ذخیره ۳۱۰ نمونه خون بندناف نوزاد در بانک خون بندناف رویان سیستان و بلوچستان

۲۸ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۴:۲۷ کد : ۱۰۸۰۹ پژوهشی
مسوول دفتر بانک خون بند ناف رویان جهاددانشگاهی سیستان و بلوچستان از ذخیره‌سازی ۳۱۰ نمونه خون بندناف نوزاد در بانک خون بندناف رویان استان خبر داد.
ذخیره ۳۱۰ نمونه خون بندناف نوزاد در بانک خون بندناف رویان سیستان و بلوچستان

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی سیستان و بلوچستان، صفورا آقاحسنی مسوول دفتر بانک خون بند ناف رویان جهاددانشگاهی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: از ابتدای فعالیت دفتر نمایندگی بانک خون بندناف رویان استان تاکنون 360 قرارداد منعقد و به مرکز ارسال شده است،  که این تعداد 310 قرارداد و نمونه فریز و ذخیره‌سازی شده است.

وی با اشاره به اینکه دفتر بانک خون استان دارای دو دفتر در بیمارستان‌های تامین اجتماعی و علی بن ابی طالب(ع) زاهدان است، گفت: اکثر پرونده‌ها در شعبه یک(بیمارستان تامین اجتماعی) تشکیل می شود.

مسئول دفتر بانک خون بند ناف رویان جهاددانشگاهی سیستان و بلوچستان ادامه داد: با توجه به تازه تاسیس بودن دفتر بانک خون بند ناف رویان جهاددانشگاهی استان و تبلیغات محیطی انجام شده این میزان از ذخیره‌سازی نشان از ارتقاء سطح آگاهی عمومی هم‌استانی‌ها ما دارد.

آقاحسنی افزود: در راستای تبلیغات و معرفی دفتر بانک خون بندناف و مزایای و پیامدهای ذخیره سازی خون بندناف در استان نشست‌های مستمری با مسوولان مربوطه و قشر دانشجو و البته اصحاب رسانه انجام شده و خواهد شد.

وی اضافه کرد: بانک خون بند ناف رویان جهاددانشگاهی از زمان تاسیس، فعالیت‌های خود را در راستای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به خانواده هایی که در آستانه تولد فرزند بوده و نیاز به ذخیره سازی سلول های بنیادی دارند، آغاز کرده و همواره تلاش بر گسترش این اطلاع رسانی ها داشته است.

مسئول دفتر بانک خون بند ناف رویان جهاددانشگاهی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه خون بند ناف منبعی از سلول‌های بنیادی خون‌ساز است و می‌تواند در روند درمان بیماری‌های بدخیم مورد استفاده قرار گیرد، اظهار کرد:  بسیار مهم و ضروری است تا همه اقشار جامعه و خانواده‌ها از علت ذخیره‌سازی و موارد استفاده خون بند ناف اطلاع و آگاهی های لازم را داشته باشند تا از این فرصت نهایت استفاده را ببرند.

آقا حسنی یادآور شد: سلول‌های بنیادی همانند خون در تمامی جراحی‌ها و درمان بیماری‌های خونی از اهمیت بسزایی برخوردار هستند.

وی اظهار داشت: خون بند ناف مملو از سلول های بنیادی خون‌ساز است که در بیماری هایی که منشا خونی دارند همچون انواع سرطان خون، تالاسمی، کم خونی های مادرزادی و نقص سیستم ایمنی بیماری نقص سیستم ایمنی با استفاده از سلول های بنیادی خون بندناف قابل درمان هستند.

مسئول دفتربانک خون بند ناف رویان جهاددانشگاهی سیستان و بلوچستان میزان نرمال و مطلوب خون در هر بند ناف نوزاد را 200 سی سی خون دانست و گفت: در این میزان خون بند ناف باید 600 میلیون سلول زنده وجود داشته باشد و خون بندنافی که دارای تمامی این شرایط باشد می توان برای ذخیره‌سازی آن اقدام و تا 25 سال آن را ذخیره‌سازی کرد.