معاون علمی، فناوری و اقتصاددانش بنیان رییس جمهور:

جهاددانشگاهی گنجینه‌ای از ظرفیت‌هاست/ضرورت حمایت این نهاد از هسته‌های نوآور

۰۳ دی ۱۴۰۲ | ۰۸:۲۲ کد : ۶۶۵۷۹ تاپ خبر پژوهشی
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور با اشاره به اینکه فعالیت در جهاددانشگاهی هم مزیت دولتی بودن و هم خصوصی بودن را به افراد دارای انگیزه می‌هد، ادامه داد: جهاددانشگاهی گنجینه‌ای از ظرفیت‌هاست و بزرگ‌ترین فرصت آن افرادی است که به این نهاد عرق دارند و نسبت به اینجا وفادار هستند.
جهاددانشگاهی گنجینه‌ای از ظرفیت‌هاست/ضرورت حمایت این نهاد از هسته‌های نوآور

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاددانش بنیان رییس جمهور، 28 آذر ماه در جمع مدیران، پژوهشگران و فناوران سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی با تاکید بر توانمندی‌های این سازمان از نظر نیروی انسانی اظهار کرد: جهاددانشگاهی گنجینه‌ای از ظرفیت‌هاست و بزرگ‌ترین فرصت آن افرادی است که به این نهاد عرق دارند و نسبت به اینجا وفادار هستند.

وی با اشاره سابقه حضورش در جهاددانشگاهی، بیان کرد: از این بابت که توانستم چند ماهی در جهاددانشگاهی خدمت کنم و حرف جدیدی بزنم بسیار خرسندم.

دکتر دهقانی فیروزآبادی خاطرنشان کرد: قبل از اینکه پارک‌های علم و فناوری به شیوه امروز شکل بگیرند جهاددانشگاهی از 40 سال گذشته با یک مفهوم بومی در کنار دانشگاه‌ها با هدف پیگیری مسائل دانشگاه و نیروهای نخبه دانشجو تشکیل شده بود.

وی با اشاره به اینکه رویدادهای نوآورانه جهاد دانشگاهی خراسان رضوی متناظر بر تربیت افراد توانمند است، افزود: بهتر است این رویدادها به صورت گروهی شکل بگیرد، متاسفانه این نهاد نسبت به 40 سال گذشته تغییرات جدی داشته است و هیچ زمانی مانند الان با سیستم کارمندی جلو نرفته است. باید مراقبت کرد تا الگوی ناموفق دولتی شدن به جهاددانشگاهی سرایت نکند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور بیان کرد: جهاددانشگاهی در کنار دانشگاه برای دانشجویان علاقه‌مند به نوآوری تشکیل شد و فضایی را فراهم کرد تا افرادی که روحیه کارمندی ندارند بتوانند در جایی مانند جهاددانشگاهی فعالیت کنند تا آزادی عمل بیشتری داشته باشند.

دهقانی‌فیروزآبادی با تاکید بر اینکه جهاددانشگاهی بستر افراد آزاده‌ای است که توانایی‌های خود را بیشتر از ظرفیت‌های دولتی می‌دیدند، بیان کرد: جهاددانشگاهی یک نهاد عمومی غیردولتی است که شرکت‌های خصوصی زیادی به دنبال این هستند تا چنین ویژگی داشته و با ان ویژگی خلق درآمد کنند.

وی افزود: از سال 86 به بعد که جریانی به راه افتاد و شرکت‌های عمومی شروع به شکل‌گیری کردند و تعداد زیادی از شرکت‌های دانش بنیان شکل گرفت جهاددانشگاهی به عنوان نهادی که از دولت چابک‌تر بود از این قافله جاماند.

دکتر دهقانی‌فیروزآبادی با تاکید بر اینکه فعالیت در جهاددانشگاهی هم مزیت دولتی بودن و هم خصوصی بودن را به افراد دارای انگیزه می‌هد، ادامه داد: باید سیستمی وجود داشته باشد تا بتوان از این ظرفیت به نحو احسن استفاده کند و کارویژه جهاددانشگاهی نیز نسبت به سایر نهادها همین است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور با بیان اینکه جهاددانشگاهی برای مدیران کشور در رده‌های بالا و میانی یک برند معتبر است، گفت: یکی از دلایل شکست استارتاپ‌ها در کشور این است که آنها قادر به تامین هزینه‌های خود نیستند، وقتی استارتاپ‌هایی که در دنیا شکست خورده‌اند را بررسی می‌کنیم می‌بینیم افراد به حق و حقوق‌شان رسیده‌اند اما آن شرکت از بین رفته است در حالی که در کشور ما اینگونه نیست و شکست افراد در پروژه‌هایشان شرایط اقتصادی آنها را نیز با بحران مواجه می‌کند.

ضرورت حمایت جهاددانشگاهی از هسته‌های نوآور

وی تاکید کرد: جهاددانشگاهی در تربیت نیروها به صورت فردی موفق بوده است و در حال حاضر بایستی تمرکز خود را بر روی تشکیل هسته‌های نوآور موفق قرار دهد، از آنها حمایت کند و این چیزی است که کشور امروز به آن نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه چیزی که به جهاددانشگاهی هویت می‌دهد این است که اینجا زیست بومی برای نوآوری است، بیان کرد: اینجا جایی است برای کسانی که نه میخواهند دولتی باشند و نه میخواهند ایده‌های خود را در بخش خصوصی شروع کنند.

دهقانی‌فیروزآبادی در پایان با اشاره به روند پیشرفت طرح گذر شکوفایی نخبگانی با جهاددانشگاهی خراسان رضوی، افزود: ما در معاونت علمی ریاست جمهوری بنا داریم تا طرح گذر شکوفایی نخبگانی را با جهاددانشگاهی خراسان رضوی آغاز و به پایان برسانیم و اگر اجرای این طرح با موفقیت رو به رو شد این الگو را به سایر مراکز تعمیم دهیم.

گام‌های نوآورانه جهاددانشگاهی خراسان رضوی در زیست‌بوم نوآوری فناورانه

مدیران، پژوهشگران و فناوران سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی در دیدار با معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری آخرین دستاوردها و برنامه‌های علمی-پژوهشی این سازمان را که با رویکرد نوآورانه و توانمندسازی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مستعد صورت گرفته را تشریح کردند.

دکتر حسین امینی‌مشهدی در ابتدای این جلسه اظهار کرد: زمانی که دکتر دهقانی‌فیروزآبادی به عنوان رئیس جهاددانشگاهی منصوب شدند بحث نوآوری را مطرح کردند که این مهم نه تنها در خراسان رضوی بلکه در تمام واحدهای جهاددانشگاهی آغاز تفکر جدی برای برنامه تحولی و مدل مالی اثرگذاری برای سازمان گردید.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی تصریح کرد: جهاددانشگاهی به لحاظ نیروی انسانی نهادی ثروتمند است و ضرورت دارد تا با اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های نوآورانه در بعد اقتصادی هم تقویت شود.

وی خلق ثروت در جهاددانشگاهی را محصول نوآوری دانست و افزود: این امر در سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی با اجرای طرح‌های گذر نوآوری فناورانه در حوزه‌های مختلف فرهنگی، صنایع غذایی، بیوتکنولوژی و مهندسی مواد ساخت سریع در حال انجام است.

دکتر مسعود ابراهیمی، رئیس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاددانش بنیان جهاددانشگاهی بیان کرد: در سازمان تجاری‌سازی جهاددانشگاهی 2 راهبرد اساسی مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌ها و دیگری اینکه جهاد دانشگاهی را از یک تولید کننده محصول به یک تولید کننده کسب و کار را تبدیل کنیم پیگیری کرده‌ایم.

وی خطاب به معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکید کرد: جهاددانشگاهی آماده است تا به عنوان یک بازوی اجرایی با معاونت علمی ریاست جمهوری همکاری کند.

در ادامه این نشست، مدیران و پژوهشگران این سازمان به تشریح فعالیت‌های انجام گرفته این سازمان و برنامه‌های حوزه‌های مختلف در قالب طرح گذرشکوفایی نخبگانی پرداختند.

دکتر جواد سخدری، مدیر مرکز تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جهاددانشگاهی خراسان رضوی در این نشست با تشریح اقدامات انجام شده در این مرکز بیان کرد: در راستای اجرای طرح گذر شکوفایی نخبگانی 3 گذر فن‌آفرینی، نوآفرینی و ارزش‌آفرینی مهارتی را در سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی طراحی کرده و برای اجرای هر کدام از این طرح‌ها حوزه‌های فعالیتی خاص و مراحلی را تعیین کرده‌ایم.

وی افزود: در این رابطه حدود 60 طرح را داوری کردیم و 37 طرح به مرحله نهایی رسید که اجرای آن‌ها را در 3 مرحله فوق پیگیری خواهیم کرد.

در ادامه این جلسه تریبون در اختیار دکتر سعید خدیوی، معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی قرار گرفت، او با تشریح اهم فعالیت‌های این معاونت در راستای اجرای گذر شکوفایی نخبگانی بیان کرد: ما در سال گذشته یک مدل 4 مرحله‌ای را برای جذب استعدادها و اجرای ایده‌های نوآورانه در حوزه فرهنگی در نظر گرفتیم.

وی افزود: در معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی رویدادهای مختلفی با هدف توانمندی دانشجویان در حوزه فناوری‌های نرم برگزار شد که پس از برگزاری این رویدادها تعدادی از شرکت‌کنندگان در بخش‌های مربوطه مشغول به فعالیت شدند.

در بخش دیگری از این جلسه دکتر هادی رفیعی، معاون پژوهش  فناوری سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی به ایراد سخن پرداخت و گفت: یکی از رسالت‌های جهاددانشگاهی انتقال فناوری است و چشم‌انداز ما نیز این است تا مراکز پژوهشی ما به منظومه پژوهش و فناوری در استان تبدیل شوند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های ایجاد فب‌لب(آزمایشگاه ساخت سریع) در خراسان رضوی بیان کرد: این استان دروازه ورود به آسیای میانه است و خراسان رضوی میتواند در این زمینه تبدیل به یک هاب منطقه‌ای شود.

معاون پژوهش و فناوری سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی با تاکید بر ضرورت تقویت زیرساخت‌ها افزود: در حوزه صنایع غذایی، مهندسی مواد و بیوتکنولوژی ظرفیت ایجاد فب‌لب‌های تخصصی را داریم.

دکتر امیرمهدی مولوی، مدیر گروه پژوهشی موادنوین سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی نیز در این نشست اظهار کرد: مجتمع فنی مهندسی جهاددانشگاهی به عنوان یک بازوی تحقیقاتی عمل می‌کند و با توجه به دانش فنی و تخصص انباشته در این مرکز این آمادگی را داریم که با حمایت‌های معاونت علمی ریاست جمهوری فب‌لب مواد و تولید پیشرفته را راه‌اندازی کنیم.

وی افزود: برای حل معضلاتی که در حوزه مهندسی مواد در کشور با آن مواجه هستیم نیازمند تجهیزات پیشرفته هستیم.

مریم عامری، معاون آموزشی، پژوهشی پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی نیز در این نشست بیان کرد: در پژوهشکده بیوتکنولوژی به طور خاص به موضوع میکروارگانیسم‌ها می‌پردازیم و در این زمینه پالایشگاه میکروبی بیش از همه مورد توجه است.

وی ادامه داد: در مجموعه فرآیندهای پایین دستی تا بالا دستی این موضوع، خلق محصولات بیوتکنولوژیک با ارزش افزوده و رو به رشد را مدنظر قرار داده‌ایم. در همین راستا بخش‌های طراحی، ساخت ابزارها و مدلینگ فرآیند و ارزیابی اقتصادی را پیگیری می‌کنیم.

دکتر فرشته حسینی، رئیس پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاددانشگاهی خراسان رضوی در این نشست با اشاره تصمیم این نهاد مبنی بر راه اندازی فب لب تخصصی مواد غذایی بیان کرد: رویکرد ما در آزمایشگاه ساخت سریع(فب‌لب) بر مبنای سه محور ساخت و تولید نمونه‌های اولیه ، خدمات تخصصی و کنترل کیفی، و آموزش که منتورینگ فنی و تخصصی را شامل شود، خواهد بود. 

وی ادامه داد: این آزمایشگاه کمک می‌کند که هزینه‌های بخش تحقیق و توسعه کارخانجات صنایع غذایی ما کاهش یابد، همچنین بخش عمده‌ای از صنعت غذای ما به تنهایی نه توان فنی و نه توان اقتصادی رشد نوآوری را در حوزه محصولات خود ندارند و به این حوزه‌های حمایتی نیاز دارند که این آزمایشگاه می‌تواند در این حوزه کمک کند تا زیست بوم نوآوری و فناوری کشور به امکانات ساخت و تولید دسترسی پیدا کند.

دکتر شادی بلوریان معاون آموزشی، پژوهشی پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی با اشاره به برگزاری اولین رویداد ملی فیبن فود در اسفند ماه سال جاری گفت: این رویداد با هدف هم‌رسانی نیازها و ایده‌های نوآورانه در آزمایشگاه ساخت سریع(فب لب) صنایع غذایی برگزار می‌شود.

وی همچنین مواد اولیه صنعت غذا، فرآورده‌های غذایی سنتی و بومی، ضایعات کشاورزی و صنایع تبدیلی و همچنین فرمولاسیون و فرآیندهای تولید را از جمله محورهای تخصصی این رویداد ملی عنوان کرد.