بررسی زمینه‌های همکاری میان سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی و سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز

۰۴ آذر ۱۴۰۲ | ۱۲:۴۷ کد : ۶۵۲۲۸ پژوهشی
در دیدار دکتر حبیبه هراتی، رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز و مهندس علی‌اصغر فاتحی‌فر، رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی، زمینه‌های همکاری مشترک میان دو سازمان بررسی شد.
بررسی زمینه‌های همکاری میان سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی و سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی، دکتر حبیبه هراتی در این دیدار، با اشاره به طرح‌های کاهش تولید پسماند در تبریز با ایجاد درآمد برای شهروندان، اظهار کرد: چند طرح در دستورکار سازمان مدیریت پسماند قرار دارد تا به جای ایجاد دورریختی‌ها در خانه، آن‌ها را مدیریت کرده و به سمت پسماند صفر حرکت کنیم.

وی با بیان این‌که مدیریت پسماندهای خشک تا حالا بسیار آسوده‌تر از پسماند تَر بوده و پسماندهای تر از جمله معضلات این سازمان است، افزود: زباله تَر به عنوان معضل در مراکز دفن زباله باعث ایجاد شیرابه، گازهای گلخانه‌ای و سایر خطرات می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت کارخانه تولید کمپوست این مجموعه، اظهار کرد: کارخانه کمپوست سازمان با قراردادی به مدت ۱۶ سال به پیمانکاری واگذار شده بود که متاسفانه به تعهدات خود عمل نمی‌کرد. در این راستا قرارداد سرمایه گذار سرسخت این کارخانه را در شهریورماه فسخ کرده و تحویل گرفتیم. این کارخانه الان در حال اورهال بوده و قادر به تبدیل ۵۰۰ تن زباله به کمپوست است.

هراتی ادامه داد: اجرای طرح تفکیک از مبدا زباله به روش هوشمند را نیز در دستورکار قرار داریم که در این راستا به سه شرکت دانش بنیان مجوز داده‌ایم. پسماندهای خشک و خشکاله (زباله تری که خشک می‌شود) در این طرح مدنظر ما است. خشکاله‌ای که از مردم می‌گیریم، می‌تواند به عنوان غذای دام استفاده شود، که اصلی ترین ارز کشور نیز برای واردات دام صرف می‌شود.

وی با بیان این‌که ۶۰ درصد زباله‌ها، تَر هستند، گفت: جهاددانشگاهی می‌تواند در این راستا با سازمان مدیریت پسماند همکاری داشته و پیشنهادات نحوه بهره برداری از این پسماندها را از جمله به عنوان غذای دام برای عشایر ارائه دهد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز افزود: روزانه ۱۵۰ مترمکعب شیرابه زباله در تبریز تولید می‌شود که اگر بتوانیم چند مولفه آن را حذف کنیم، بهترین کود برای درختان خواهد بود. در این راستا جنگل کاری در منطقه دفن زباله انجام داده و شیرابه تصفیه خانه را در این منطقه استفاده می‌کنیم که تا کنون نیز جواب داده است. از سویی کود کمپوست تولید شده نیز می‌تواند در کشاورزی جایگزین کود شیمیایی شود.

وی با اشاره به وجود تعداد ۶۰۰۰ باکس زباله در سطح شهر تبریز، گفت: اولین هدف ما مکانیابی برای تعبیه باکس‌ها در شهرها و جمع آوری آن‌ها از معابر اصلی است که تا عیدنوروز نیز این باکس‌ها از معابر اصلی جمع شده و در محلی دیگر نصب می‌شوند و جمع آوری به سمت شبانه انجام می‌گیرد.

هراتی افزود: این طرح در شهرهایی چون شیراز و اصفهان اجرا شده و شهرداری مربوطه نیز جواب گرفته است. اکنون هیچ باکسی در این شهرها نبوده و زباله‌ها در ساعت مقرر جمع آوری می‌شوند.

وی با اشاره به بحث ساماندهی سگ‌های بلاصاحب نیز گفت: این موضوع، یک چالش کشوری بوده و غذارسانی غیرمدیریت شده به آن‌ها باعث افزایش بی رویه و خارج از کنترل توله‌ها می‌شود و مدیریت این شرایط نیازمند عزم ملی است.

وی ادامه داد: مبلغ ۸.۵ میلیارد تومان برای احداث پناهگاه سگ‌های بلاصاحب و مبلغ سه میلیارد تومان از سال گذشته برای عقیم سازی سگ‌ها توسط شهرداری هزینه شده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز با اشاره به ظرفیت جهاددانشگاهی در امر نیازسنجی و نظرسنجی، اظهار کرد: این سازمان می‌تواند در راستای افکارسنجی، فرهنگسازی و اطلاع رسانی طرح‌های در دست اجر ای سازمان پسماند اقدام کند.

مهندس علی اصغر فاتحی فر، رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی نیز در این دیدار به معرفی بخش‌های مختلف این سازمان پرداخت و زمینه‎های همکاری میان دو سازمان را تشریح کرد.

وی از آمادگی این سازمان برای همکاری با سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز خبر داد و افزود: این سازمان می‌تواند در بحث تولید محتوا جهت فرهنگسازی بحث مدیریت پسماند و تفکیک از مبدا زباله برای اقشار مختلف، اجرای طرح‌های نظرسنجی و نیازسنجی و ... با این سازمان همکاری کند.