به مناسبت روز بزرگداشت زبان فارسی؛

مقالات مرتبط با زبان فارسی بازخوانی شد

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۰۹:۰۹ کد : ۵۶۹۴۴ پژوهشی
براساس گزارش مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی، پربازدیدترین مقالات علمی با موضوع زبان فارسی معرفی شدند.
مقالات مرتبط با زبان فارسی بازخوانی شد

به گزارش روابط عمومی مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی SID، پربازدیدترین مقالات علمی نمایه شده در این پایگاه با موضوع زبان فارسی براساس میزان بازدید مخاطبان مشخص و معرفی شدند.

زبان ها، آیینه اقوام هستند. هر قومی مانند فردی از افراد جامعه، دوره‌های مختلف عمر شامل کودکی، جوانی و پیری را می‌گذارند. حیات اقوام همیشه درحال تغییر بوده و به‌دلیل همین تغییرات است که دگرگونی‌های مختلف در زبان به وجود می‌آید. از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر زبان می‌توان به روابط بین‌الملل اشاره کرد. وجود روابط بین‌المللی چه از سر مصالحه باشد و چه از سر جنگ بر زبان مردم جامعه اثرگذار خواهد بود.

زبان فارسی نماد هویت ملی ایرانیان و زنجیره پیوند دهنده ما به تاریخ است. ابوالقاسم منصوربن‌حسن فردوسی از بزرگترین شاعران حماسه سرای ایران است. فردوسی به‌مدت سی و سه سال مشغول سرودن شاهنامه بود. وی شاهنامه را به زبان ساده و به نظم سرود تا بتواند زبان فارسی را زنده نگه دارد. اکثر ملت‌های جهان سروده‌ای که براساس حماسه باشد ندارند، اما شاهنامه فردوسی مخصوص ایرانیان بوده و در جهان نیز شناخته شده است.

به‌دلیل اهمیت زنده نگه داشتن زبان فارسی و به پاس زحماتی که برای فرهنگ و ادب فارسی کشیده شده است، 25 اردیبهشت به‌نام روز «پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی» نامگذاری شده است. به همین مناسبت در این گزارش، به بررسی مقالات فارسی با موضوع زبان فارسی در حوزه‌های موضوعی مختلف خواهیم پرداخت.

 

معرفی مقالات پربازدید علمی با موضوع زبان فارسی

جدول 1، مقالات فارسی با موضوع زبان فارسی که بیشترین بازدید را داشته‌اند، نشان می‌دهد.

براین اساس، مقالات «تعریف بند (پاراگراف) در نثر فارسی»، «چگونگی تشخیص مسندالیه از مسند در جمله های مسندی» و «فعل مرکب در زبان فارسی» به‌ترتیب پربازدیدترین مقالات مرتبط با زبان فارسی هستند.

مقاله «تعریف بند (پاراگراف) در نثر فارسی» در سال 1389 توسط محمدرضا امینی نگارش شده است. مقاله‌ی مذکور، به پاراگراف‌بندی به منزله بیان اندیشه می‌پردازد که فهم نوشته را هم برای نویسنده و هم خواننده آسان‌تر می‌کند. در ادامه‌ی مقاله با هدف تعیین اینکه در زبان فارسی هنوز بحث دقیق درمورد ماهیت و چگونگی انواع بند آغاز نشده، در تلاش است که به‌عنوان نخستین گام نظری به تعریف جامعی از حدود و ثغور و ساختار کلی پاراگراف در نثر فارسی بپردازد.

جدول 1. مقالات فارسی پربازدید با موضوع زبان فارسی

بیشتر مقالات مرتبط با زبان فارسی در موضوعات «ادبیات و زبان ها»، «علوم تربیتی» و «علوم انسانی» نگارش شده‌اند.

 

معرفی مجلات علمی پربازدید با موضوع زبان فارسی

مجلات «جستارهای زبانی»، «نامه فرهنگستان» و «زبان پژوهی (علوم انسانی)» به‌ترتیب با انتشار 200، 144 و 118 مقاله، مجلاتی هستند که بیشترین مقالات مرتبط با موضوع زبان فارسی را منتشر کرده‌اند.

 

معرفی نویسندگان با انتشار بیشترین تعداد مقالات فارسی با موضوع زبان فارسی

ارسلان گلفام (زبان شناس از دانشگاه تربیت مدرس)، عالیه کردزعفرانلوکامبوزیا (زبان شناس از دانشگاه تربیت مدرس) و بتول علی‌نژاد (زبان شناس از دانشگاه اصفهان) به‌ترتیب نویسندگانی هستند که بیشترین مقالات مرتبط با زبان فارسی را منتشر کرده‌اند.

 

کلمات کلیدی مقالات فارسی با موضوع زبان فارسی

کلمات کلیدی عصاره هر مقاله است و نویسنده موضوعات مقاله خود را در کلمات کلیدی نشان می‌دهد.

براین اساس «شاهنامه»، «ترجمه» و «زبان شناسی شناختی» کلماتی هستند که بیشترین بسامد در کلمات کلیدی به‌کار رفته در مقالات مرتبط با موضوع زبان فارسی را داشته‌اند.

شکل 1. کلمات کلیدی به‌کار رفته در مقالات فارسی با موضوع زبان فارسی

 

منابع:

ذکاءالملک (فروغی)، میرزامحمدعلی خان. (1385). تاثیر زبان های بیگانه در زبان فارسی . نامه فرهنگستان، 8(3 (پیاپی 31))، 149-159. SID. https://sid.ir/paper/445716/fa

داوری اردکانی، نگار. (1385). شان زبان فارسی به عنوان زبان ملی. نامه پارسی، 11(2)، 17-29. SID. https://sid.ir/paper/446425/fa

زنجانی، برات. (1381). تشبیه در شاهنامه فردوسی. دانشکده ادبیات و علوم انسانی (تهران)، 51-50(163-162)، 69-80. SID. https://sid.ir/paper/420767/fa

*************************

پیوست 1. جهت ورود به صفحه مقالات پربازدید با موضوع زبان فارسی روی عنوان مقاله کلیک کنید.

تعریف بند (پاراگراف) در نثر فارسی

چگونگی تشخیص مسندالیه از مسند در جمله های مسندی

فعل مرکب در زبان فارسی

مار در اساطیر و ادبیات فارسی

ساخت های تعجبی در زبان فارسی