کلوچه فراسودمند عناب؛ طرح برگزیده استارت آپ ملی ارزش آفرینی از ضایعات کشاورزی

۲۸ آذر ۱۴۰۲ | ۰۸:۵۴ کد : ۶۶۳۸۵ پژوهشی
کلوچه فراسودمند عناب تولید شده در مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، طرح برگزیده استارت آپ ملی ارزش آفرینی از ضایعات کشاورزی و صنایع غذایی آذر ماه شیرین عسل شد.
کلوچه فراسودمند عناب؛ طرح برگزیده استارت آپ ملی ارزش آفرینی از ضایعات کشاورزی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، ساره حسینی پژوهشگر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: آمار ضایعات بخش کشاورزی در کشور بالا و بین ۲۰ تا ۳۰ درصد است و باید از  این ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها به نحو احسن استفاده کرد.
وی ادامه داد: میوه های عناب به عنوان "قرص های ویتامین طبیعی" شناخته می شوند ولی عناب های کوچک و چروکیده عمدتا از چرخه تولید خارج شده و به عنوان ضایعات دور ریخته می شوند. از میوه های درجه سه و چهار که دارای ظاهر نامطلوب اما خواص دارویی بوده و برای بسته بندی و عرضه به بازار مناسب نیستند می توان برای تولید آرد فاقد گلوتن جهت استفاده در فراورده های غذایی مانند کلوچه و کیک استفاده نمود.
پژوهشگر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی افزود: تقاضای مواد غذایی فراسودمند و طبیعی به واسطه افزایش دانش مصرف کنندگان و محبوبیت جایگزین های طبیعی در بین مردم و گسترش بیماری های غیر واگیردار در سراسر دنیا افزایش یافته است. 
حسینی عنوان کرد: تولید کلوچه فراسودمند عناب با جایگزینی آرد فاقد گلوتن عناب به جای آرد سفید و هم به عنوان شیرین کننده جایگزین شکر می تواند سبب کاهش میزان ضایعات این گیاه دارویی و ارزشمند شود. 
وی بیان کرد: ایده تولید کلوچه فراسودمند عناب که از سال 1396 کلید خورد و در سال 1398 به عنوان اختراع ملی ثبت گردید، بعنوان طرح برگزیده در استارت آپ ملی ارزش آفرینی از ضایعات کشاورزی و صنایع غذایی که آذر ماه سال جاری برگزار گردید، معرفی شد.
طرح آبنبات فراسودمند زرشک با خاصیت تصفیه خون و کمک به خون سازی با کسب رتبه اول در رویداد ملی ایده های برتر کاربرد فناوری در صنعت، کشاورزی، دام پروری و سلامت و طرح شکلات فراسودمند عناب با کسب رتبه سوم رویداد ملی گروه شیرین عسل با عنوان محصولات نوآورانه در صنایع شیرینی و شکلات از دیگر موارد حضور موفق مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی در رویدادهای ملی در سال های گذشته است.