با همکاری جهاددانشگاهی صورت گرفت؛

برگزاری دوره آموزشی آشنایی با سند توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی برای مدیران شهری خراسان رضوی

۱۳ شهریور ۱۴۰۳ | ۰۸:۰۷ کد : ۷۵۱۸۱ پژوهشی طرح های شاخص
دوره آموزشی آشنایی با سند توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی با همکاری جهاددانشگاهی خراسان رضوی برگزار شد.
برگزاری دوره آموزشی آشنایی با سند توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی برای مدیران شهری خراسان رضوی

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، دکتر حمید رمضانی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی و عضو گروه تدوین سند سکونتگاه‌های غیررسمی که به صورت آنلاین در این دوره سخنرانی می‌کرد، اظهار داشت: این سند، نخستین تجربه کشور با اجماع ملی و منطبق بر رویکرد توانمندسازی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه سند سکونتگاه‌های غیررسمی نه تنها یک سند سیاست‌گذاری، بلکه نقشه راهی (هدایت‌کننده، هماهنگ‌کننده و تسهیل‌کننده) در پیوند با سیاست‌های کلان و برنامه‌های توسعه‌ای کشور برای قرار گرفتن سکونتگاه‌های غیر رسمی در فرآیند توسعه است، افزود: این سند با ارائه راهبردها و احکام سیاست‌های نهادی سازمانی به دنبال تحقق برنامه‌های پیش‌گیرانه و پیش‌نگرانه از شکل‌گیری، گسترش و تثبیت سکونتگاه‌های غیر رسمی از طریق تدوین قواعد رفع شهروندزدایی کم درآمدها در برنامه‌ریزی فضایی، تدوین سیاست اجتماعی جامع و فراگیر و مکان محور، تنظیم نظام برنامه و بودجه، تقویت نقش مدیریت محلی، پیوند برنامه‌های پیشگیری، پیش‌نگری، توانمندسازی و ساماندهی با برنامه‌های توسعه در سطوح ملی و استان و .... است.

به گفته رمضانی، سند ملی توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی که با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی تهیه شده است، نه تنها یک سند سیاست‌گذاری، بلکه نقشه راهی (هدایت‌کننده، هماهنگ‌کننده و تسهیل‌کننده) در پیوند با سیاست‌های کلان و برنامه‌های توسعه‌ای کشور برای قرار گرفتن سکونتگاه‌های غیر رسمی در فرآیند توسعه است.

در ادامه این دوره، محمدرضا اسدی، رئیس اداره برنامه ریزی مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: گسترش سکونتگاه‌های غیررسمی در شهرهای کشور یکی از چالش‌های اصلی در نظام شهرسازی و مدیریت شهری به‌ویژه در کلان شهرها و شهرهای بزرگ بوده که امروزه با افزایش مهاجرت از روستاها به شهرها و همچنین توسعه محدوده‌های روستایی اطراف شهرها، این محدوده‌ها در حال گسترش هستند.

وی افزود: با توجه به نوسانات بالای قیمت زمین و مسکن در شهرها، نواحی حاشیه شهرها به مراکزی جهت سکونت اقشار ضعیف‌تر جامعه و مهاجرین از روستاها  تبدیل شده که عدم تامین سرانه‌های خدمات شهری و نبود امکانات، این مناطق را به پهنه‌های غیر برخوردار تبدیل کرده است.

به گفته وی، بر اساس اهداف و‌ رسالت های بازآفرینی شهری، به موازات فعالیت‌های کالبدی و اجرای پروژه‌ها در محدوده بافت ناکارآمد شهرها و به‌ویژه سکونتگاه‌های غیر رسمی موضوع اقدامات غیر کالبدی به منظور ارتقای توانمندی‌های اقتصادی و اجتماعی ساکنین این محدوده‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

اسدی خاطرنشان کرد: با توجه به نقش فعال سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی در حوزه آموزش و پژوهش، اداره کل راه و شهرسازی تفاهم‌نامه جهت اجرای کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی در دو سطح مدیران و کارشناسان شهری و ساکنین محلات اقدام به عقد تفاهم‌نامه همکاری با این نهاد نمود که یکی از محورهای آموزشی پیش‌بینی شده جهت این دوره‌ها، آشنایی با سند توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی است.

گفتنی است در این دوره آموزشی که در محل سالن همایش‌های زنده‌یاد دکتر کاظمی آشتیانی جهاددانشگاهی خراسان رضوی در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، مدیران شهری، شهرداران، کارشناسان شهرسازی و بازآفرینی شهری شهرداری‌های استان و همچنین مدیران اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی حضور داشتند.

 
 
 


نظر شما :