اعلام آخرین رتبه‌بندی نشریات مصوب پزشکی کشور براساس شاخص‌های استنادی توسط SID

۲۰ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۸:۱۸ کد : ۶۹۴۹۵ تاپ خبر پژوهشی
گزارش استنادی نشریات علمی - پژوهشی مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی SID - JCR ( ۱۴۰۱ – ۲۰۲۲ ) توسط مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی منتشر شد.
اعلام آخرین رتبه‌بندی نشریات مصوب پزشکی کشور براساس شاخص‌های استنادی توسط SID

به گزارش روابط عمومی مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی SID، گزارش استنادی نشریات علمی - پژوهشی مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ( 2022 – 1401 ) SID - JCR توسط این مرکز منتشر شد.

براساس بررسی‌های انجام شده میزان visit و Download مقالات در پایگاه اطلاعات علمی جهاددانشگاهی (SID) و تعداد استنادات، درمیان نشریات فارسی، رابطه معنی‌داری وجود دارد که این امر نشان‌ دهنده‌ی نقش پایگاه‌های اطلاعات علمی در عرصه ملی با رویکرد دسترسی آزاد است.

 

 

 

رییس مرکز اطلاعات علمی با اشاره به تحلیل نتایج ارزیابی نشریات مصوب پزشکی کشور براساس شاخص‌های استنادی در سال‌های متوالی، بیان کرد: با توجه به‌ اینکه گزارش استنادی نشریات یک روش برای کیفیت‌سنجی انتشارات علمی است، فاکتورهای این گزارش در خصوص نشریات پزشکی داخلی از سایر گروه‌های تخصصی بالاتر است. این بدان معناست که میزان تعامل علمی نویسندگان پزشکی نشریات ایرانی بیش از سایر رشته‌ها است.

 

دکتر فاطمه عظیم‌زاده در تحلیل گزارش استنادی این مرکز افزود: بررسی میزان دانلود و بازدید مقالات در SID رابطه معناداری با تعداد استناد‌های مقاله دارد. مقایسه میزان کلی مقالات منتشر شده در سال 1401 بیانگر این است که تعداد مقالات در این سال نسبت به سال 1400 تنها 3% و نسبت به سال 1399 بیش از 60% افزایش یافته است.

 

رییس مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی (SID) در ادامه گفت: نشریاتی که به زبان انگلیسی منتشر شده و در نمایه‌های معتبر بین‌المللی (PubMed، ISI و Scopus) حضور دارند، به‌طور چشم‌گیری در رتبه‌های بالاتری قرار دارند تا جایی که در میان 100 نشریه اول فقط 3 نشریه خارج از نمایه‌های مذکور وجود دارد.

وی بیان کرد: در حال حاضر 463 نشریه در فهرست نشریات مصوب وزارت بهداشت حضور دارد که از این تعداد تمامی نشریات دارای شاخص تأثیر غیرصفر (معادل 100%) بوده که تعداد 159 مجله دارای IF بالاتر از میانگین شاخص تأثیر (MIF) در این گروه تخصصی است و همچنین 252 نشریه دارای شاخص آنی (معادل 54%) است که این مهم نشان از رشد کیفی نشریات و توجه به انتشار به‌روز شماره‌های نشریات پزشکی کشور دارد.

 
 
 

کلید واژه ها: نشریات علمی ـ پژوهشی


نظر شما :