امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های فناورانه و اجرایی بین جهاددانشگاهی و شرکت آلومینای ایران/ ارایه خدمات فنی و تخصصی در حوزه معدنی

۰۹ مهر ۱۴۰۲ | ۱۵:۵۳ کد : ۶۲۸۵۵ تاپ خبر پژوهشی
با هدف توسعه و ارتقا سطح همکاری‌های علمی، تحقیقاتی و ارایه خدمات فنی و تخصصی و فناوری‌ها و آزمایشگاه‌های فنی وتخصصی حوزه معدنی، تفاهم‌نامه همکاری‌های فناورانه، نوآورانه و اجرایی بین جهاددانشگاهی و شرکت آلومینای ایران امضا شد.
امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های فناورانه و اجرایی بین جهاددانشگاهی و شرکت آلومینای ایران/ ارایه خدمات فنی و تخصصی در حوزه معدنی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، نظر به توانایی و ظرفیت‌های علمی، فناورانه و نوآورانه جهاددانشگاهی در اجرای پروژه‌های فناورانه در صنعت و طراحی، ساخت تجهیزات و بومی‌سازی فناوری با هدف توسعه و ارتقا سطح همکاری‌های علمی، تحقیقاتی و ارایه خدمات فنی و تخصصی و فناوری‌ها و آزمایشگاه‌های فنی و تخصصی حوزه معدنی، تفاهم‌نامه همکاری‌های فناورانه، نوآورانه و اجرایی بین جهاددانشگاهی و شرکت آلومینای ایران یکشنبه 9 مهرماه به امضای دکتر یعقوب فتح‌اللهی معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی و علی شهبازی نژاد نائب رییس هیأت مدیره شرکت آلومینای ایران رسید.

دکتر یعقوب فتح الهی معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی در این مراسم اظهار کرد: جهاددانشگاهی یک نهاد علمی جامع است که در  حوزه‌ های مختلف ورود دارد و معمولا نوع کارهایش در مقیاس صنعتی است.

وی با اشاره به وجود پژوهشگران و تجربه های پژوهشی مناسب در این نهاد افزود: امیدواریم ظرفیت پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی بتواند بخشی از مسایل حوزه صنعت در زمینه آلومینیوم را رفع کند.

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی ادامه داد: امیدواریم امضای این تفاهم نامه نه تنها برای صنعت آلومینیوم مفید باشد، بلکه الگوپرداز برای سایر بخش های صنعتی هم باشد و با توجه به دستاوردهایی که ایجاد می کند بتواند دیگر بخش های صنعتی را هم برای استفاده از ظرفیت های علمی و تخصصی این نهاد ترغیب کند.

در ادامه علی شهبازی نژاد نائب رییس هیأت مدیره شرکت آلومینای ایران اظهار کرد: شرکت آلومینای ایران یک شرکت بزرگ است و از نظر نیرو و ظرفیت در وضعیت مطلوبی قرار دارد و هدف از این برگزاری این جلسات معرفی بیشتر این شرکت است.

دکتر محمدرضا توکلی محمدی سرپرست دفتر تخصصی علوم پایه، فنی و مهندسی جهاددانشگاهی در ادامه این مراسم با اشاره به ظرفیت های این دفتر تخصصی در حوزه بوکسیت های کم عیار بیان کرد: در این دفتر تخصصی 46 گروه پژوهشی وجود دارد که می تواند در زمینه های مختلف با این شرکت همکاری کند.

مهندس سیداحمد صالحی مرند سرپرست اداره کل راهبری پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی نیز در این مراسم با اشاره به ظرفیت های جهاددانشگاهی در حوزه های مختلف اظهار کرد: آنچه برای جهاددانشگاهی تعریف شده است ورود به حوزه های مغفولی است که دیگران به آن ورود نمی کنند و به همین دلیل است که جهاددانشگاهی تنها 30 درصد از دولت کمک دریافت می کند و مابقی بودجه را با تلاش جهادگران تامین می شود.

وی افزود: معاونت پژوهش و فناوری این نهاد با 4 دفتر تخصصی پزشکی، فنی و مهندسی، کشاورزی و علوم انسانی و 160 گروه پژوهشی می تواند همکاری خوبی با این شرکت داشته باشد.

 زمینه‌های همکاری مشترک

طراحی، بومی‌سازی فناوری و ساخت انواع ماشین‌آلات و قطعات یدکی و تحریمی خطوط تولید و تدوین شناسنامه فنی قطعات و تجهیزات؛ انجام مطالعات فناوری درزمینهٔ توسعه دانش فنی و انتقال فناوری‌های موردنیاز در راستای بومی‌سازی فناوری‌های خطوط تولید؛ ایجاد یا ارتقا اتوماسیون خطوط تولید و کمک به ارتقاء و سطح فناوری‌های موجود؛ مستندسازی نیازهای فناورانه شرکت توسط جهاد؛ انجام و اجرای طرح‌های فناورانه و کاربردی درزمینه های موردنیاز شرکت و ارائه خدمات فنی و تخصصی و مطالعات طرح‌های معدنی زیست‌محیطی در مجموعه‌های تحت فعالیت شرکت؛ همکاری در خصوص نیازسنجی آموزشی و ارائه آموزش‌های تخصصی موردنیاز شرکت؛ برگزاری مشترک همایش‌ها و کارگاه‌های آموزشی ملی و بین‌المللی؛ همکاری در خصوص سرمایه‌گذاری مشترک در طرح‌های فناورانه، نوآورانه، زیرساختی و تولیدی؛ همکاری در خصوص حوزه مطالعات و شناسایی معادن و ذخایر بوکیست، فعالیت‌های آتش باری، مشاوره‌های اکتشافی، استخراجی و فرآوری در راستای کمک به فعالیت‌های شرکت و تسهیل فرایندها؛ نظرسنجی و تحقیقات افکار عمومی در زمینه های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و ... موردنیاز شرکت در سطوح مختلف محلی، منطقه‌ای و ملی به درخواست شرکت توسط مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران (ایسپا) از جمله زمینه های همکاری مشترک است.