بررسی مقالات با موضوع «نابینا» به مناسبت روز جهانی عصای سفید

۲۴ مهر ۱۴۰۲ | ۰۸:۵۹ کد : ۶۳۴۱۹ پژوهشی انتشار دانش
براساس گزارش مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی، به مناسبت روز جهانی نابینایان (عصای سفید)، مقالات علمی مرتبط با نابینا بررسی شد.
بررسی مقالات با موضوع «نابینا» به مناسبت روز جهانی عصای سفید

به گزارش روابط عمومی مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی، نابینایی یا اختلال بینایی یک وضعیت است که در آن شخص قادر به دیدن به‌طور کامل یا صحیح نیست. این مشکل می‌تواند از بدو تولد وجود داشته باشد یا اینکه در اثر مشکلات سنی، بیماری‌ها، آسیب‌های فیزیکی، عوامل ژنتیکی، عوارض جراحی و یا برخی بیماری‌های عصبی یا عوامل دیگری که بر روی ساختار چشم تأثیر می‌گذارند، ایجاد شود.

افراد نابینا ممکن است به‌صورت کامل یا جزئی قادر به دیدن نباشند و دچار مشکلات در خواندن، نوشتن، رانندگی، تشخیص رنگ‌ها و یا تشخیص اشیاء در فضا شده و نیاز به کمک افراد دیگر برای انجام فعالیت‌های روزمره داشته باشند. درمان اختلال بینایی یا نابینایی معمولاً شامل استفاده از عصای سفید، عینک یا لنزهای تصحیح بینایی، تمرینات بینایی و یا جراحی است.

 

عصای سفید نابینایان

عصای سفید نقش مهمی برای نابینایان دارد. این عصا به آنها کمک می‌کند تا در حرکت‌هایشان پایدارتر بوده و تا حد زیادی دچار سقوط و لغزش نشوند. همچنین، عصای سفید به نابینایان احساس اعتماد به نفس و استقلال بیشتری می‌دهد. ازآنجاکه عصای سفید به‌عنوان نماد تشخیص نابینایان به‌کار می‌رود، به اطرافیان نشان می‌دهد که فردی که آن را دارد، نابینا است و نیاز به کمک و حمایت دارد. از این‌رو، در سال ۱۹۶۹ سازمان ملل متحد روز ۱۵ اکتبر را «روز جهانی عصای سفید» نام نهاد و از آن پس این روز در سراسر جهان به‌عنوان روز توجه به امور نابینایان به‌شمار می‌آید.

به همین دلیل به بررسی مقالات فارسی با موضوع نابینا در حوزه‌های موضوعی مختلف در پایگاه اطلاعات علمی جهاددانشگاهی (SID) خواهیم پرداخت.

 

تجزیه و تحلیل مقالات پربازدید علمی فارسی با موضوع نابینا

جدول 1، مقالات فارسی با موضوع نابینا که بیشترین بازدید را داشته‌اند، نشان می‌دهد.

براین اساس مقالات «آشنایی با فرایند توانبخشی بینایی»، «مقایسه سلامت روانی مادران کودکان استثنایی با سلامت روانی مادران کودکان عادی» و «تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر روابط بین فردی، عزت نفس و ابراز وجود دختران نابینا» به‌ترتیب پربازدیدترین مقالات فارسی با موضوع نابینا هستند.

مقاله‌ی «آشنایی با فرایند توانبخشی بینایی» که درسال 1385 در مجله آرشیو توانبخشی (توانبخشی) منتشر شده است، به بررسی مفهوم و مراحل توانبخشی بینایی در کلینیک‌های چشم پزشکی می‌پردازد. علت‌های کم‌‎بینایی و بیماری‌های چشمی که منجر به نابینایی می‌شود شامل بیماری‌های مادرزادی، ژنتیکی و اکتسابی هستند که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته‌اند و تکنیک انجام معاینات و وسایلی که به‌عنوان وسایل کمک بینایی معروف هستند از تکنیک‌های به‌کار گرفته شده در این مقاله‌اند. این مقاله به این نتیجه می‌رسد که مراکز توانبخشی کم‌بینایان، نقش مهمی در ارتقای زندگی کم‌بینایان دارند که متأسفانه تعداد این مراکز در کشور بسیار کم است.

جهت دسترسی به لینک مقالات پربازدید با موضوع نابینا به پیوست 1 در انتهای گزارش مراجعه شود.

 

جدول 1.مقالات فارسی پربازدید با موضوع نابینا

 

منبع:

صادق پور، ناصر. (1385). آشنایی با فرایند توانبخشی بینایی. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، 7(3 (مسلسل 26))، 62-65. SID. https://sid.ir/paper/43472/fa

*************************

پیوست 1. جهت ورود به صفحه مقالات پربازدید با موضوع نابینا روی عنوان مقاله کلیک کنید.

آشنایی با فرایند توانبخشی بینایی

مقایسه سلامت روانی مادران کودکان استثنایی با سلامت روانی مادران کودکان عادی

تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر روابط بین فردی، عزت نفس و ابراز وجود دختران نابینا

اثربخشی آموزش تحرک و جهت یابی بر مهارت های اجتماعی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان نابینا

ادراک نابینایان از معماری و ضوابط و الگوهای طراحی برای آنان