موفقیت مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در ارائه ۲۴ ساعته میکروارگانیسم های پر کاربرد

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۵:۰۰ کد : ۵۶۹۱۶ پژوهشی
بانک میکروارگانیسم های مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران وابسته به جهاددانشگاهی، موفق شد سویه های پرکاربرد خود را با هزینه مقرون به صرفه و به صورت ۲۴ ساعته تامین و به محققان و مراکز تحقیقاتی ارایه کند.
موفقیت مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در ارائه ۲۴ ساعته میکروارگانیسم های پر کاربرد

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران وابسته به جهاددانشگاهی، دکتر محدثه رمضانی مدیر بانک میکروارگانیسم های این مرکز ضمن تشریح این سطح نوین از از خدمات زیست بانک اظهار کرد: این میکروارگانیسم ها به صورت سوآپ تهیه شده و  هدف این بانک از راه اندازی این سیستم ارایه، صرفه جویی در زمان و هزینه محققان و دانشمندان بخشهای مختلف تحقیقاتی و صنعتی کشور است تا در حداقل زمان سویه درخواستی در اختیار انها قرار گیرد.

مدیر بانک میکروارگانسمها ضمن بیان این نکته که روزآمد کردن خدمات این بانک در تراز بین المللی جز اهداف کیفی دایمی آن می باشد، اذعان داشت: تأمین ماده زیستی مناسب، مطمئن و مقرون به صرفه در راستای ایفای مسئولیت راهبردی  و نقش مرجعیت ملی؛ مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران اهمیت دارد لذا در صورت استقبال کادر علمی، تحقیقاتی و صنعتی کشور، امکان افزودن سویه های بیشتر به فهرست مذکور امکان پذیر است.

وی افزود: کلیه متقاضیان ساکن تهران و کرج می توانند نمونه های مورد نظر خود را از لیست سویه های قابل ارائه به صورت 24 ساعته انتخاب نمایند و در همان روز نیز آنها را تحویل گیرند. نمونه های شهرستان نیز با پست سریع و حداکثر تا 3 روز کاری تحویل خواهد شد.

گفتنی است، در این روش ارایه باکتری بر روی یک سوآپ استریل که ظاهرش شبیه گوش‌پاک‌کن است، قرار گرفته ودر شرایط استاندارد خشک می شود. این باکتری استاندارد بین سه تا 6 ماه روی آن سوآپ دوام دارد. لذا پژوهشگران می‌توانند این نمونه‌ها را پس از تحویل روی محیط کشت‌هایی که به همراه سوآپ‌ها برایشان ارسال می‌شود، تکثیر نمایند. در محیط‌های کشت بلافاصله باکتری‌ها زنده شده  و پژوهشگران می‌توانند آنها را مورد استفاده قرار دهند.

لیست سویه پرکاربرد در سایت مرکز به نشانی www.ibrc.ir بارگذاری شده و در دسترس محققان و متقاضیان می باشد.