در آستانه روز سالمند انجام گرفت؛

افتتاح مرکز طب پیشگیری و ارتقای سلامت جهاددانشگاهی/ تبدیل این مجموعه به اولین مرکز مراقبت های بهداشتی پیشگیرانه سالمندان تهران

۰۵ مهر ۱۴۰۲ | ۱۶:۱۵ کد : ۶۲۷۵۷ تاپ خبر پژوهشی
در مراسم افتتاح مرکز طب پیشگیری و ارتقای سلامت جهاددانشگاهی با حضور رییس جهاددانشگاهی و سفیر ژاپن، بر تبدیل این مرکز به اولین مرکز مراقبت های بهداشتی پیشگیرانه سالمندان تهران تاکید شد.
افتتاح مرکز طب پیشگیری و ارتقای سلامت جهاددانشگاهی/ تبدیل این مجموعه به اولین مرکز مراقبت های بهداشتی پیشگیرانه سالمندان تهران

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، مرکز طب پیشگیری و ارتقای سلامت سازمان جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران در آستانه روز سالمند با حضور دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی و آیکاوا کازوتوشی سفیر ژاپن در ایران افتتاح شد.

رییس جهاددانشگاهی در این مراسم ضمن ابراز خرسندی برای راه اندازی کلینیک ارتقای سلامت که تمرکز ویژه آن بر پایش سلامت سالمندان است، گفت: از سفیر و دولت و مردم ژاپن که در کمک های بشردوستانه در حوزه سلامت پیشگام هستند و در تجهیز این مرکز با جهاددانشگاهی همراهی کردند قدردانی می کنم.

وی افزود: سالمندی اگرچه در چرخه طبیعی زندگی امری اجتناب ناپذیراست، اما می توان با تمهیداتی این بخش از زندگی را آسان و دلپذیر کرد و این وظیفه همه ماست؛ چرا که از پیامبر اسلام(ص) نقل شده است که سالمندان را بزرگ و گرامی بداریم.

رییس جهاددانشگاهی با تاکید بر اثربخشی فعالیت های این نهاد در جامعه که با رفع نیازهای اساسی کشور تعیین می شود، اظهار کرد: سالمندی از چالش های آینده همه کشورها خواهد بود که امیدواریم با فعالیت چنین مراکزی در کنار توسعه و پژوهش و فناوری برای ارتقای سبک زندگی سالم، گام موثری در این راستا برداریم.

دکتر مسلمی نائینی بیان کرد: از آن جا که بنده با حمایت دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت ژاپن چند سال در دانشگاه توکیو(دکترای مهندسی مکانیک) تحصیل کرده و تجارب و خاطرات بسیار خوب و شیرینی از آن مقطع دارم، از این دولت تشکر و تقدیر می کنم.

تبدیل این مرکز به اولین مرکز مراقبت های بهداشتی پیشگیرانه سالمندان تهران

در ادامه سفیر ژاپن با ابراز خرسندی از حضور در کلینیک جهاددانشگاهی اظهار کرد: بنده اینجا هستم تا تا تجهیزات پایش سلامت سالمندان اهدایی دولت ژاپن را تحویل این نهاد دهم.

وی افزود: این پروژه بخشی از کمک های مالی ژاپن برای امنیت مردمی به نام GGP ارایه شده است. GGP  از سال 1999 تاکنون 164 پروژه را در ایران در زمینه های آموزش ابتدایی، مراقبت های بهداشتی، رفاه عمومی و توسعه روستایی ارائه کرده است. این بار دولت ژاپن تجهیزات پزشکی را برای معاینه، غربالگری و مشاوره الکترونیکی از طریق AECER در اختیار این مرکز قرار داد و این کلینیک از این پس شروع به ارایه خدمات کم هزینه برای سالمندان در تهران می کند تا با استفاده از این تجهیزات سلامتی آن ها را بهبود بخشد و از بیماری ها پیشگیری کند.

آیکاوا کازوتوشی ادامه داد: بر اساس داده های آماری، در شهر تهران سالمندان بالای 60 سال 10 درصد از جمعیت را تشکیل می دهند. در ژاپن، این رقم سه برابر بیشتر یعنی 29 درصد است. در جامعه فوق سالخورده ژاپن، نه تنها بر زندگی طولانی تر، بلکه بر زندگی بهتر و بهبود کیفیت زندگی تاکید می شود.

سفیر ژاپن در ایران تصریح کرد: با توجه به این که قرار است این مرکز به اولین مرکز مراقبت های بهداشتی پیشگیرانه سالمندان تهران تبدیل شود امیدوارم از طریق این طرح تجهیزاتی به ارتقای کیفیت زندگی سالمندان تهرانی کمک کرده باشیم.

وی ادامه داد: همچنین از جهاددانشگاهی برای تمام تلاش هایی که برای اطمینان از اجرای بدون مشکل این پروژه انجام داده اند، قدردانی می کنم.

تقدیر از حمایت دولت ژاپن برای تجهیز و راه اندازی کلینیک ارتقای سلامت جهاددانشگاهی

همچنین دکتر مسعود حبیبی رییس سازمان جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران در بازدید سفیر ژاپن از پژوهشکده فناوری های زخم و ترمیم بافت جهاددانشگاهی (یارا) اظهار کرد: در کتاب آسمانی ما مسلمانان اشاره به این نکته شده که اگر جان یک انسان را نجات دهیم انگار جان تمام انسان ها را نجات داده ایم که این امر نشان دهنده توجه به انسان و انسانیت است. شما و مردم ژاپن با اهتمام به بشردوستی و کمک به سلامت انسان ها فارغ از نژاد و مرز، افتخار بزرگی نصیب ملت و فرهنگتان می کنید.

وی افزود: ما هم از نگاه بلندتان برای نوع دوستی و همچنین حمایت و همراهی تان در تجهیز و راه اندازی کلینیک ارتقای سلامت در راستای پایش سلامت سالمندان  صمیمانه تشکر می کنیم.

دکتر حبیبی ادامه داد: زخم های مزمن از عوارض بیماری های غیرواگیر هستند که یک معضل جهانی در نظام سلامت است و متاسفانه اکثر مبتلایان در شرایط ضعیف اقتصادی قرار دارند. محققان و درمانگران مجموعه ما برای درمان و ارتقای دانش در این زمینه فعالیت می کنند و همواره تلاش می‌کنیم  تا سازمانی پویا، پیشرو و نو آور در خلق خدمت و زندگی سالم باشیم.

رییس سازمان جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران افزود: از شما به عنوان سفیر کشور ژاپن در ایران درخواست می کنیم در صورت امکان فرصت ارتباط با مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی که در این زمینه در کشور ژاپن فعالیت می کنند را جهت همکاری های مشترک علمی برایمان فراهم کنید.

وی با یادآوری هفته گرامیداشت دفاع مقدس گفت: یاد تمامی مردان و زنانی که در راه دفاع از وطن مقاومت کردند را گرامی می داریم. مردم ایران و مردم کشور ژاپن بالاترین آسیب ها را از سلاح های کشتار جمعی دیده اند، که خاطره تلخ آن هرگز فراموش نمی شود. امیدوارم رفتارهای انسان دوستانه باعث گسترش صلح در تمام کشورهای جهان شود.

گفتنی است، مرکز طب پیشگیری و ارتقای سلامت جهاددانشگاهی، پیشرو در ارایه انواع روش های تشخیصی و درمان غیرجراحی دردهای عضلانی، اسکلتی و عصبی در خیابان ابوریحان تهران افتتاح شد.