خوردنی‌هایی که گوشتان را تیزتر می‌کند!

۱۵ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۰ کد : ۶۹۳۴۸ تاپ خبر پژوهشی
پژوهشگر جهاددانشگاهی و عضو گروه پژوهشی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: مطالعات نشان داده‌اند که کمبود مواد مغذی مانند B۱۲ و اسید فولیک می‌تواند شنوایی را تا ۳۹ درصد کاهش دهد.
خوردنی‌هایی که گوشتان را تیزتر می‌کند!

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر ساره حسینی پژوهشگر جهاددانشگاهی و عضو گروه پژوهشی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی اظهار کرد: تغذیه به عنوان یک عامل مهم در حفظ سلامتی انسان شناخته شده و نه تنها بر رشد و عملکرد بدن بلکه بر سلامت و عملکرد شنوایی هم تاثیرگذار است. اخیرا تحقیقات بسیاری انجام شده که نشان می‌دهد برخی از الگوهای تغذیه‌ی ممکن است در واقع خطر ابتلا به کم شنوایی را کاهش دهند و یا به بهبود شنوایی کمک کنند. 

وی افزود: مصرف مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها مانند ویتامین C، ویتامین E و سلنیوم می تواند به داشتن شنوایی بهتر و سالم کمک کند. این ترکیبات در میوه‌ها و سبزیجات تازه به وفور یافت می شوند. 

عضو گروه پژوهشی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: رژیم غذایی ناسالم و سرشار از شکر و کربوهیدرات و رژیم‌های غذایی دارای چربی‌های اشباع شده و کلسترول، اثرات مضری بر شنوایی دارند که با مصرف کمتر این مواد غذایی می‌توان از کاهش شنوایی ناشی از افزایش سن جلوگیری کرد. 

دکتر حسینی با بیان اینکه مواد معدنی پتاسیم، روی و منیزیم همگی برای حفظ و سلامت و عملکرد شنوایی ضروری هستند، بیان کرد: رعایت تغذیه سالم و متنوع، استفاده از مغز بادام، گردو و فندق و غذاهای دارای اسیدهای چرب اُمگا ۳ مانند ماهی‌ها، گردو و دانه‌های کتان، چیا و مصرف بیشتر میوه‌ها و سبزیجات تازه در رژیم غذایی باعث سلامت سیستم شنوایی می‌شود.

وی ادامه داد: مواد معدنی موجود در مواد غذایی مانند پتاسیم در موز، سیب زمینی، اسفناج، گوجه فرنگی، کشمش، زردآلو، خربزه، پرتقال، ماست و شیر کم چرب نقش مهمی در عملکرد گوش داخلی و تبدیل صداها به سیگنال‌هایی قابل درک برای مغز دارد. همچنین در کاهش شدت بیماری وزوز گوش مفید است. 

پژوهشگر جهاددانشگاهی گفت: با افزایش سن به مرور قدرت شنوایی کاهش می‌یابد و کم شنوایی ناشی از افزایش سن(پیرگوشی) اکنون رایج است. با تامین ویتامین‌های مورد نیاز بدن می‌توان از کاهش شنوایی ناشی از افزایش سن جلوگیری کرد. 

دکتر حسینی تصریح کرد: کمبود ویتامین B12 و اسید فولیک (B9)، به ویژه در سنین بالاتر، با افزایش غلظت سرمی هموسیستئین (Hcy) همراه است که تأثیر نامطلوب بر جریان خون در حلزون گوش دارد و شنوایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. 

وی افزود: مطالعات نشان داده‌اند که کمبود مواد مغذی مانند B12 و اسید فولیک می‌تواند شنوایی را تا 39 درصد کاهش دهد، در حالی که افزایش این مواد مغذی می‌تواند تا 20 درصد از شنوایی محافظت کند. 

وی بیان کرد: استفاده از مواد غذایی دارای ویتامین B9 مانند اسفناج، شلغم، بروکلی و لوبیا باعث بهبود وزوز گوش و همچنین کاهش شنوایی ناگهانی و مرتبط با افزایش سن می‌شود. کاهش شنوایی حسی عصبی ناگهانی(SSNHL) یا کاهش ناگهانی و غیرقابل توضیح شنوایی نیز با مصرف مواد غذایی دارای روی مانند گوشت، بادام هندی، بادام، اسفناج و شکلات تلخ قابل پیشگیری است. 

به گزارش ایسنا، دکتر حسینی اظهار کرد: کاهش شنوایی به مرور باعث زوال شناختی و کاهش عملکردهای ذهنی مانند تفکر و حافظه شده و با افسردگی و انزوای اجتماعی نیز مرتبط است؛ به همین جهت باید کم شنوایی را جدی گرفت. 

کلید واژه ها: ویتامین c ویتامین E


نظر شما :