گام‌به‌گام با انقلاب اسلامی/ مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان جهاددانشگاهی خبر داد:

ذخیره‌سازی ۱۲۵ هزار نمونه خون بندناف در کشور/ توصیه‌ی مهم به تمام خانواده‌ها

۱۳ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۰:۳۴ کد : ۱۰۱۹۴ تاپ خبر پژوهشی
دکتر ضرابی با بیان این‌که در حال حاضر ۱۵ هزار نمونه عمومی خون بندناف و ۱۱۰ هزار نمونه خصوصی خون بندناف در کشور ذخیره شده است، گفت: با استفاده از سلول‌های بنیادی موجود در خون بندناف نوزاد، بسیاری از بیماری‌ها و سرطان‌های خون درمان می‌شود.
ذخیره‌سازی ۱۲۵ هزار نمونه خون بندناف در کشور/ توصیه‌ی مهم به تمام خانواده‌ها

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی قم، دکتر مرتضی ضرابی مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان جهاددانشگاهی، 8 مرداد در نشست خبری با اصحاب رسانه که در مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی استان قم برگزار شد، عنوان کرد: در اوایل دهه‌ی هشتاد، بعد از اینکه بحث تحقیقات سلول‌های بنیادی مطرح شد، یکی از چالش‌های جدی مسایل اخلاقی بود و بر همین اساس از مقام معظم رهبری در این خصوص کسب اجازه کردند.
وی افزود: مقام معظم رهبری با تاکید بسیار محققان را در این امر تشویق کردند تا بتوانند به این علم ارزشمند دست یابند؛ در حال حاضر هر کشوری که این دانش را داشته باشد، یک ثروت هنگفت و ارزشمند را در اختیار خود دارد.
دکتر ضرابی بیان کرد: سلول‌های بنیادی سلول‌هایی هستند که هم قدرت تکثیر و هم قدرت تمایز دارند؛ سلول‌های بنیادی چند نوع است که یک نوع آن جنینی است که قابلیت تحقیقی دارد؛ نوع دیگر سلول‌های بنیادی، سلول بنیادی بالغین است که قابلیت درمانی دارند و می‌توان از آن‌ها برای بازسازی بافت‌های بدن استفاده کرد.
وی ادامه داد: مهم‌ترین نوع سلول بنیادی، سلول بنیادی خون‌ساز است که به سه روش خون محیطی، مغز استخوان و خون بندناف استخراج می‌شود و در درمان بیماران خونی از جمله سرطان بسیار کاربردی است.
مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان جهاددانشگاهی تصریح کرد: بندناف و جفت مجرای ارتباطی بین جنین و مادر است و حجم خون موجود در بندناف و جفت حدود 80 تا 200 میلی‌لیتر است که بسیار می‌توان از آن استفاده کرد؛ دقیقاً در زمان زایمان حدود 5 الی 10 دقیقه فرصت داریم تا خون بندناف را جمع‌آوری کنیم که سرعت و دقت در این عمل بسیار با اهمیت است.
وی اضافه کرد: بانک‌های خون بندناف به دو نوع عمومی و خصوصی یا خانوادگی تبدیل می‌شود؛ در بانک عمومی برخی خانواده‌ها خون بندناف را اهدا می‌کنند و مالکیتی بر آن ندارند، ولی در بانک خصوصی نمونه خون بندناف را ذخیره می‌کنند تا بعدا بتوانند از آن استفاده کنند؛ در کشور هم بانک عمومی و هم بانک خصوصی وجود دارد.
دکتر ضرابی اظهار کرد: پس از جمع‌آوری خون بندناف، نمونه به آزمایشگاه منتقل می‌شود و سلول‌های بنیادی آن استخراج می‌شود و در بانک‌های ذخیره نیتروژن در دمای منفی 126 درجه نگه‌داری می‌شود؛ در دنیا نزدیک به 800 هزار نمونه در بانک عمومی خون بندناف و 5 میلیون نمونه در بانک خصوصی بندناف ذخیره شده است که از این مقدار 40 هزار نمونه به پیوند منجر شده است.
وی گفت: مهم‌ترین ویژگی خون بندناف این است که امکان رد پیوند بسیار پایین است، در پیوند معمولی باید فرد دهنده و گیرنده باید صد در صد تطابق ژنتیکی داشته باشند ولی در پیوند خون بندناف تنها وجود 4 مورد تشابه کافی است.
مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان جهاددانشگاهی تاکید کرد: بانک خون بندناف رویان بزرگ‌ترین بانک ذخیره‌سازی در کشور و خاورمیانه است که 110 هزار نمونه ذخیره شده است؛ بزرگ‌ترین اطلاعات ژنتیکی سلولی در مرکز رویان ایجاد شده است و همچنین 31 دفتر در سراسر کشور ایجاد شده است.
وی افزود: در حال حاضر از خون بندناف استفاده می‌شود، ولی دیگر ضمایم زایمانی از جمله بندناف و پرده جنینی قابل استفاده است و از دو سال گذشته 15 آبان‌ماه، به‌عنوان روز جهانی بندناف معرفی شده است.
دکتر ضرابی عنوان کرد: در بندناف یک نوع سلول مفید دیگر به نام سلول‌های مزانشیمی وجود دارد که در درمان بیماری‌های عصبی مانند اوتیسیم، ام‌اس و فلج اطفال بسیار مفید است؛ طرح تحقیقاتی بیماری فلج اطفال برای اولین بار سال گذشته برای 110 بیمار آغاز شده است که نتایج بسیار خوب بود و مراحل دوم در سال جاری عملیاتی می‌شود.
وی ادامه داد: در بانک عمومی خون بندناف نزدیک به 15 هزار خون بندناف و در بانک خصوصی 110 هزار نمونه ذخیره‌سازی شده است که تنها مرکز ذخیره‌سازی خصوصی خون بندناف، مرکز رویان است.