مدیرعامل بانک خون بند ناف رویان عنوان کرد

ذخیره سازی بیش از ۲۰۰ هزار نمونه خون بند ناف در بانک رویان

۰۴ آذر ۱۴۰۲ | ۱۰:۴۸ کد : ۶۵۲۲۰ پژوهشی
مدیر عامل بانک خون بند ناف رویان، از جمع آوری و ذخیره سازی بیش از ۲۰۰ هزار نمونه خون در بانک خون بند ناف ایران خبر داد و گفت: علاوه بر نمونه‌های داخلی، از کشورهای ترکیه، ترکمنستان، رومانی، عراق، افغانستان، نروژ، کانادا، انگلستان، امارات و عمان نیز نمونه داریم.
ذخیره سازی بیش از ۲۰۰ هزار نمونه خون بند ناف در بانک رویان

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی گیلان، دکتر مرتضی ضرابی در مراسم بزرگداشت روز پرستار و روز جهانی خون بند ناف که در سالن اجتماعات مرکز آموزشی و درمانی الزهرا(س) رشت برگزار شد، ضمن گرامیداشت روز پرستار، بیان کرد: خدمتی که توسط پرستاران ارائه می‌شود ارزشمند و شرافتمندانه است، زیرا پرستاران هم به جسم و هم به روح بیمار می‌پردازند.

وی با بیان اینکه بدون خدمت پرستاری خدمات پزشکی سرانجام نخواهد داشت، افزود: جایگاه پرستاری والا و ارزشمند است، زیرا پرستاران به تاسی از حضرت زینب(س) وارد عرصه رسیدگی به انسان‌های دردمند می‌شوند؛ حضرت زینب نشان داد که ظرفیت‌های روحی و عقلی و احساسی یک زن چقدر می‌تواند اوج و عظمت پیدا کند.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان در ادامه، خودنوزایی و تولید سلول تخصصی و متمایز را دو ویژگی مهم سلول‌های بنیادی دانست و بیان کرد: سلول‌های بنیادی هم خون ساز و هم غیر خون ساز(مزانشیمی) هستند.

ضرابی با بیان اینکه خون بند ناف بلافاصله پس از تولد نوزاد جمع آوری می شود، گفت: نمونه خون های جمع آوری شده در تانک های محتوی نیتروژن مایع و در دمای منفی ۱۹۶ درجه سانتیگراد نگهداری می شود.

وی از جمع آوری و ذخیره سازی بیش از ۲۰۰ هزار نمونه خون در بانک خون بند ناف ایران خبر داد و متذکر شد: علاوه بر نمونه های داخلی، از کشورهای ترکیه، ترکمنستان، رومانی، عراق، افغانستان، نروژ، کانادا، انگلستان، امارات و عمان نیز نمونه داریم.

مدیرعامل بانک خون بند ناف رویان از فعالیت ۴۵ دفتر نمایندگی در استان ها خبر داد و خاطرنشان کرد: نمونه های جمع آوری شده شامل ۵۵ درصد نوزاد پسر، ۴۵ درصد نوزاد دختر و ۱۷ درصد زایمان طبیعی و ۸۳ درصد سزارین است.

دکتر ضرابی با بیان اینکه سلول های بنیادی پتانسیل درمان بیش از ۸۰ بیماری خونی و غیر خونی را دارد، عنوان کرد: هر بیماری که سلول از دست داده می‌تواند از سلول‌های بنیادی استفاده کند.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان، با اشاره به آغاز طرح کارآزمایی بالینی سلول‌های بنیادی برای درمان فلج مغزی و اتیسم در ۱۵۰ کودک، تاکید کرد: طی چند سال آینده، سلول درمانی کمک شایانی به درمان بیماری‌های غیر خونی خواهد کرد.

ضرابی همچنین از راه اندازی پالایشگاه محصولات زایمانی خبر داد و گفت: بعد از تولد نوزاد، پنج جزء زایمانی شامل خون بند ناف، بافت بند ناف، پرده‌های جنینی، مایع جنینی و جفت از رحم خارج و دور ریخته می‌شود، اما امروزه مشخص شده که هر کدام از این ضمائم زایمانی، در صورت فرآوری می تواند در حوزه پزشکی مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۰ محصول از ضمائم زایمانی استخراج می‌شود، اظهار کرد: نامگذاری روز جهانی خون بند ناف به خاطر متوجه کردن جوامع نسبت به ارزشمندی این محصول است.