کتاب «توسعه گردشگری؛ نظریه‌ها، رویکردها و مدل‌ها» منتشر شد

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۳:۲۸ کد : ۵۶۴۳۴ پژوهشی انتشار دانش
توسط انتشارات جهاددانشگاهی خراسان رضوی، کتاب «توسعه گردشگری؛ نظریه‌ها، رویکردها و مدل‌ها» به نویسندگی احمد رومیانی و آرش قهرمان و به همت پژوهشکده گردشگری منتشر شد.
کتاب «توسعه گردشگری؛ نظریه‌ها، رویکردها و مدل‌ها» منتشر شد

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، دکتر آرش قهرمان، عضو گروه پژوهشی جامعه شناسی گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی درباره پیش زمینه نظری نویسندگان در تدوین این اثر گفت: مساله اصلی توسعه نیافتگی گردشگری در سطح ملی و محلی، تزاحم های ساختاری در نظام انتفاعی ذینفعان متکثر سیستم گردشگری است.

این نویسنده کتاب ادامه داد: از منظر دیگر، توسعه یافتگی گردشگری نیز مستلزم توجه به پایه های نظری و تنظیم نظام های مبادله ای فراگیر در ذینفعان چندگانه آن است . لذا در مقام تبیین واقعیت گردشگری به ویژه به تفکیک اجزای زنجیره آن، فهم مسائل حوزه گردشگری در قالب نظریه های اقتصادی و سیاسی بهتر قابل تبیین است.

عضو گروه پژوهشی جامعه شناسی گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی افزود: موضوع این کتاب دو بعد ایستایی و پویایی دارد . بعد ایستایی آن، ناظر به توصیف شرایط موجود است . اما بعد پویایی جهان اجتماعی از دو منظر کانون توجه بوده است .

دکتر قهرمان افزود: منظر نخست پویایی های همزمانی که ناظر به شرایط کنونی سیستم گردشگری است . این پویایی ها ناظر به سطوح دوگانه خرد ـ کلان (به روایت الگزندر) یا سه گانه خرد ـ متوسط ـ کلان (به روایت ترنر) است . در این نگاه، ساختارهای کلان گردشگری محصول واکنش گردشگران و اعضای جامعه میزبان به منابع و قواعد(محدودیت های محیطی ) است . همچنین تکوین مستمر سطح متوسط یعنی سازمانهای مرتبط با حوزه گردشگری برآمده از برهمکنش قلمروهای خرد و کلان است . مزیت این نگاه چند سطحی ، حرکت مداوم بین لایه های این سطوح می باشد

وی افزود: نوع دوم پویایی ها ، پویایی های در زمانی است . پویایی های در زمانی ناظر به تغییرات واقعیت اجتماعی در گذر تاریخ است و به اقتضای بحث گردشگری الگوی نظری را ایجاب می نماید. مناسبترین مدل نظری برای این حوزه، ترسیم مدلی است که ابعاد ایستایی و پویایی مسله آموزش و پژوهش به طور همزمان در آن قابل رویت باشد. گرچه تکثر نظریه های اجتماعی که هر کدام به بخشی از این پدیده توجه می کنند؛ امکان طراحی یک مدل تلفیقی عام را با مشکل مواجه نموده و  نیل به چنین چتر نظری دشواری ها و محدودیت های خود را دارد ؛اما ثمره آن این است که  مفاهیم پایه ای نظری گردشگری که باید به آن توجه داشت ؛ تصریح بیشتر می یابد.

کتاب«توسعه گردشگری؛ نظریه‌ها، رویکردها و مدل‌ها» به نویسندگی احمد رومیانی و آرش قهرمان توسط انتشارات جهاددانشگاهی خراسان رضوی منتشر شده است و علاقمندان به این کتاب می‌توانند کتاب را از سایت این انتشارات به نشانی http://www.jdmpress.com/  تهیه کنند.