تجار سازی بیش از ۳۰ محصول در پژوهشکده توسعه صنایع شیمایی جهاددانشگاهی/بانوان متخصص جهاد دانشگاهی سرمایه های ارزشمند این نهاد انقلابی هستند

۱۴ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۸:۵۶ کد : ۶۰۵۵۸ تاپ خبر پژوهشی مصاحبه
رییس پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی و مشاور رییس جهاددانشگاهی در امور بانوان با اشاره تجاری سازی بیش از ۳۰ قلم از محصولات پژوهشکده، اظهار کرد: بانوان متخصص جهاددانشگاهی سرمایه های ارزشمند این نهاد انقلابی هستند.
تجار سازی بیش از ۳۰ محصول در پژوهشکده توسعه صنایع شیمایی جهاددانشگاهی/بانوان متخصص جهاد دانشگاهی سرمایه های ارزشمند این نهاد انقلابی هستند

دکتر نجمه یزدانفر رییس پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی و مشاور رییس جهاددانشگاهی در امور بانوان در گفت و گو با روابط عمومی جهاددانشگاهی در رابطه با فعالیت های این پژوهشکده اظهار کرد: پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی به طور کلی در سه محور اصلی پژوهشی فعالیت می کند که هر سه از نیازهای اساسی و کلان کشور هستند و این فعالیت ها در راستای ماموریت های جهاددانشگاهی و به منظور قطع وابستگی و خودکفایی در حوزه های مربوطه پیگیری می گردد.

وی اظهار کرد: این 3 محور شامل ۱. تدوین دانش فنی بومی سازی و تولید مواد شیمیایی پرمصرف در صنعت نفت، صنایع تبدیلی، بهداشتی، صنایع غذایی (افزایه های غذای انسان و دام) و نیز عصاره ها و مواد موثره گیاهی ۲. اجرای پروژه های مهندسی و فرآیند، در زمینه انرژی های نو و آب شیرین کن های نسل جدید، ساخت تجهیزات مهندسی مورد نیاز صنعت نفت، ابرخازنهای الکتروشیمیایی و باتری های شارژی پایه لیتیوم و ۳. اجرای طرح های امنیت غذایی و ارائه خدمات تخصصی آزمایشگاهی در حوزه سلامت آب، غذا و محیط زیست ، که طیف وسیعی از پایش های تخصصی را با رعایت الزامات بین المللی پوشش می دهند. 

دکتر یزدانفر ادامه داد: در این حوزه مجموعه آزمایشگاه های تخصصی پژوهشکده در قالب مرکز آنالیز شیمیایی، به عنوان آزمایشگاه معتمد و همکار و بازوی تخصصی ۸ سازمان نظارتی (از جمله: سازمان ملی استاندارد، سازمان غذا و دارو، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان حفظ نباتات و ...) در راستای کنترل کیفیت مواد غذایی و سایر کالاهای مصرفی جامعه و نیز کالاهای وارداتی و صادراتی انجام وظیفه می کند.

وی با اشاره به این که این پژوهشکده با 4 گروه پژوهشی و 5 مرکز خدمات تخصصی، با قوت و حداکثر توان در حال تحقیق و توسعه و تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی خود در محورهای یاد شده است، ادامه داد: علاوه برآن با برگزاری دوره های آموزشی مهارت محور و انتشار دستاوردهای علمی مرتبط، در 2 نشریه علمی و پژوهشی فارسی و انگلیسی نمایه شده در ISI، رسالت خود را در جهت اثربخشی هر چه بیشتر در جامعه با انتقال دانش و توانمندی های حاصله تکمیل می کند. 

رییس پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاددانشگاهی در رابطه با برنامه های پژوهشکده برای تجاری سازی محصولات این پژوهشکده گفت: بیش از ۳۰ قلم از محصولات پژوهشکده به مرحله scale up و تجاری سازی رسیده اند که تجاری سازی و تولید بیش از نیمی از آنها انجام و عرضه و فروش آنها آغاز شده است و سایر اقلام نیز در مرحله تکمیل مستندات و جذب سرمایه برای تولید قرار دارند. 

دکتر یزدان فر با اشاره به این که ده ها طرح فرآیندی و طراحی و ساخت تجهیزات درپژوهشکده اجرا شده و یا در حال اجراست، ادامه داد: طرح های پایش و کنترل کیفیت نیز به طور پیوسته در خدمت سلامت و امنیت غذایی جامعه در این پژوهشکده در حال اجرا است.

وی در پاسخ به این سوال که چه مشکلات و موانعی پیشروی به سرانجام رسیدن اجرای طرح های پژوهشی وجود دارد؟ گفت: آمارها نشان می دهد بدون اغراق تمام تکنولوژی های روز دنیا به نوعی به علم شیمی وابسته اند، در این بین 10 درصد از حجم دانش و ثروت جهان به طور خالص تنها در حوزه تولید مواد شیمیایی مصروف می شود. حرکت در مرز دانش و دستیابی به دانش روز در صنایع شیمیایی، قبل از هر چیز، نیازمند تحقیق و پژوهش است که تامین هزینه های بالای آن (اعم از بکارگیری نیروی انسانی متخصص، فراهم آوردن شرایط و تجهیزات مدرن و گرانقیمت، زیرساختهای مناسب و ...) اولین چالش در این مسیر است، پس از عبور از این مرحله، گام دوم تجاری سازی است که اعتماد به توان داخلی و سرمایه گذاری مناسب و هنگفت برای رساندن دانش فنی به تولید تجاری را می طلبد، و اگر هر دو با موفقیت به انجام برسد، خان سوم، جلب اعتماد بازار و توان رقابت محصول تولید داخل، با محصولات وارداتی است. هر سه این مراحل حمایت سیاست گزاران کلان را می طلبد که امیدواریم در سال مهار تورم و رشد تولید، با اهتمام جدی مقام معظم رهبری و دولت مردمی که داعیه دار شعار ما می توانیم هستند محقق شود.

رییس پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاددانشگاهی اظهار کرد: جهاددانشگاهی به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی، مولود مبارک انقلاب اسلامی و جزو معدود رویش های اصلی انقلاب است که از ابتدا با همت و کار جمعی و بر اساس توانمندی های جوانان دانشجوی انقلابی، دقیقا با روحیه "ما می توانیم" و به منظور تحقق این هدف ارزشمند تشکیل شد. 

وی افزود: این افراد که از هر دو دسته خانم ها و آقایان، همگی دانشجویان یا فارغ التحصیلان دانشگاه های به نام کشور بودند به منظورکاربردی کردن دانش آکادمیک فارغ التحصیلان دانشگاه و استفاده بهینه از این دانش در رشد و توسعه برپایه تکنولوژی کشور و نیز در حیطه فرهنگی، برای نشر و نهادینه کردن فرهنگ جهادی و انقلابی برای ساختن آینده ای پرافتخار برای ایران عزیز اسلامی، کمر همت بستند. 

دکتر یزدان فر ادامه داد: در طول 4 دهه فعالیت پرافتخار، این نهاد انقلابی که روزی گلخانه ای کوچک محسوب می شد تبدیل به گلستانی پربار و عطرآگین گشته که ثمرات آن در جای جای میهن و بویژه در نقاط استراتژیک و بومی سازی خدمات و محصولات تحریمی، به چشم می خورد. موفقیتهای عمده ملی و بین المللی این نهاد انقلابی، در علوم پزشکی مانند درمان نازائی و سلول های بنیادی، علوم پایه و مهندسی مانند خودکفایی در ساخت تجهیزات عظیم حفاری، IT و مخابرات، دانش فنی مواد شیمیایی مورد مصرف صنعت نفت و سایر صنایع تولیدی، پیشرفت های قابل توجه در صنایع غذایی و گیاهان دارویی و ... همگی بدست جوانان با متوسط سنی کمتر از 40 سال حاصل شده است. 

مشاور رییس جهاددانشگاهی در امور بانوان تصریح کرد: بیش از یک سوم بدنه تخصصی و نیروهای زبده و فناور جهاددانشگاهی را خانم ها تشکیل می دهند که به عنوان عضو هیات علمی،کارشناس زبده پژوهشی، آموزشی، فرهنگی و اداری دوشادوش آقایان در پروژه های عظیم ملی نقش آفرینی می کنند و اخبار موفقیت های آنان همه روزه در رسانه های مختلف بازتاب داده شده و موجب افتخار خانواده جهاددانشگاهی و جامعه ایران و ایرانی هستند.

وی با اشاره به این که اصطلاح دانش بنیان که چند سالی است در فضای علمی و صنعتی جامعه باب شده است، همان راهبردی است که از ابتدا در تشکیل جهاددانشگاهی مد نظر بوده و ملاک عمل قرار گرفته است، گفت: شاید به جرات بتوان گفت جهاددانشگاهی اولین مجموعه کاربردی دانش بنیان کشور و زیست بوم علم و فناوری است که با هدف ایجاد ارتباط موثر بین دانشگاه و صنعت شکل گرفت. 

دکتر یزدان فر اظهار کرد: خواستگاه و هدف اصلی تشکیل جهاددانشگاهی از ابتدا، تحقق پیشرفت و خودکفایی و استقلال همزمان با حفظ و تقویت آرمان ها و ارزش های ملی و مذهبی بوده و همواره در انتخاب اعضاء جدیدی که قصد پیوستن به این جریان جاری پرخروش را دارند، اولین شرط، روحیه انقلابی و جهادی و عمل گرایی با اعتقاد بوده است. شاخ و برگ های سرسبز این درخت تنومند اینک در جای جای میهن گسترش یافته و هر واحد، سازمان، پژوهشکده، پژوهشگاه و دانشگاه جهاددانشگاهی در حیطه فعالیت خود می تواند و موظف است راهبری گروه های کوچک صاحب ایده و شرکت های دانش بنیان نویا را برعهده گرفته و در مسیر پیشرفت دانش بنیان کشور به تحرک وادارد.

رییس پژوهشکده توسعه صناییع شیمایی جهاددانشگاهی با اشاره به این که پژوهش و فناوری، هویت جهاددانشگاهی است، تصریح کرد: تک تک اعضاء جهاددانشگاهی اعم از زنان و مردان، هیات علمی و غیر هیات علمی، در پیمانی نانوشته، خود را موظف و پایبند به تلاش روزافزون و موثر در جهت دستیابی به خودکفایی، رفع وابستگی و اهداف والای انقلاب اسلامی می دانند.

 وی در پایان با تبریک سالگرد تشکیل جهاد دانشگاهی و تشکر ویژه از همه بانوان شاغل در این نهاد گفت: بی شک بانوان دلسوز، کارآمد و متخصص جهاد دانشگاهی سرمایه های ارزشمند این نهاد انقلابی هستند که موفقیتها و افتخارات جهاد دانشگاهی حاصل حضور و تلاش شبانه روزی آنان است.