آشنایی با دستاوردهای پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی؛

خدماتی که کلینیک مردان پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی ارایه می‌کند/ معرفی کلینیکی برای حفظ باروری

۱۴ فروردین ۱۴۰۲ | ۰۹:۰۸ کد : ۵۵۴۳۷ تاپ خبر پژوهشی
پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی دارای خدمات مختلفی در زمینه های ناباروری است از جمله کلینیک مردان که خدمات مرتبط با ناباروری مردان را ارایه می‌دهد.
خدماتی که کلینیک مردان پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی ارایه می‌کند/ معرفی کلینیکی برای حفظ باروری

پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی هشتم خردادماه سال ۱۳۷۰ به‌عنوان مرکز جراحی محدود با هدف ارائه خدمات درمانی به زوج‌های نابارور و پژوهش و آموزش در زمینه علوم باروری و ناباروری توسط زنده یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی و گروهی از پژوهشگران و همکارانش در جهاددانشگاهی علوم پزشکی ایران تأسیس شد. پژوهشگاه رویان در سال‌های ۱۳۷۷ و ۱۳۸۷ به ترتیب مجوز مراکز تحقیقات علوم سلولی و مرکز تحقیقات پزشکی تولید مثل را از شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دریافت کرد و آبان ماه ۱۳۸۸ شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با ارتقای آن از پژوهشکده به پژوهشگاه رویان موافقت کرد.


فعالیت‌های پژوهشگاه
این پژوهشگاه فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی و نیز درمانی خود را در قالب سه پژوهشکده و سه مرکز خدمات تخصصی (مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری، مرکز سلول درمانی و کلینیک دیابت) با راهبرد از علم تا کاربرد انجام می‌دهد.

پژوهشکده زیست‌شناسی و فناوری سلول‌های بنیادی رویان: این پژوهشکده در زمینه طب پیوند با شناخت مبانی پایه زیست‌شناسی سلول‌های بنیادی، توسعه تحقیقات ترجمانی سلول‌های بنیادی روی حیوانات آزمایشگاهی و انجام کارآزمایی‌های بالینی فعالیت دارد. این پژوهشکده شامل گروه‌های پژوهشی سلول‌های بنیادی و زیست‌شناسی تکوینی، فناوری نانو و زیست مواد، زیست پزشکی ترمیمی و سلول درمانی، زیست‌شناسی سامانه‌های مولکولی است.

پژوهشکده پزشکی تولید مثل رویان: این پژوهشکده در زمینه افزایش میزان باروری، سلامت جنین و بهبود سلامت جامعه از طریق تحقیق و درمان ناباروری در حوزه‌های مختلف تولید مثل فعالیت دارد. این پژوهشکده شامل گروه‌های پژوهشی ژنتیک تولید مثل، جنین‌شناسی، اپیدمیولوژی و سلامت باروری، اندوکرینولوژی و ناباروری زنان، آندرولوژی، تصویربرداری تولید مثل است.

پژوهشکده زیست فناوری: این پژوهشکده در زمینه تولید دام و محصولات وابسته مرتبط با زیست‌فناوری آن فعالیت دارد. پژوهشکده شامل گروه‌های پژوهشی مهندسی ژنتیک، زیست‌شناسی سلول جنسی و گروه زیست فناوری است.

مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری: یکی از مراکز فوق تخصصی پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی، مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری است که فعالیت خود را از سال 1370 به‌عنوان مرکز جراحی محدود با هدف ارائه خدمات درمانی به زوج‌های نابارور و پژوهش و آموزش در زمینه علوم باروری و ناباروری آغاز کرد تا در مسیر حل مشکلات هم‌وطنان و روشن شدن چراغ خانواده‌ها با بیش از 40000 نوزاد سهیم باشد. این مرکز، اولین مرکز درمان با روش‌های پیشرفته ناباروری در تهران است.

متخصصان شاغل در گروه‌های مختلف مانند درمان ناباروری خانم‌ها، درمان ناباروری آقایان، آزمایشگاه جنین‌شناسی، همکاران متخصص ژنتیک پزشکی و همکاران شاغل در بخش تصویربرداری (سونوگرافی، عکس رنگی،......) از با تجربه ترین متخصصان درمان ناباروری در کشور هستند.

 

خدمات جراحی زنان

مرکز فوق تخصصی ناباروری رویان با داشتن کادر مجرب و اتاق عمل‌های پیشرفته مطابق با آخرین تجهیزات به روز دنیا همه روزه فعال و پذیرای زوجین نابارور در سراسر دنیا است.

این اتاق‌های عمل شامل اتاق عمل جراحی زنان و اتاق عمل IVF است که در اتاق عمل زنان جراحی‌های ذیل قابل انجام است:

  1. لاپاراسکوپی تشخیصی و درمانی که با حضور پزشک زبده لاپاراسکوپی انجام پذیر است (لاپاراسکوپی درمانی جهت برداشتن لوله‌های فالوپ رحم که دچار التهاب شده‌اند، برداشتن کیست تخمدان، برطرف کردن ایسموسل ایجاد شده در رحم بعد از سزارین و … انجام می‌شود).
  2. هیستروسکوپی جهت تشخیص و درمان ضایعاتی مانند پولیپ رحمی، فیبروم داخل رحم، برطرف کردن ناهنجاری‌های مادرزادی رحم مانند دیواره رحمی، رحم دوشاخ، رحم دوگانه، خارج کردن بقایای بارداری و …
  3. لاپاراهیستروسکوپی
  4. سرکلاژ در بیماران باردار جهت پیشگیری از سقط جنین
  5. کورتاژ تشخیصی و کورتاژ بقایای بارداری
  6. دیلاتاسیون سرویکس در بیمارانی که تنگی دهانه رحم دارند.

لازم به ذکر است که جراحی‌های متفرقه و کلینیکال دیگری که در حیطه ناباروری راهگشای خانم‌های نابارور است نیز در این اتاق عمل قابل انجام می‌گیرد.

 

کلینیک مردان پژوهشگاه رویان

در کلینیک مردان خدمات مرتبط با ناباروری مردان و همچنین اختلالات جنسی و اختلالات نعوظ ارایه می‌شود.

این بخش با همکاری متخصصین اورولوژی و مجاری ادراری و همچنین فوق تخصص ناباروری و اختلالات جنسی در تمامی روزهای هفته دایر است.

روند حضور مراجعین به این شرح است: تمامی مراجعات در این مجموعه نیاز به تعیین وقت قبلی دارد. برای نوبت اول، زوجین هر دو در یک روز نوبت گرفته و بر اساس ساعت تعیین شده در مرکز حضور یافته و تشکیل پرونده صورت می‌گیرد. در این روز برای تمامی مراجعه کنندگان آزمایش اسپرموگرام درخواست می‌گردد. آزمایش اسپرموگرام حتماً در پژوهشگاه رویان انجام شود و نمونه اسپرم باید بین ۲ تا ۷ روز پس از آخرین انزال انجام شود. جواب آزمایش بعد از ۳ تا ۴ ساعت آماده می‌شود. در این فاصله زمانی و تا آماده شدن جواب آزمایش اسپرم، آقایان در این کلینیک مورد ارزیابی‌های قد و وزن قرار گرفته و پرونده توسط مشاور تکمیل می‌گردد و توسط پزشک عمومی شرح حال گرفته شود. بعد آماده شدن جواب آزمایش اسپرموگرام و حضور متخصصین اورولوژی، تمامی افراد مورد ارزیابی‌های بالینی قرار می‌گیرند. در نهایت با توجه به جواب آزمایش اسپرموگرام، پرونده تکمیل شده توسط مشاور و همچنین معاینات بالینی مراحل درمان و مراجعات بعدی افراد تعیین می‌گردد.

خدمات تخصصی و فوق تخصصی که در این مرکز انجام می‌شود، شامل موارد زیر است:

  • جراحی واریکوسل
  • نمونه‌برداری از بیضه به روش میکروسکوپی برای بیماران ازواسپرم
  • عمل جراحی وازووازوستومی (پیوند لوله وازودفران) برای بیمارانی که قبلاً وازوکتومی انجام داده‌اند.
  • فریز اسپرم برای بیمارانی که اسپرم بسیار ضعیف دارند و بیمارانی که کاندید شیمی درمانی و رادیوتراپی هستند.
  • درمان اختلالات بلوغ نوجوانان و انجام اعمال جراحی کودکانی که عدم نزول بیضه دارند.
  • درمان ناتوانی جنسی و انزال زودرس و ………

 

معرفی کلینیک حفظ باروری مرکز درمان ناباروری رویان

با توجه به آمار ارائه شده از سوی انجمن سرطان ایران، سرطان در سال‌های اخیر روند رو به رشد و بسیار نگران کننده‌ای را در کشور داراست.

استفاده از شیمی درمانی سبب درمان سرطان می‌شود اما به دلیل اثرات مخرب بر تخمدان سبب نارسایی زودرس تخمدان (POF: premature ovarian failure) و کاهش ذخیره فولیکولی آن‌ها می‌گردد. این مسئله باعث گردیده تا افراد تحت درمان شانس بسیار پایینی برای باروری پس از دوره درمانی داشته باشند و تا پایان عمر از ناباروری رنج ببرند. بنابراین ضرورت حفظ توان تولیدمثلی این افراد پیش از شروع درمان سرطان ضروری به نظر می‌رسد.

 

کلینیک مشاوره تغذیه و رژیم‌درمانی مرکز درمان ناباروری رویان

کلینیک تغذیه و رژیم‌درمانی رویان با کادر مجرب با هدف فرزنددار شدن در مسیری سلامت و علمی و اصولی بر پایه علم روز دنیا با تغذیه سالم و به نتیجه رسیدن هر چه سریع‌تر در کنار شماست.

 

آزمایشگاه جنین‌شناسی

می‌توان با اقتدار گفت که آزمایشگاه جنین‌شناسی رویان با حضور کادری مجرب از بهترین متخصصان و کارشناسان  این حوزه و همچنین داشتن تجهیزات به روز آزمایشگاهی، موفقیت‌های درمانی آن با درصدهای جهانی برابری می‌کند.

این آزمایشگاه پیشرو در عرصه لقاح آزمایشگاهی که تمامی اقدامات تشخیصی و درمان ناباروری و کمک باروری از جمله میکرواینجکشن، فریز جنین، فریز تخمک و اسپرم و همین طور تمامی آزمایش‌های مربوط به این حوزه در این آزمایشگاه انجام می‌شود.

به‌طوری که آزمایشگاه جنین‌شناسی مرکز درمان ناباروری رویان، مبدع روش‌های نوین در زمینه ناباروری توانسته است پاسخگوی تمامی نیازهای آزمایشگاهی باشد. استفاده از بهترین وسایل و تسلط کافی برای استفاده از این تجهیزات توانسته است بهترین و دقیق‌ترین نتایج آزمایشگاهی را در اختیار مراجعین و پزشکان مربوطه قرار دهد.
در کنار این موارد  نیز برای اطمینان از عدم سمیت مواد مصرفی و محیط کشت‌های تخصصی برای کشت جنین‌ها و گامت ها، از سیستم کنترل کیفی استفاده می‌شود. برای حفظ بالاترین استاندارد در آزمایشگاه جنین‌شناسی رویان، قبل از انجام کار به جهت بیمار؛ تمام وسایل مصرفی در آزمایشگاه لقاح با کمک روش‌های مختلف ارزیابی و مورد بررسی قرار می‌گیرند و این حجم هزینه گسترده فقط برای بالا بردن کیفیت کار در مراحل مختلف لقاح آزمایشگاهی است.

 

تجهیزات آزمایشگاه جنین‌شناسی

تمامی تجهیزات و پرسنل موجود در آزمایشگاه جنین‌شناسی طبق استانداردهای روز دنیا و با بهره‌گیری از جدیدترین روش‌های علمی مشغول به فعالیت می‌باشند. همچنین بهترین نتایج با آمار بدون خطا نیز از ویژگی‌های ممتاز این بخش است. کیفیت ارائه نتایج در بالاترین آمار واقعی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن نیز از جمله دیگر خصوصیات این آزمایشگاه است.

 

بخش سونوگرافی مرکز درمان ناباروری رویان

خدمات تخصصی بخش:

  • تصویربرداری تشخیصی در ناباروری زنان:
  • بررسی ضایعات مادرزادی و اکتسابی رحم و تخمدان‌ها
  • بررسی خون‌رسانی تخمدان و آندومتر در موارد پاسخ ضعیف تخمدانی
  • اختلالات خون‌رسانی آندومتر و ساب آندومتر و ارتباط آن‌ها با نتیجه IVF
  • سونوگرافی ترانس واژینال دوبعدی و چهاربعدی (۲D/4D) جهت ارزیابی حفره رحمی و اختلالات مادرزادی رحم
  • بررسی ناهنجاری‌های جنینی قبل از تولد با استفاده از سونوگرافی ۲D
  • هیستروسونوگرافی ۲ D/4D برای بررسی ضایعات اکتسابی و ناهنجاری‌های مادرزادی رحم

 انجام سونوگرافی‌های روتین اعم از:

  • رحم و تخمدان (ترانس ابدومینال – ترانس واژینال)
  • شکم و لگن
  • پستان (Breast)
  • تیروئید
  • FNA تیروئید
  • کالر داپلر اندام‌های فوقانی تحتانی
  • کالرداپلر از هر عضو شکمی و یا ضایعه پاتولوژیک

 سونوگرافی پایش و غربالگری بارداری: سونوگرافی روتین سه ماهه اول، دوم و سوم بارداری، غربالگری سه ماهه اول و دوم، آنومالی اسکن سه ماهه سوم، بیوفیزیکال پروفایل، سونوگرافی کالر داپلر جفت و جنین، سونوگرافی سه بعدی بررسی آنومالیها، بررسی روتین و عوارض بارداری‌های چندقلو

تصویربرداری تشخیصی در ناباروری مردان:

  • سونوگرافی تخصصی ترانس رکتال جهت بررسی پروستات، کیسه‌های منی و مجاری منی بر
  • سونوگرافی تخصصی ساده و کالر داپلر اسکروتوم و بیضه‌ها جهت بررسی واریکوسل و بیماری‌های بیضه‌ها و ضمائم
  • سونوگرافی تخصصی کلیه و مجاری ادراری و مثانه و پروستات
  • سونوگرافی نواحی اینگوئینال و نسج نرم جهت بررسی محل بیضه نزول نکرده و احتمال وجود فتق اینگوئینال

 انجام سونوگرافی‌های روتین (مردان)

  • سونوگرافی کالر داپلر اندام‌های فوقانی، تحتانی
  • سونوگرافی کالرداپلر از هر عضو شکمی و یا ضایعه پاتولوژیک
  • سونوگرافی تخصصی شکم و لگن

 

پاراکلینیک رادیولوژی مرکز درمان ناباروری رویان

بخش تصویربرداری رویان دارای پزشکان حاذق همراه با کارشناسان مجرب و با سابقه طولانی در انجام گرافی‌های تخصصی و جدیدترین دستگاه دیجیتال همراه با فلروسکوپی برند شیماتز است که توانسته است تصاویر رادیولوژی با بهترین کیفیت در کمترین زمان ممکن ارائه دهد. این بخش در سه حوزه فعالیت دارد:

  • گرافی تخصصی هیستروسالپنکوگرافی (عکس رنگی رحم)
  • سونوگرافی تخصصی هیستروسونوگرافی
  • گرافی‌های روتین زانو و قفسه سینه و …...

  خانم دکتر مریم نیک نژادی متخصص رادیولوژی و سونوگرافی و مسئول فنی بخش رادیولوژی و خانم دکتر فیروزه احمدی متخصص رادیولوژی و سونوگرافی و مدیر گروه بخش سونوگرافی هستند.

 

خدمات تخصصی بخش گرافی تخصصی هیستروسالپنگوگرافی یا عکس رنگی رحم

عکس رنگی رحم به‌عنوان یکی از اولین ابزارهای تشخیصی مرسوم، روشی مناسب جهت کسب اطلاعات ارزشمند دربار حفره رحم و باز بودن لوله‌ها به‌ویژه در افراد نابارور محسوب می‌شود. به‌منظور بررسی باز بودن لوله‌های فالوپ و تأثیر جراحی روی آن، این روش تصویربرداری بر سایر روش‌ها مقدم است.

سونوگرافی تخصصی، هیستروسونوگرافی

یک روش تصویربرداری تشخیصی است که در آن سونوگرافی همراه با تزریق سرم نرمال سالین استریل انجام می‌شود. این روش سریع و راحت است و مقرون‌به‌صرفه و بدون درد است که در تشخیص ضایعات رحمی، از جمله پولیپ، فیبروم و …... با کیفیت بالا انجام می‌گیرد.

این آزمون تخصصی توسط پزشکان حاذق و دستگاه‌های سونوگرافی مجهز به پروب‌های تخصصی و ارائه بهترین تصاویر انجام می‌گردد.

رادیوگرافی‌های تخصصی

ارتوپدی در زمینه بیماری‌های قابل‌درمان با سلول‌های بنیادی و رادیوگرافی‌های روتین از فعالیت‌های دیگر این گروه است.

  • لازم به ذکر است که انجام این آزمون‌ها بدون درد همراه رضایت کامل بیماران پس از اتمام کار است.
  • جهت گرفتن وقت قبلی برای انجام هیستروسونوگرافی و یا هیستروسالپنگوگرافی ابتدا از طریق شماره ۲۳۵۶۲۴۱۰-۰۲۱ و یا از طریق ارسال تصویر نسخه به شماره واتساپ مرکز تصویربرداری رویان ۰۹۰۵۶۲۸۰۸۹۰ در روز اول قاعدگی اقدام فرمایید.

 

داروخانه مرکز درمان ناباروری رویان

داروخانه مرکز فوق تخصصی ناباروری رویان واقع در طبقه همکف مرکز، به‌منظور رفاه حال مراجعین محترم در جهت ارائه داروهای تخصصی ناباروری تأسیس گردیده است.

این داروخانه با بیمه‌های پایه اعم از تأمین اجتماعی، کارکنان دولت، ایرانیان، سایر اقشار و نیروهای مسلح قرارداد دارد.

مراجعین محترم نیروهای مسلح با ارائه، نامه بیماری خاص اخذ شده از تأمین اجتماعی نیروهای مسلح می‌توانند داروهای خود را به‌صورت رایگان از داروخانه تهیه فرمایند.

داروخانه رویان با ارائه بهترین مشاوره‌های تخصصی دارویی و آموزش نحوه صحیح نگهداری و مصرف دارو در جهت ارتقا سطح آگاهی بیمار توسط داروسازان متخصص و مجرب و دارا بودن کلیه داروهای تخصصی اعم از ایرانی و خارجی و تکنیسین‌های ماهر و مسلط در خدمت مراجعه کنندگان محترم مرکز ناباروری رویان و سایر مراکز و حتی مطب‌های خصوصی است.

ساعت کاری داروخانه از شنبه تا ۴ شنبه از ساعت ۷: ۳۰ الی ۱۹ و ۵ شنبه‌ها از ساعت ۷: ۳۰ الی ۱۷ عصر است.

کلید واژه ها: پژوهشگاه رویان درمان ناباروری