رفع مشکلات اقتصادی با ایجاد شبکه ای از نخبگان کشور

۲۰ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۰:۱۲ کد : ۵۴۹۷۶ پژوهشی مصاحبه
رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی از رفع مشکلات اقتصادی با ایجاد شبکه ای از نخبگان کشور خبر داد و گفت: پژوهش های علوم انسانی در جامعه مغفول باقی مانده اند در حالی که مهمترین چالش و بحران های مسائل کشور و راه حل های آن مربوط به این حوزه است.
رفع مشکلات اقتصادی با ایجاد شبکه ای از نخبگان کشور

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر ایرج فیضی رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی بیان کرد: اساسا رویکرد جهاددانشگاهی انجام پژوهش های کاربردی است؛ پژوهش های بنیادی و پژوهش هایی که کنجکاوی علمی را بر می انگیزد، تقریبا از دستور کار این پژوهشگاه خارج است.

وی اظهار کرد: ما در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی ابتدا انتخاب مساله و موضوع می کنیم و پس از آن به سراغ مسائل و اولویت های جامعه می رویم. به عنوان مثال در این راستا برای نخستین بار کارهای پژوهشی پیرامون بحث تولید، سنجش فضای سرمایه گذاری اقتصاد ایران انجام داده ایم که اکنون به صورت طرح ملی اجرایی شده اند.

وی افزود: همچنین پژوهش هایی در زمینه محرومیت زدایی، تولید، حاشیه نشینی انجام داده ایم. اکنون سند ملی توانمندسازی سکونتگاه های غیر رسمی توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی نوشته شده و مراحل قانونی آن نیز در حال سپری است تا توسط هیات دولت تصویب و ابلاغ شود.

دکتر فیضی اظهار کرد: بحث خانواده _ نهاد بنیادی سلامت جامعه، مساله جمعیت و فرزندآوری_ در ابعاد مختلف از حیث طلاق و تعارض های زناشویی به عنوان یک مساله مطرح است. در حال حاضر در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی گروه پژوهشی پیرامون این مساله ایجاد کرده ایم. این گروه پژوهشی به روی ابعاد مختلف خانواده متمرکز است. در این راستا، برای نخستین بار مجموعه ای از پیمایش های ملی پیرامون مسائل اولویت دار کشور مانند خانواده، سبک زندگی و هویت ایرانیان اجرا کرده ایم تا وضعیت این مسائل را رصد و شناسایی کنیم و توصیف و تحلیلی از آنها داشته باشیم.

دکتر فیضی اظهارداشت: عمدتا پژوهش هایی که ما در حوزه علوم انسانی انجام می دهیم رویکرد کاملا کاربردی دارند. متاسفانه پژوهش های علوم انسانی در جامعه مغفول باقی مانده اند. نگاه کلی حاکم بر حوزه علوم انسانی این است که پژوهش های علوم انسانی برای کتابخانه ها نوشته می شوند. ما برخلاف این دیدگاه در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی برنامه ها و پژوهش های متفاوتی اجرا می کنیم و حلقه واسطی میان صنعت و دانشگاه هستیم.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی خاطرنشان کرد: امروزه مشکلات اقتصادی کشور، اولویت نخست ایران است و از هر موضوع دیگری نیز مهم تر به حساب می آید. در حال حاضر بحران و مشکل زیادی در این حوزه داریم. ما برای رفع این مشکل پیشنهاد ایجاد شبکه ای از نخبگان اقتصادی کشور را داده ایم تا مجموعه ای از اساتید حوزه اقتصادی گردهم آیند و چاره ای برای رفع مسائل اقتصادی بیندیشند و پیشنهادهایی در این زمینه ارائه دهند. در نهایت پیشنهادها و نقدهای آنها جمع بندی و در اختیار دولت قرار داده شود. در واقع این افراد به شکلی مشاور دولت محسوب می شوند.

به گزارش سیناپرس، وی تاکید کرد: این طرح می تواند سرمایه بی نظیری برای دولت باشد. طرحی که اجرای آن نیاز به اعتبار زیادی ندارد. ما برای اجرای این طرح به بخش های مختلف دولت برای تامین اعتبار مراجعه کرده ایم اما متاسفانه مورد حمایت قرار نگرفته ایم. جای بسی تاسف است که ما می توانیم خدمتی در این حوزه انجام دهیم اما متاسفانه هیچ حمایتی از علوم انسانی نمی شود و هر جا که می رویم با در بسته روبرو می شویم. در حالی که امروز مهمترین چالش و بحران مسائل کشور مربوط به این حوزه است. راه حل آن نیز در گروی حوزه علوم انسانی است.