کسب فناوری تولید بچه ماهی توسط محققان جهاددانشگاهی بوشهر

۲۵ آذر ۱۴۰۲ | ۱۳:۲۲ کد : ۶۶۲۹۸ پژوهشی
رییس جهاددانشگاهی استان بوشهر گفت: تلاش سه ساله محققان جهاددانشگاهی بوشهر به ثمر نشست و دانش فنی و تکنولوژی بیوتکنیک تولید بچه ماهی سی باس جهت پرورش در قفس کسب شد.
کسب فناوری تولید بچه ماهی توسط محققان جهاددانشگاهی بوشهر

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی بوشهر، علی احمدی‌زاده رییس جهاددانشگاهی استان بوشهر اظهار کرد: حفظ امنیت غذایی و ذخایر ژنتیکی از مهم ترین هدف هایی است که بسیاری از جوامع به دنبال آن هستند و به همین دلیل ارتقای امنیت غذایی به‌ ویژه آبزیان دریایی و نیل به خودکفایی و تولید دانش فنی جهت تکمیل زنجیره پرورش ماهی در قفس یک الزام برای کشور است که در برنامه توسعه کشور برای تولید ۲۰۰ هزار تن ماهی پرورشی در دریا در سال تاکید شده است.

رییس جهاددانشگاهی استان بوشهر اضافه کرد: مقام معظم رهبری بارها بر حفظ امنیت غذایی تاکید داشتند، از این رو جهاددانشگاهی بوشهر از سال ۱۳۹۹ طرح کسب تکنولوژی و فناوری تولید بچه ماهی جهت پرورش در قفس را شروع کرد و در شهریورماه امسال در هفته دولت به همت محققان جهاددانشگاهی بوشهر تکنولوژی و بیوتکنیک کامل این فناوری کسب شد و در هفته پژوهش در نمایشگاه بین المللی شیلات و آبزیان و صنایع وابسته در تهران رونمایی و مورد تایید شورای راهبری ملی طرح های فناورانه قرار گرفت.

وی یادآور شد: پیش از این محققان جهاددانشگاهی بوشهر به فناوری تولید غذای زنده آبزیان نیز رسیده بوده و توسعه صنعت آبزی پروری مدرن با استفاده از اصلاح نژاد و کسب دانش فنی تولید بچه ماهی گونه‌های دیگر آبزیان از دیگر طرح‌های در دست اقدام جهاددانشگاهی واحد بوشهر است که هدف گذاری شده است.

این مقام مسئول یادآور شد: کسب دانش فنی و تولید بچه ماهی سی‌باس برای پرورش در قفس گام مهم این نهاد در حفظ امنیت غذایی کشور بود که کسب شد و‌ تلاش محققان این نهاد بر این است که درصد بازماندگی و تولید انبوه را به استاندارد جهانی برسانند.

احمدی زاده افزود: با تولید انبوه بچه ماهی کشور از واردات بچه ماهی که در حال حاضر از کشورهای هند، استرالیا و تایلند برای پرورش در قفس انجام می‌شود، بی‌نیاز خواهد کرد.

مقام مذکور ادامه داد: فاز اول پروژه مجتمع آبزیان دریایی جهاددانشگاهی بوشهر در زمینی به مساحت حدود ۲۰ هزار مترمربع در حال اجرا است که جهت تکمیل آن به ۶۰ میلیارد تومان بودجه نیاز است.

رییس جهاددانشگاهی بوشهر افزود: در این مجتمع برای توسعه فناوری در کنار تولید و تکثیر بچه ماهی از گونه های مختلف، تولید غذای زنده آبزیان دریایی همچون تولید آرتمیا، روتیفر و انواع ریز جلبک‌ها اتفاق خواهد افتاد.

احمدی زاده گفت: برای فاز دوم پروژه جهاددانشگاهی بوشهر نیز بیش از سه هکتار زمین نهایی شده است که در آن گونه های دیگر بچه ماهی نیز پرورش داده می شود.

وی بیان کرد: در این راستا اقدامات لازم جهت تکمیل پروژه با مشارکت بخش خصوصی در حال انجام است.