برگزاری نشست زیست محیطی با منتخبان اعضای شورای شهرستان رشت در پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی

۲۲ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۳:۵۸ کد : ۵۸۱۱۷ پژوهشی
به مناسبت هفته محیط زیست، نشست زیست محیطی با منتخبان اعضای شورای شهرستان رشت در پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی برگزار شد.
برگزاری نشست زیست محیطی با منتخبان اعضای شورای شهرستان رشت در پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی گیلان در نشست مشترک زیست محیطی با منتخبین اعضای شورای شهرستان رشت که در پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی برگزار شد هادی مدبری سرپرست پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی  گفت: در بحث پسماند گیلان، برخی از مشکلات حل نشده و پیامدهای آن شدیدتر خواهد شد.

وی با بیان این که پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی دارای پنج گروه تخصصی با محوریت محیط زیست و منابع طبیعی است، اضافه کرد:  این گروه های تخصصی کارهای مهم زیست محیطی را انجام می دهند که از جمله آن پژوهش در زمینه پسماند و منابع آب است.

سرپرست پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی، ارزش کارهای علمی پژوهشکده های جهاد دانشگاهی را دارای جنبه ملی و بین المللی دانست و یادآور شد: در حال حاضر دغدغه محیط زیست گیلان در بحث مدیریت پسماند است.

مدبری با بیان این که دستگاه ها مکلف هستند از ظرفیت جهاددانشگاهی استان استفاده کنند، گفت: برای پیشبرد اهداف باید مشارکت مردمی را در نظر بگیریم شوراهای شهر و روستا می توانند بسیار موثر باشند.

وی نگاه جهاددانشگاهی را انجام کارهایی برای تولید ثروت در جامعه دانست و خاطرنشان کرد: زمان آن رسیده که بیش از پیش به جامعه دانشگاهی اعتماد شود؛ همانطور که جهان در این مسیر حرکت می کند.

حسین رضویان عضو شورای شهر رشت اظهار کرد: مجموعه جهاد دانشگاهی و پژوهشکده محیط زیست در رشت ظرفیت ارزشمندی محسوب می شود که باید به نحو احسن در جهت رفع مشکلات زیست محیطی این شهر از آن بهره گرفت.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در رشت به آنچه می دانیم عمل نمی کنیم و اسیر سیاست زدگی هستیم، ادامه داد: رشت یک شهر نیست، بلکه گیلان شهر است و این گیلان در روز بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد و در شب جمعیت این شهر به ۷۰۰ هزار نفر می رسد.

عضو شورای شهر رشت خاطرنشان کرد: افزایش ساخت و سازها در رشت به ویژه در مناطقی که زمین ارزش کمتری دارد، رو به افزایش است و این گسترش آسیب جدی به شهر وارد می کنو

رضویان با بیان این که وقتی یک شهر از قامت یک منطقه جغرافیایی بیرون می آید دیگر اداره آن به تنهایی دست شورا و شهرداری نیست و نهاد سیاسی باید پای کار بیاید، تصریح کرد: تا زمانی که رشت وضعیت مطلوبی پیدا نکند، گیلان از توسعه باز می ماند.

وی تصریح کرد: کارهای فانتری مشکلات زیست محیطی را حل نمی کند و لذا درختکاری های ما باید واقعی تر و عملی تر شود تا بتوانیم در افزایش سرانه فضای سبز و پوشش گیاهی اثرگذار باشیم.

عضو شورای شهر رشت با اشاره به این که چرخه مدیریت پسماند حقله های به هم متصل بوده و اگر هر کدام را حذف کنیم، چرخه ناقص می شود، تصریح کرد: باید انعکاس اقدامات مسئولان در حوزه  مدیریت پسماند را در زندگی مردم ببینیم.