بررسی چالش‌ها و راهکار‌های حفظ و نگهداشت نخبگان و دانش آموختگان/جهاددانشگاهی نهاد تسهیلگر و جامعه پذیر نخبگان

۲۳ آذر ۱۴۰۲ | ۰۷:۵۳ کد : ۶۶۲۴۴ پژوهشی
هفتمین نشست از سلسله نشست‌های زیست‌بوم اشتغال کشور با عنوان نشست راهکار‌های حفظ و نگهداشت نخبگان و دانش آموختگان ۲۱ آذرماه در بازارکار وابسته به جهاددانشگاهی در محل غرفه معاونت پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی برگزار شد.
بررسی چالش‌ها و راهکار‌های حفظ و نگهداشت نخبگان و دانش آموختگان/جهاددانشگاهی نهاد تسهیلگر و جامعه پذیر نخبگان

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، هفتمین نشست از سلسله نشست‌های زیست‌بوم اشتغال کشور با عنوان "نشست راهکار‌های حفظ و نگهداشت نخبگان و دانش آموختگان در بازارکار ایران" با حضور دکتر سید رضی آقا سیدی معاون پشتیبانی ومدیریت منابع جهاددانشگاهی، دکتر غلامرضا ذاکر صالحی مدیر گروه مطالعات تطبیقی و نوآوری آموزشی عالی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، دکتر حسن جماعتی معاون مدیر کل ارتباط با صنعت وزارت علوم، مهندس سیروس دشتی مدیر کل کارآفرینی و اشتغال این نهاد و امیر علی بینام مدیر مسئول بازارکار 21 آذرماه در محل برگزاری بیست و چهارمین نمایشگاه پژوهش و فناوری و فن بازار واقع در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد.

 

لزوم نگاه سیستمی و پرهیز از نگاه بخشی در حمایت از نخبگان و دانش آموختگان
دکتر سید رضی آقا سیدی معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی بر لزوم نگاه سیستمی و پرهیز از نگاه بخشی در حمایت از نخبگان و دانش آموختگان اشاره و تاکید کرد: ابتدا باید یک تحلیل جامع و کلی در کشور انجام شود و ترند‌ها و تحولات حوزه نخبگان بررسی شوند. موضوع نخبگان یک مفهوم است که باید عناصر، ورودی و خروجی و بازخورد‌های آن به درستی مورد بررسی قرار بگیرد، در این زمینه فاکتور‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی و ... دخیل هستند که نمی‌توان به بدون توجه به آن‌ها تصمیم گرفت. به اعتقاد من ابرچالش همه حوزه ها، عدم نگاه سیستمی و نبود ایمان به نگاه سیستمی در تحولات مختلف بویژه در بحث حمایت از نخبگان است. ما با نگاهی کاملا ایزوله به مسائل می‌نگریم و می‌خواهیم از دل آن به موضوع نخبگان بپردازیم. وقتی این موضوع بدون تحلیل فاکتور‌ها و بدون توجه به فرآیند‌ها و مسائل مختلف مرتبط با آن بررسی می‌شود به نتیجه نمی‌رسد. به نظر من اگر بخواهیم در مسیر‌های شغلی، نخبگی و بازارکار حرکت کنیم باید با تحلیل سیستمی به آن بپردازیم.
معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی که تجربه کار اجرایی در استانداری قزوین را به عنوان معاون استاندار نیز در کارنامه دارد ادامه داد: نبود نگاه سیستمی در بدنه اجرایی کشور نیز یکی از مسائلی است که با آن درگیر هستیم و آن در حوزه اشتغال نخبگان و دانش آموختگان نیز شاهد بودیم. در استان قزوین از یک سو صنایع با کمبود نیرو مواجه هستند و از سوی دیگر اجازه جذب نیروی افغانستانی به آن‌ها داده نمی‌شود و نیز دانش آموختگان جویای کار نیز علاقه‌ای به کار در واحد‌های صنعتی چندان نشان نمی‌دهند و بیشتر علاقمند به فعالیت‌های دلالی مثل ثبت نام خودرو و ... هستند.

 

نخبه پروری ما نخبه پروری به معنای فاضل کشی است
دکتر آقا سیدی در نشست بازارکار جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه موضوع حفظ و نگهداشت نخبگان در بازارکار کشورمان به عنوان نیرو‌های دانشی بسیار حائز اهمیت است و رهبر معظم انقلاب نیز بر ان تاکید داشته و دارند تصریح کرد: این موضوع، موضوع ساده‌ای نیست، اگر زیست بوم و اکوسیستم اشتغال، نخبگان و ... را با نگاه کلان نبینیم، همچنان درگیر مشکل خواهیم بود. این نظر کلی من راجع به این موضوعات است. در موضوع نخبگی نیز محتوا از دست ما در رفته است و در این پارایم نیازمند بازآفرینی بنیادی مفهوم نخبگی هستیم. در سال گذشته طرح و پروپوزالی توسط جهاد دانشگاهی به معاونت علمی و اقتصاد دانش بنیان و نیز سازمان امور استخدامی ریاست جمهوری در زمینه حمایت از نخبگان ارائه شد و مسیری هم طی شده، اما هنوز به نتیجه نرسیده است. باید اشاره کنم متاسفانه نخبه پروری ما "نخبه پروری فاضل کشی است" و تبدیل به یک قیف برعکس شده است، اگر فردی المپیادی و یا سمپادی باشد و به عبارتی از این قیف وارونه رد شد، حمایت دولتی از او صورت می‌گیرد و در غیر این صورت حمایتی از افراد اتفاق نمی‌افتد.
وی با اشاره به جایگاه مهم جهاد دانشگاهی به عنوان یک بستر دانش بنیان و رویکرد این نهاد در حمایت از نخبگان و دانش آموختگان ادامه داد: پارادایم و رویکرد جهاد دانشگاهی از ابتدای تاسیس خود مسئله محور بوده است. جهاددانشگاهی به کسی قول و وعده سر خرمن نمی‌دهد، بلکه بر اساس مساله محوری و توانمندی افراد، اجازه می‌دهد آن‌ها نقش خود را ایفا نمایند و نقش نخبگی خود را به اثبات برسانند، جهاد همیشه تلاش میکرده تا پلتفرم و ابزار کار را ایجاد کند تا فرد از طریق حل مسئله بتواند رشد کند. افرادی نظیر دکترکاظمی آشتیانی، شاهوردی، بهاروند و ... -که از افتخارات کشور و جهاددانشگاهی هستند – و صد‌ها فرد موفق در این نهاد در این پارادایم مسئله محور رشد کرده اند و پرچم پر افتخار کشور و جهاد دانشگاهی را افراشته نگه داشته اند؛ این رویکرد ما در جهاد دانشگاهی در مقابل رویکرد پوپولیستی موجود است. رویکرد فعلی موجود باعث شده تا مشکلات زیادی پیش بیاید. بروکراسی شبه بن بستی در این رویکرد ایجاد شده که سبب ایجاد وضعیت موجود شده است.
 

جهاد دانشگاهی نهاد تسهیلگر و جامعه پذیر نخبگان
معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی می‌تواند نهاد تسهیلگر و جامعه پذیر نخبگان باشد در کشور باشد اظهار داشت: این نهاد علمی و دانشگاهی و اجرایی تجارب و دستاورد‌های خوبی در تربیت و حمات از نخبگان و دانش آموختگان دارد و می‌تواند به نهاد جامعه پذیری نخبگان در کشور تبدیل شود و فارغ از نگاه پوپو لیستی، مهاجرت نخبگان را کاهش دهد و برای اشتغال و کارآفرینی آن‌ها فرصت‌های منطقی فراهم نماید.
دکتر آقا سیدی تاکید کرد: جهاددانشگاهی تلاش کرده تا رویکرد مسئله محور را جا بیندازد تا بتواند به عنوان یک تسهیلگر عمل کند تا افرادی که می‌توانند مسئله محور عمل کنند وارد این زیست بوم و اکوسیستم شوند و از امتیازات و مزایا بهره ببرند. به نظر من در همه سطوح تعریف و صورت بندی مسئله دچار مشکل و چالش هستیم و باید ابتدا این موضوع را برطرف کنیم.
معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی بر آمادگی این نهاد برای ورود جدی به مساله حفظ و نگهداشت نخبگان در کشور اشاره کرد و گفت: جهاد دانشگاهی آمادگی دارد نه برای پنج هزار نفر بلکه برای کل کشور، این نهاد در چرخه ورود، ارزیابی و نظارت برای چرخه کامل حمایت از نخبگان تبدیل شود و این توان و تجربه را در طول چهل و اندی سال کسب کرده است.
 

لزوم انجام درست ماموریت‌ها از سوی دستگاه‌ها
معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی بر لزوم انجام درست ماموریت‌ها از سوی دستگاه‌ها از سوی دستگاه‌ها در حمایت از نخبگان و دانش آموختگان تاکید کرد و گفت: این رویکرد حداقل موجب می‌شود برخی از مشکلات در کوتاه مدت برای نخبگان حل شود.
دکتر آقاسیدی افزود: تحولات وسیعی در حوزه‌های مختلف فناوری در دنیا در حال شکل گیری است و باید از این فناوری را برای رسیدن به یک خط و مشی درست مبتنی بر داده برسیم و از آن برای حل مشکلات کشور بویژه در حوزه حل مشکلات نخبگان و دانش آموختگان استفاده کنیم.
وی بر نقش دولت در این حوزه اشاره و تصریح کرد: نقش دولت پایدار سازی محیط کسب و کار و قابل پیش بینی کردن آن است. باید عرضه و تقاضای در عرصه کسب و کار و بازار به گونه‌ای باید که نخبه، دانش آموخته و کارآفرین ما بتواند شرایط را پیش بنی کند و احساس نکند، شرایط آینده کسب و کار و فعالیت خود را با ناامنی و مشکلات ناخواسته مواجه خواهد کرد.
در ادامه وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی در کشور ماست این است که طرف عرضه علی رغم همه کار‌هایی که انجام میشود تقاضایی در سمت مخالف ندارد. در ایران نمیتوان برنامه ریزی دقیقی برای آینده کرد و تضمینی برای آن وجود ندارد. تحولات بنیادینی باید در بازار کار اتفاق بیفتد که بخشی از یک فرایند انتخاب طبیعی است.
تقاضای خام را تبدیل به تقاضای موثر کنیم
وی ادامه داد: در زیست بوم غنی عرضه و تقاضا از هم جدا نیستند و همه با کمک یکدیگر رشد می‌کنند. فرار مغز‌ها به علت نبودن چنین شرایطی در کشور ما رخ می‌دهد. ما باید پلتفرمی درست کنیم تا هم طرف عرضه و هم طرف تقاضا با یکدیگر گفتگو و نیازسنجی کنند. هنر ما در ایران باید این باشد که تقاضای خام را تبدیل به تقاضای موثر کنیم.
آقاسیدی تصریح کرد: پیشفرض و پیش نیاز این است که نظام حکمرانی به صورت کلی بپذیرد که سرعت تحولات محیطی در حدی است که باید همه خود را با آن وفق دهند. در حال حاضر همه کار خود را خوب انجام می‌دهند، اما وقتی به مشکلات و سو تفاهم‌ها میرسد کسی مایل به حل کردن آن نیست. در نظام حکمرانی به عارضه‌ها توجه شده، اما به چالش‌های بزرگ توجه نشده است.
وی ادامه داد: متاسفانه در کشور ما نگاه کلان حکمرانی شبکه‌ای وجود ندارد. ما باید تحولات را بپذیریم. هر چیزی جز تغییر در حال تغییر است. باید حتما به نهاد‌های حکمران در موضوع نخبگان کمک شود. ابتدا باید حفره‌های خالی شناسایی و پر شوند. با داشتن نگاه صنعتی به موضوعات خیلی از آن‌ها حل می‌شوند.
معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی تاکید کرد: به عقیده من آموزش عالی در کشور باید سبد متنوعی باشد. دولت و حاکمیت باید در این مورد نیز همراستا عمل کنند. متاسفانه ما می‌خواهیم برای حل کردن مشکلات موجود مشکلات جدیدتری ایجاد کنیم. جداسازی‌ها و لیبل‌زدن‌ها نیز منسوخ شده است. نباید به علت نخبه بودن یا عملکرد قابل توجه تحصیلی و درسی به کسی برچسب زد! چرا که این موضوع مشکل ساز است. نخبه کسی است که بتواند به صورت مسئله محور موضوعات را حل کند.
آقاسیدی در پایان گفت: حکمرانی باید به وظایف اصلی خود بازگردد و خط مشی‌ها را رعایت کند. متاسفانه دستپاچگی در خط مشی‌ها و نظام حکمرانی کشور سبب شده تا مشکلات روی هم و پشت سر هم بیایند و قابل حل نیز نباشند.
 

لزوم بازتعریف مفهوم نخبگی در کشور
دکتر غلامرضا ذاکر صالحی مدیر گروه مطالعات تطبیقی و نوآوری آموزشی عالی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی با اشاره سه نکته اساسی درباره نخبگان گفت: آیا کسی که آی کیو (IQ) بالایی داره نخبه است یا کسی که اثرگذاری اجتماعی بالایی دارد نخبه است؟ کسی که اختراع یا مقاله آی اس آی (ISI) دارد نخبه است؟ یا کسی که استاد تمام و پژوهشگر است؟ در حال حاضر خلطی هم در بنیاد ملی نخبگان رخ داده استِ مرکزی بنام بنیاد ملی نخبگان داریم، اما این بنیاد بیشتر با استعداد‌های درخشان کار می‌کند!
وی به تعریفی از نخبه ارائه داد و تصریح کرد: در برنامه چهارم در سندی که تدوین کردیم در ۱۷ جلسه و نشستی که برگزار کردیم تعریفی از نخبه ارائه کردیم.
وی در ادامه به نکته دوم با عنوان افراط گرایی در توجه به نخبگان اشاره کرد و گفت: زمانی در غرب برای اینکه تحولات سیاسی و اجتماعی را بهتر تحلیل کنند "نظریه نخبه گرایی" را مطرح کردند که تا بگویند در تحولات مختلف نخبگان اجتماعی نقش مهمی دارند. در این زمینه اندیشمندان غربی تحلیل‌های مختلفی را مطرح کرده اند حتی اندیشمندی بنام ماروین زونیس در زمینه "روانشناسی نخبگان سیاسی در ایران" کتاب دارد.
دکتر ذاکر صالحی با اشاره به اینکه بنام نخبه گرایی برخی از افراد را از جامعه جدا می‌کنیم گفت: بنام "نخبه گرایی" بخش مهمی از امتیازات، مشوق‌ها و تسهیلات و حتی فرصت‌های شغلی را در اختیار عده محدودی بنام نخبگان قرار می‌دهیم و آن‌ها را از اقشار دیگر جامعه جدا می‌کنیم و با دست خود جامعه و طبقه‌ای درست می‌کنیم که به الیگارشی علمی منجر می‌شود و به آن دامن می‌زنیم که البته من بار‌ها هشدار داده ام و گفته ام که این نگاه خطرناک است.

 

لزوم پرهیز از توسعه علمی گلخانه‌ای در کشور
این عضو هیات علمی با اشاره به اینکه این روند به توسعه علمی گلخانه‌ای در مقابل توسعه علمی مردم سالار منجر می‌شودیادآور شد: وسعه علمی گلخانه‌ای به این معناست که عده‌ای را بنام نخبه در اتاق‌های شیشه‌ای و گلخانه‌ای قرار دهیم و در یک محیط پاستوریزه که همه چیز از جمله دمای هوا کنترل می‌شود، انتظار داشته باشیم آن‌ها اختراع و ابتکار داشته باشند، در حالی که محیط طبییعی بازارکار چیز دیگری است، رقابتی و پر از جالش و درگیری است و مشکلات خاص خود را دارد و باید برای توسعه کسب و کار، تجاری سازی و موفقیت در زمینه‌های مختلف از جمله تامین اجتماعی و مالیات باید جنگید و با آنچه در این محیط گلخانه‌ای می‌گذرد بسیار متفاوت است.
مدیر گروه مطالعات تطبیقی و نوآوری آموزشی عالی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی نیز در نشست بازارکار جهاد دانشگاهی که در راستای توسعه زیست بوم نوآوری و کارآفرینی کشور دنبال می‌شود؛ بر پرهیز از ساده اندیشی در حمایت از نخبگان اشاره و تصریح کرد: ساده اندیشی است که تصور کنیم، مشکل نخبگان با پول پاشی و دادن قابل حل است. جهاد دانشگاهی که به عنوان یک نهادی که سابقه طولانی در حوزه حمایت از دانش آموختگان و نخبگان دارد به درستی متوجه است که نمی‌شود با ساده اندیشی و دادن وام و تسهیلات مشکل نخبگان حل نمی‌شود و باید در این زمینه عمیق‌تر به مساله نگاه کرد. در برخی دستگاه‌ها با دادن دو میلیون به هر نخبه به مدت شش ماه تصور می‌شود نخبه می‌تواند موفق باشد در حالی که با ماهی دو میلیون هیج کاری نمی‌شود کرد و امکان موفقیت در کار، ازدواج و حتی چاپ مقاله هم رخ نمی‌دهد.
مساله مهاجر نخبگان باید به صورت واقع مورد بررسی قرار گیرد
دکتر ذاکر صالحی با تصریح اینکه مساله مهاجر نخبگان باید به صورت واقعی مورد بررسی قرار گیرد گفت: معاون قبلی بنیاد نخبگان در آماری اعلام کرد: ۲۵۰۰ نخبه به کشور باز گشته اند در حالی که واقع بینانه نیست و باید آمار درون کوچی و برون کوچی را مورد توجه قرار داد. در این زمینه انگیزه‌ها نیز متفاوت است باید ببینیم چند برابر رفته اند و باید از طریق شبکه سازی به جذب نخبه توجه کنیم.
 

منزلت در بحث حفظ و جذب نخبگان بسیار مهم است
مدیر مطالعات تطبیقی در ادامه در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان نخبگان را حفظ کرد و گفت: منزلت در بحث حفظ و جذب نخبگان بسیار مهم است؛ سازمان‌های بزرگ با بروکراسی بیمار نخبگان را فراری می‌دهند.
وی به نتایج یک مطالعه در سیلیکون، ولی (Silicon Valley) آمریکا به عنوان محل تجمع نخبگان و دانش آموختگان برجسته اشاره کرد و گفت: یک مطالعه که در دره سلیکون انجام شده نشان می‌دهد که شرکت‌های بزرگ و توانمند این منطقه در آمریکا به دنبال جذب نخبگان شرکت‌های مهم و مطرح هستند، اما بیشتر نخبگان در این مطالعه ابراز داشته اند که خواهان حقوق و دستمزد مادی بیشتر نیستند! بلکه به دنبال منزلت اجتماعی هستند. آن‌ها به این موضوع اهمیت می‌دهند که از منزلت اجتماعی و شغلی خود لذت ببرند و احساس مفید بودن داشته باشند.
 

وظیفه دولت در قبال نخبگان حمایت است نه دخالت
دکتر ذاکر صالحی در ادامه این بحث در پاسخ به این سوال مهم که وظایف دستگاه‌های متولی حوزه نخبگان و دانش آموختگان در این حوزه چیست؟ گفت: وظیفه دولت در قبال نخبگان حمایت است و دخالت نیست.
به نظر می‌رسد دخالت دولت‌ها در زمینه حفظ و نگهداشت نخبگان به مداخله سازنده تبدیل نمی‌شود و بیشتر مورد التحاب و چالش می‌شود بنابراین انتظار این است که دولت دخالتی نداشته باشد. دولت باید حمایت‌های خود را داشته باشد بدون اینکه دخالت نماید. اگر دولت بتواند نظام شایسته سالاری را حاکم نماید می‌تواند در ابعاد فرهنگی به حفظ و نگهداشت نخبگان و دانش آموختگان در کشور کمک کند. از سوی دیگر نظام صلاحیت حرفه‌ای را در کشور پیاده سازی کند تا افراد با توجه به نظام صلاحیت حرفه‌ای هویت پیدا بکنند و اشتغال نیز قطعا از این بستر منتفع خواهد شد.
این پژوهشگر حوزه دانش آموختگان دانشگاهی با تصریح اینکه در حمایت از اشتغال و نیز حمایت از نخبگان با تعدد قوانین و آئین نامه‌ها مواجه هستیم گفت: این همه قانون و آئین نامه خود باعث سردر گمی است، دولت می‌تواند بجای زیاد کردن قانون مقررات، همه دستگاه‌ها از جمله نهادی مثل جهاد دانشگاهی را دور هم جمع کند و از دیدگاه‌های آن‌ها برای حمایت از نخبگان و دانش آموختگان بهره برداری نماید.
وی با اشاره به جایگاه جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد واسط و خودکفا گفت: جهاددانشگاهی در سال‌های گذشته با ایجاد سازمان اشتغال دانش آموختگان، مدعی حمایت از اشتغال دانش آموختگان بود، اما مدعی حمایت از نخبگان نبود؛ در حالی که در حال حاضر مدعی حمایت از نخبگان نیز هست، بنابراین می‌توان از ظرفیت‌های این نهاد برای حمایت از نخبگان نیز استفاده کرد.
دکتر ذاکر صالحی یادآور شد: جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد جهادی کار خود را به درستی انجام می‌دهد، این نهاد با تکیه بر توان بومی خود تلاش خود را در حوزه حمایت از اشتغال، بویژه اشتغال نخبگان و دانش آموختگان دنبال می‌کند و حتی اگر اسمی از این نهاد در برخی اسناد مرتبط با حمایت از نخبگان به میان نیاید، این نهاد نقش فعال خود را در عرصه میدانی دنبال نموده و ایفا خواهد کرد.
 

یکی از چالش‌های نخبگی عدم استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی است
معاون مدیر کل ارتباط با صنعت وزارت علوم نیز در نشست بازارکار جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه یکی از چالش‌های نخبگی عدم استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی است گفت: یکی از چالش‌های ما عدم توسعه فناوری است. ما در کشور صنعتی بنام واحد تحقیق و توسعه قوی نداریم همچنین از ظرفیت دانشگاه‌ها نیز به خوبی استفاده نمی‌شود.
دکتر حسن جماعتی ادامه داد: موضوع بعدی عدم رشد اقتصادی است که اجازه سرمایه گذاری روی صنایع و مشاغل را نمی‌دهد. همچنین مهارت‌های عمومی دانشجویان و دانش آموختگان ناکافی است. این موضوعی است که ما برای حل آن تصمیم گرفتیم دانشگاه‌ها را ملزم به برگزاری دوره‌های مهارت آموزی خارج از چارچوب درسی همراه با سرفصل‌های مشخص دانشگاه‌ها کنیم.
وی افزود: در سال گذشته نیز بیش از هشت هزار دوره مهارت آموزی خارج از سرفصل‌های درسی دانشگاه‌ها در کشور برگزار شده است و بیش از سیصدهزار دانشجو نیز در این دوره‌ها شرکت کرده اند. ما تصمیم گرفتیم ۱۵ سرفصل دانشگاهی مهارتی را در دانشگاه‌ها پایه گذاری کنیم.
همچنین مراکز هدایت شغلی و کاریابی نیز در دانشگاه‌ها ایجاد شدند و هفت هزار و پانصد نفر نیز مشاوره شغلی دریافت کرده اند. بیش از ۴۸ نمایشگاه کار برگزار شده و بیش از ۳۶۰۰ فرصت شغلی عرضه شده است. نکته بعدی ساماندهی جذب نخبگان وظیفه بود که با همکاری ستاد کل نیرو‌های مسلح انجام شد. این فرایند با استفاده از پروژه‌های تحقیقاتی و طرح‌های صنعتی انجام می‌شود که می‌توان از آن‌ها در جهت جذب مفید نخبگان بهره برد.
مدیر کل ارتباط با صنعت وزارت علوم اضافه کرد: ما به موضوع پسادکتری نیز توجه کردیم و همچنین روی موضوع امریه مقطع پسادکتری نیز تمرکز کردیم، موضوع بورسیه و جذب دانشجویان پسادکتری در دانشگاه‌ها نیز بررسی شده است.
جماعتی در پایان تصریح کرد: برای حل مشکل نخبگان و دیگر چالش‌های جامعه علمی، باید فرایند موضوع را به طور کلی و جامع تحلیل، آسیب شناسی و بررسی کرد. هر فردی باید با توجه به توانمندی‌های خود به کار گرفته شود. باید محیط کارفرمایی و نحوه بکارگیری نخبگان مورد بازبینی قرار گیرد.
دکتر جماعتی با اشاره به اینکه نخبگی صرفا استخدام و کارمندی نیست گفت: باید شرایط به گونه‌ای باشد که افراد وقتی نمی‌خواهند استخدام دولت شوند و یا خواهان راه اندازی کسب و کار و فعالیت هستند بتوانند گزینه‌های متنوع و متعدد را پیش روی خود ببینند و انتخاب کنند. شرایط متنوع کار و اشتغال می‌تواند در حمایت منتطقی از نخبگان بسیار مهم و سازنده بشد.
در این نشست تخصصی، مدیرکل اشتغال و کارآفرینی جهاددانشگاهی با اشاره به چالش‌ها و مشکلات جذب و استخدام و حفظ نخبگان و دانش آموختگان در بازارکار گفت: جهاد دانشگاهی در راستای مأموریت خود تلاش می‌کند تا گفتمان سازی در حوزه بازارکار را بسط دهد و چالش‌ها و مشکلات زیست‌بوم کارآفرینی و اشتغال کشور را موردبحث و بررسی قرار دهد.
به گزارش بازار کار،امیر علی بینام مدیر مسئول بازارکار نیز با اشاره به سابقه جهاددانشگاهی در حمایت از دانش آموختگان دانشگاهی گفت: این نهاد از اواخر دهه هفتاد به مساله اشتغال و کارآفرینی دانش آموختگان ورود کرده، تجارب ارزشمندی دارد و می‌تواند به چرخه منطقی حمایت از نخبگان نیز کمک کند و آن‌ها را در مسیر توسعه و اعتلاء کشور عزیزمان ایران قرار دهد.