مدیران شرکت نفت فلات قاره ایران اعلام کردند؛

حمایت از تولید ماده بیولوژیکی امحاکننده لکه‌های نفتی توسط سازمان جهاددانشگاهی شهیدبهشتی

۲۸ آذر ۱۴۰۲ | ۰۸:۴۹ کد : ۶۶۳۸۴ پژوهشی
مدیر عامل شرکت نفت فلات قاره ایران به همراه جمعی از معاونان و کارشناسان این شرکت همزمان با هفته پژوهش، از آزمایشگاه‌ها و پایلوت تولید پژوهشکده علوم پایه کاربردی سازمان جهاددانشگاهی شهید بهشتی بازدید کرد و گفت: ما از تولید بار اول و بومی‌سازی ماده بیولوژیکی امحاکننده لکه‌های نفتی دریایی در کشور حمایت می‌کنیم.
حمایت از تولید ماده بیولوژیکی امحاکننده لکه‌های نفتی توسط سازمان جهاددانشگاهی شهیدبهشتی

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی شهید بهشتی، علیرضا مهدی‌زاده مدیر عامل شرکت نفت فلات قاره ایران به همراه جمعی از معاونان و کارشناسان این شرکت همزمان با هفته پژوهش، از آزمایشگاه‌ها و پایلوت تولید پژوهشکده علوم پایه کاربردی سازمان جهاددانشگاهی شهید بهشتی بازدید کرد و گفت: ما از تولید بار اول و بومی‌سازی ماده بیولوژیکی امحاکننده لکه‌های نفتی دریایی در کشور حمایت می‌کنیم.

در این بازدید مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران و هیئت همراه از نزدیک با اقدام‌ها و فرآیندهای انجام‌شده در پروژه بومی‌سازی دانش فنی و تولید ماده بیولوژیکی امحاکننده لکه‌های نفتی دریایی (Biological Oil Spill Degrader) آشنا شدند.

در ابتدای این بازدید علی ابوالحسنی‌سورکی از پژوهشگران سازمان جهاددانشگاهی شهید بهشتی، از اقدام‌های انجام‌شده در خصوص طراحی و توسعه و بهبود مستمر این محصول بیولوژیک گزارش داد .

در ادامه این بازدید ارائه ای از فرآیندهای آزمایشگاهی در حیطه‌های سنجش میزان کارایی و اثربخشی محصول در پراکنده‌سازی لکه‌های نفتی و تجزیه بیولوژیکی و آزمون سنجش میزان سمیت محصول، همچنین پایلوت BIO OSD انجام شد که مورد توجه مسئولین و کارشناسان شرکت نفت فلات قاره ایران قرار گرفت.

گفتنی است، آلودگی‌های نفتی در میدان‌های نفتی بیشتر بر اثر حوادثی همانند سوراخ‌شدگی خطوط لوله دریایی به علت خوردگی و حوادث، مواردی ناشی از تخلیه پساب‌های نفتی به دریا، حوادث مرتبط با عملیات حفاری و بهره‌برداری و ... ایجاد می‌شوند. با توجه به چالش‌ها و مشکلات مقابله فیزیکی با آلودگی‌های نفتی از نظر راهبری بهینه ادوات و تجهیزات و نیازمندی به سرمایه‌گذاری بالا در زیرساخت‌های مربوطه (تأمین و استفاده از شناورهای تخصصی OSRV، بوم و اسکیمر و...) به‌ویژه در شرایط نامناسب دریا، همچنین کمبودهای موجود از نظر تیم‌های واکنش آموزش‌دیده، و همچنین آثار سوء اکوسیستمی ورود نفت به دریا، استفاده از مواد امحاکننده لکه‌های نفتی به‌عنوان روش عملیاتی مناسبی پیشنهاد و ارزیابی می‌شود. 

BIO OSD محصولی است بیولوژیک و زیست‌سازگار که از بیوسورفکتانت‌های میکروبی و آنزیم‌های باکتری‌های طبیعی بومی ایران تولید شده و با طی چند مرحله بهینه‌سازی مستمر و انطباق با انواع نفت‌ سبک و سنگین مناطق عملیاتی، این قابلیت را یافته است تا با بیشترین بازده و اثربخشی، لکه‌های نفتی ناشی از نفت‌ریزی‌های میدان‌های نفتی در محیط‌های دریایی و سواحل، به بهترین نحو پراکنده و امحا کند. این محصول افزون بر جلوگیری از تأثیر لکه‌های نفتی بر سواحل، روند تجزیه بیولوژیکی ترکیبات نفتی را در دریا تسریع می‌کند.

از مهم‌ترین فعالیت‌های انجام‌شده در این زمینه می‌توان به انجام آزمون سنجش مقدار کارآیی محصول در پراکنده‌سازی لکه‌های نفتی بر اساس استاندارد آژانس حفاظت محیط زیست آمریکا، انجام آزمون سنجش میزان کارایی محصول در تجزیه بیولوژیکی (زیست‌پالایی) هیدروکربن‌های نفتی در محیط آب دریا، انجام آزمون سنجش مقدار سمیت محصول روی گونه‌های بومی خلیج‌فارس و دریای عمان و... اشاره کرد، همچنین بررسی صحت آزمون‌های مربوطه توسط آزمایشگاه‌های مجموعه جهاد دانشگاهی، بررسی مجدد صحت آزمون‌های مربوطه ازسوی آزمایشگاه‌های مورد تأیید سازمان حفاظت محیط زیست و آزمون موفق میدانی اثربخشی محصول BIO OSD در منطقه عملیاتی خارک در مانوری که به همین منظور طراحی و اجرا شد با حضور مسئولان و کارشناسان واحدهای مربوطه از ستاد و منطقه خارک انجام شده است.

گفتنی است، این محصول دانش‌بنیان ایرانی دارای مزیت‌ها و کارکردهای چندگانه‌ای به‌صورت همزمان است که در پژوهشکده علوم پایه و کاربردی سازمان جهاد دانشگاهی شهیدبهشتی با هدف کاهش نیازمندی به محصولات خارجی، صرفه‌جویی ارزی قابل توجه برای کشور، طراحی و اجرا شد و پیوسته در حال بهبود می باشد.