بازدید دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از آخرین دستاوردهای پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی/ واگذاری تدوین سند ملی درمان های نوین به این پژوهشکده

۱۵ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۹ کد : ۶۹۳۱۹ تاپ خبر پژوهشی
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با همراهی رییس جهاد دانشگاهی از پژوهشکده سرطان معتمد این نهاد بازدید و از نزدیک در جریان پیشرفت‌ها و مسائل این مرکز تحقیقاتی قرار گرفت.
بازدید دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از آخرین دستاوردهای پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی/ واگذاری تدوین سند ملی درمان های نوین به این پژوهشکده

ه گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، روز دوشنبه 14 اسفند حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با همراهی دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جهاد دانشگاهی و دکتر رامین صرامی فروشانی رییس پژوهشکده سرطان از این پژوهشکده بازدید و در نشستی صمیمانه با مدیران پژوهشکده سرطان معتمد از نزدیک در جریان آخرین دستاوردها و پیشرفت ها و البته مسائل و مشکلات این مرکز پژوهشی قرار گرفت.

پیشنهاد تدوین سند ملی درمان های نوین به پژوهشکده سرطان معتمد

به گزارش ایسنا، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در بازدید از پژوهشکده سرطان معتمد با تقدیر از موفقیت‌ها و دستاوردهای پژوهشکده و تاکید بر ضرورت سیاستگذاری دقیق در حوزه درمان های نوین در کشور، پیشنهاد کرد پژوهشکده سرطان معتمد نسبت به تدوین سند سیاست گذاری در حوزه درمان های نوین اقدام کند.

حجت الاسلام و المسلمین  خسروپناه با حضور در پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی ضمن بازدید از این پژوهشکده خطاب به این پژوهشگران، اظهار کرد: باید در مسیر فعالیت‌های پژوهشی پزشکی از هوش مصنوعی هم استفاده شود.

وی ادامه داد: هوش مصنوعی دو نوع الگوریتم یکی با منطق غیر کوانتومی و دیگری با منطق کوانتومی دارد و دنیا به سمت سنسور های کوانتومی در حال پیشرفت است. این امر پارادایم جدیدی در علم است که قطعا در حوزه پزشکی اثر خود را می‌گذارد؛ از این روربه شما پژوهشگران  پیشنهاد می‌دهم با مرکز فناوری کوانتومی دانشگاه شریف دیداری داشته و مباحثه‌ای در باب تعامل کار خود با حوزه فناوری کوانتومی برقرار کنید. این امر رویکرد جدید به شما می‌دهد.برای مثال در دانشگاه شهید بهشتی سلول اتمی ساخته شده است که قبلا وارد می‌شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به حضور فعال زنان پژوهشگر در پژوهشکده سرطان معتمد، تصریح کرد: برای بنده زینت بخش بود که در رشته های مختلف اعم از علوم پایه و بالینی و بحث‌های مهندسی، در کنار آقایان دانشمند از دانشمندان بانو هم استفاده شده است و یک شبکه دانشی از جمع این خانم ها و آقایان تشکیل شده است. انصافا پس از انقلاب و در یکی دو دهه اخیر زنان در عرصه‌های مختلف خیلی  درخشیدند.

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه با اشاره به بهره گیری از چند نسل علمی در پژوهشکده مذکور، توضیح داد: در این مجموعه از جمع آقایان و خانم های جوان استفاده شده است. این مجموع ثایت کرده است که بانوان فاضل و دانشمندی وجود دارند که باید از آنها استفاده کرد. از این رو به شما تبریک می‌گویم.

وی در ادامه به بیان پیشنهاداتی پیرامون مشکلات پژوهشکده سرطان معتمد پرداخت و لا اشاره به سیاست‌گذاری امور مختلف به منظور قرار گیری در فرآیند حکم‌رانی سلامت، گفت: یکی از مولفه‌های مهم در بحث حکم رانی سلامت، سیاست گذاری است. در حال حاضر مباحثی مثل ویروس درمانی، سلول درمانی، ایمنی درمانی سلولی و سایر گرایشات جدید دستاوردهایی است که با زحمت فراوان به دست آمده است اما این تلاش‌ها را باید به عنوان یک سیاست در کل کشور توسعه داد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: درمان‌های نوین نیاز به یک سند سیاسیت گذاری دارد. پیشنهاد می‌دهم شما در این پژوهشکده سند سیاست گذاری در این حوزه را تدوین کنید که اگر انجام دهید من این را به شورای عالی انقلاب فرهنگی برده و ماندگار برای کل کشور می‌کنم. با دانش قوی که شما در اختیار دارید می‌توانید این سند را تدوین کنید. البته در این سند فقط به بیان سیاست ها و راهبردها اکتفا نکنید و باید راهبری ها و وظایفی که دستگاه‌ها باید عهده دار شوند تا درمان نوین انجام شود و همچنین نگاشت نهادی هم در اینزسند درج شود.

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه خاطرنشان کرد: ما الان با داشتن وزارتخانه بهداشت حکومتداری سلامت داریم اما ضعف هایی در حکمرانی سلامت داریم که رکن اول آن سیاست گذاری، رکن دوم تنظیم گری و رکن سوم تصدی گری است. این‌ها عناصری در بحث حکمرانی است. بعد راهبری نیز مهم است و باید تکالیف دستگاه‌های مختلف و نهادهای متفاوت برای حمایت از این سند مشخص شود. ممکن است؛ اما به این نتیجه برسید که بنیانی برای درمان‌های نوین شکل گیرید که آن بنیان این سند را عملیاتی و اجرایی کند. در حال حاضر دو الی سه سالی هست که دنیا به سمت فناوری کوانتومی رفته است و در ایران نیز حوزه سلامت هوشمند سازی شده است.

سختی دریافت مجوزهای مراکز پزشکی جهاددانشگاهی از وزارت بهداشت

رییس جهاددانشگاهی نیز با اشاره به سختی دریافت مجوزهای مراکز پزشکی جهاددانشگاهی از وزارت بهداشت، گفت: جهاد دانشگاهی نباید برای اخذ مجوز دارویی خاص یک سال بدود.

دکتر حسن مسلمی نائینی  با اشاره به سختی اخذ مجوز مراکز پزشکی جهاد دانشگاهی از وزارت بهداشت، اظهار کرد: وزارت بهداشت خیلی سخت به ما مجوز می‌دهد.

وی خطاب به دکتر خسرو پناه تصریح کرد: جهاد دانشگاهی نباید بعد از گذشت ۴۵ سال از زمان تاسیس خود، یک سال برای اخذ مجوز دارویی خاص بدود. از شما خواهش می‌کنم در این راستا کمک فرمایید تا وزارت بهداشت در صدور مجوزهای مورد نیاز ما تسریع انجام دهد؛ چراکه ما به زمان خیلی نیاز داریم و کارها باید سریع پیش رود. امیدواریم در بودجه کشوری فکری خاص به حال این امر شود.

رییس جهاددانشگاهی، در عین حال توضیح داد: البته الحمدلله مدیران سابق کارهای بزرگی کرده‌اند؛ به طوری که دارایی های علمی ما در حال حاضر بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان است که باید آن را تبدیل به محصول کنیم. دارایی‌های فیزیکی فراوانی هم داریم. با این حال ۴۲ پروژه ناتمام داریم که ضرر به ما می‌زنند و باید سریعا آن‌ها را تکمیل کنیم.

مسلمی نائینی کمبود زیرساخت‌ها در مداکز جهاد دانشگاهی را از دیگر مسائل نیازمند توجه عنوان کرد و گفت: علیرغم داشتن زیرساخت‌های محدود همه مراکز ما بهترین عملکرد را دارند. برای مثال مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران، ایسپا در خصوص انتخابات ۱۱ اسفند بهترین پیش بینی را کرده بود و دقیقا رقم مشارکت ۴۱ درصدی محقق شد. خیلی جالب است که تمام مراکز افکار سنجی با اختلافات دو الی سه درصدی مشارکت مردمی در انتخابات را پیش بینی کرده بودند؛ اما ایسپا دقیقا ۴۱ درصد پیش بینی کرده بود و محقق شد. این نشان می‌دهد توانایی مراکز ما علیرغم زیرساخت های کم، بدون هیچ ادعایی فوق العاده بالاست و باید قدر این توانایی را دانست.

 
 
 
 

 


کلید واژه ها: خسروپناه سرطان پستان


نظر شما :