اختتامیه طرح ملی داناب با همکاری جهاددانشگاهی قزوین برگزار شد

۱۲ آذر ۱۴۰۲ | ۱۱:۰۸ کد : ۶۵۵۶۲ پژوهشی
چهاردهمین اختتامیه طرح ملی داناب (طرح ملی دانش آموزی نجات آب) ۸ آذر ۱۴۰۲ با همکاری جهاددانشگاهی استان و شرکت آب منطقه‌ای و آموزش و پرورش قزوین برگزار شد.
اختتامیه طرح ملی داناب با همکاری جهاددانشگاهی قزوین برگزار شد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی قزوین، چهاردهمین اختتامیه طرح ملی داناب (طرح ملی دانش آموزی نجات آب) ۸ آذر ۱۴۰۲ با همکاری جهاددانشگاهی استان و شرکت آب منطقه‌ای و آموزش و پرورش قزوین برگزار شد.

فرشاد پیله‌چی در چهاردهمین اختتامیه طرح ملی داناب (طرح ملی دانش‌آموزی نجات آب) اظهار کرد: باتوجه به بحران کم‌آبی و چالش‌هایی که در این راستا وجود دارد طرح داناب، به عنوان یک طرح ملی و دانش‌آموزی از ۱۴ سال پیش برای نجات آب توسط آینده‌سازان برنامه‌ریزی شد.

وی با بیان این که این طرح در سال‌های گذشته هم در استان قزوین به مرحله اجرا رسیده بود، افزود: خوشبختانه در سال جاری نیز شاهد استقبال بیشتری از سوی دانش‌آموزان برای شرکت در این طرح بودیم که این موضوع نشان‌دهنده حرکت صحیح در رسیدن به اهداف‌ است.

رییس جهاددانشگاهی قزوین با بیان این که بهترین راه نجات آب فرهنگ‌سازی در مصرف بهینه است، خاطرنشان کرد: امروزه در تمامی نقاط کشور با مشکل کمبود آب دست‌وپنجه نرم می‌کنیم که لازم است این مشکل ریشه‌یابی شود تا فضاسازی فرهنگی برای مصرف بهینه آب نیز رقم بخورد.

پیله‌چی گفت: طرح داناب طرحی ویژه است تا موضوع بحران آب در جامعه جدی گرفته شود و همگان بدانند آب موضوع مهمی است که باید نحوه مصرف آن فرهنگ‌سازی شود؛ اگر این فرهنگ‌سازی صورت گیرد شاهد زندگی بهتری در زمان حال و رقم زدن شرایطی مطلوب برای آیندگان خواهیم بود.

مسائل حوزه آب باید بیشتر مورد توجه دانش‌آموزان قرار گیرد

در ادامه این برنامه ساسان شهری، معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش قزوین، اظهار کرد: ۲ موضوع آموزش و پرورش کلید واژه‌هایی مهم هستند که اگر هر یک از این ۲ مورد غفلت قرار گیرند از هدف این دستگاه دور خواهیم شد.

وی افزود: مشارکت ۳ دستگاه آموزش پرورش، اداره آب و جهاد دانشگاهی در برگزاری این طرح نشان از یک اقدام خوب در راستای آموزش عملی مصرف بهینه آب است.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش قزوین تصریح کرد: طی بررسی و مطالعات لازم درباره ویژگی‌های دانش‌آموزان مقاطع مختلف، این طرح برای دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول برگزار شد تا بتوانیم اهداف لازم را در حوزه مصرف آب عملیاتی کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مسائل کمی و کیفی حوزه آب باید بیشتر مورد توجه دانش‌آموزان قرار گیرد تا بتوانیم به صورت خلاقانه طرح نجات آب را اجرایی کنیم.

شرکت ۱۳۰۰ دانش‌آموز قزوینی در طرح ملی داناب

در ادامه سینا جمشیدی معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای قزوین اظهار کرد: طرح داناب از ۱۲ سال پیش در استان قزوین آغاز و اجرایی شد تا در حفاظت از منابع آبی راهکار ارائه گردد و فرهنگ‌سازی مصرف بهینه آب در جامعه صورت گیرد.

وی ادامه داد: حیات انسان‌ها منوط به آب است، در گذشته بیش از ۷۰ درصد کره خاکی را منابع آبی تشکیل می‌داد اما امروزه به دلیل مصارف بی‌رویه این منابع کاهش یافته است و اگر با همین رویه پیش برویم از نعمت آب محروم خواهیم شد.

این مسئول گفت: کشور ما در بخش اقلیم خشک و نیمه خشک قرار دارد و این موضوع نقش مدیریت مصرف را پر رنگ‌تر می‌کند. با این جمعیت بیش از ۸۵ میلیون نفری اگر بی‌آبی و خشکسالی اتفاق بیفتد به کجا می‌توان کوچ جمعیتی کرد؟ بنابراین باید کشورمان را با همین منابع آبی حفظ کنیم تا آیندگان بتوانند در همین سرزمین به زندگی خود ادامه دهند.

وی بیان کرد: با افزایش آگاهی عمومی در خصوص مصرف بهینه آب به حفظ و نگهداشت منابع آبی خواهیم رسید؛ طرح داناب نقش مهمی در این فرهنگ‌سازی دارد تا دانش آموزان ناظر مصرف آب درخانواده باشند.

جمشیدی با اشاره به این که جامعه هدف این طرح ۵۰ هزار دانش‌آموز پایه متوسطه اول بودند، تصریح کرد: در این طرح بسته‌های آموزشی از طریق مشاورین داناب تهیه و در اختیار معلمین علوم تجربی و جغرافیا قرار گرفت تا الگوی مصرف و روش‌های نوین آبیاری به دانش آموزان آموزش داده شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای قزوین در پایان گفت: در این طرح از استان قزوین ۱۳۰۰ طرح به دبیرخانه رسید و امروز از ۳۹ دانش‌آموز تجلیل شد؛ امیدوایم که با برگزاری چنین طرح‌هایی شاهد جامعه‌ای با مصرف بهینه در حوضه آب باشیم.