکتر داراب یزدانی مدیر کل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاد دانشگاهی به اتفاق آقایان: دکتر نقوی و دکتر آریاکیا در راستای طرح فناروانه بذور هیبرید و با حمایت مالی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی سفری به آنتالیای ترکیه داشتند به منظور بازدید از نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی Growtech با هدف شناسایی و مذاکره با شرکت‌های تولید کننده بذور هیبرید صیفی و سبزی و همچنین مذاکره با شرکت Argeto  vegetable seeds که قبلاً قول همکاری و مشارکت داده بودند.
بازدید مدیر کل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی از نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی Growtech در آنتالیا

 دکتر یزدانی اشاره کردند:در طی بازدید و مذاکره با شرکت‌های خارجی در نمایشگاه و همچنین بازدید از گلخانه‌های تولید بذر هیبرید شرکت Argeto موارد قابل تأمل به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

1- شرکت‌های ترکیه با همکاری شرکت‌های اروپایی از طریق دریافت لاین‌های بذر هیبرید پیشرفت زیادی کرده‌اند و بذور هیبرید محصولات مختلف (گوجه‌فرنگی، خیار، فلفل، بادمجان، کلم و ...) را با تنوع بسیار زیادی عرضه می‌کردند.

2- تمایل شرکت‌های ترکیه‌ای برای همکاری مشترک با ایران به مراتب بیشتر از تمایل شرکت‌های کره‌ای و اروپایی بود.

3- شرکت Argeto موافقت کرد لاین‌های گوجه فرنگی را در قالب یک قرارداد مشترک در اختیار جهاد قرار بدهد مشروط به اینکه طرف حساب آن‌ها یک شرکت خصوصی باشد نه جهاد دانشگاهی به‌عنوان یک نهاد عمومی غیر دولتی و اگر این اتفاق بیافتد طرح دست‌یابی به بذور هیبرید حداقل 2 سال زودتر به نتیجه خواهد رسید و دسترسی ما به بازارهای جهانی سهل تر خواهد شد.

4- یکی از شرکت‌های ترک به نام seeds everest  حاضر بود لاین‌های گوجه فرنگی را به قیمت 100 هزار دلار به ما بفروشد که قرار شد در سفری که در آینده به اصفهان دارند جلسه مشترکی با هم داشته باشیم.

5- شرکت ترکیه‌ای Teta Tohum  پس از بازگشت از ترکیه از طریق ایمیل تمایل خود را برای ارسال بذور هیبرید به ایران اعلام کرد تا سازگاری و بازار پسندی این بذور در قدم اول توسط جهاد مورد ارزیابی قرار بگیرد که پاسخ مثبت ما نیز به ایشان اعلام شد.

چالش‌ها و پیشنهادات:

1- برای تعامل و مشارکت با شرکت‌های خارجی حتما باید یک شرکت خصوصی وابسته به جهاد دانشگاهی وجود داشته باشد که در حال حاضر نداریم و باید هر چه سریع‌تر ایجاد شود. 

2- انتقال بذور و هر نهاده دیگری از طریق پست به ایران به سختی انجام می‌شود و در مواردی غیر ممکن است بنابراین پیشنهاد می‌شود مرکزی وابسته به جهاد دانشگاهی در خارج از کشور(مثل باکو) به‌عنوان مرکز حد واسط عمل کند.

3- برای دست‌یابی به نتیجه در زمان کوتاه و کسب اعتماد طرف خارجی باید حداقل در 3 نقطه از کشور گلخانه‌های تست محصولات داشته باشیم و این کار نیازمند حمایت مالی و تعامل بین واحدی است.

4- برای عقد قرارداد با هر شرکت خارجی در زمینه کار مشترک، حتما برای بازدید در اواخر بهار و اوایل تابستان به ایران سفر خواهند کرد باید تا آن‌موقع بذور دریافتی از شرکت‌ها، کشت شده و محصول داشته باشد.

در ادامه مدیر کل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی افزود : لازم به ذکر است در مورد سایر زمینه‌ها مثل سازه‌های گلخانه‌ای، سیستم‌های هوشمند آبیاری مخصوص کشت‌های هیدروپونیک، تجهیزات آبیاری و ... شرکت‌های زیادی از اروپا و ترکیه حضور داشتند ولی موضوع بذور هیبرید پررنگ‌ترین بخش نمایشگاه بود.