نماینده مردم بجنورد در مجلس تاکید کرد:

نقش ویژه جهاددانشگاهی در اشتغال فارغ التحصیلان/ورود خوب این نهاد به موضوع جوانی جمعیت

۱۵ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۱ کد : ۵۴۸۴۴ تاپ خبر پژوهشی
نماینده مردم بجنورد در مجلس در بازدید از نمایشگاه «گزیده ای از دستاوردهای جهاددانشگاهی» با اشاره به ورود خوب جهاددانشگاهی به موضوع جوانی جمعیت و حوزه ناباروری بر نقش ویژه این نهاد در زمینه اشتغال فارغ التحصیلان تاکید کرد.
نقش ویژه جهاددانشگاهی در اشتغال فارغ التحصیلان/ورود خوب این نهاد به موضوع جوانی جمعیت

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر محمد وحیدی نماینده مردم بجنورد در مجلس و عضو کمیسیون آموزش در بازدید از نمایشگاه «گزیده ای از دستاوردهای جهاد دانشگاهی» که امروز، 15 اسفندماه انجام شد، اظهار کرد: می توان گفت با توجه به پیام مقام معظم رهبری در یکی دو سال گذشته مردم ایران با واژه دانش بنیان بیشترآشنا شدند و مجلس نیز سال گذشته قانون جهش تولید دانش بنیان را مطرح کرد طی این فرایند اگر در عرصه دانش پله های ترقی را در کشور طی کرده ایم و این اتفاق بزرگ در قالب بومی سازی و تبدیل به یک فناوری کشف شده این موفقیت در چهل سال گذشته در جهاددانشگاهی رخ داده است.

وی افزود: جهاددانشگاهی منبعی است که در درون خود با مجموعه اجزایی که در سطح کشور داشته و با هوشمندی که امام (ره) به عنوان یک نگاه الگوی پیشرفت در آن زمان طراحی، شکل گرفته و خوشبختانه مبتنی بر یک حرکت انقلابی و جهادی و مبتنی بر یک نگاه دانش بنیان و دانش در سطح کشور است.

این نماینده مجلس ادامه داد: از افتخارات جهاددانشگاهی است که در نمایشگاه‌های مختلف هر فرصتی که پیش آمده و مقام معظم رهبری بازدید از این حوزه داشته است، این نهاد بر روی نکات پیشرفت از زمان دفاع مقدس در حوزه جنگ گرفته تا صنایع پیچیده و های تک متمرکز شده است.

وحیدی با اشاره به این که از دیگر افتخارات جهاددانشگاهی این است که معمولاً به عرصه هایی وارد شده است که یا کسی به آن ورود نکرده یا اگر هم ورود کرده تبدیل به فناوری نشده است، اما جهاددانشگاهی این قابلیت را ایجاد کرده است که فناوری را در حوزه های علمی تبدیل به یک فرصت کند.

 وی با اشاره به ارتباط خوی جهاددانشگاهی در بخش دانشگاه و با فارغ التحصیلان سایر مراکز اظهار کرد:  جذب نیروها از دانشگاه ها و حتی فارغ التحصیلان خارج از کشور  یک فرصت است که توسط این نهاد ایجاد شده است.

نماینده مردم بجنورد در مجلس بیان کرد: به نظر بنده در نگاه رو به آینده با توجه به اینکه امسال سال دانش بنیان، اشتغال آفرین و تولید است اگر بخواهیم این 3 مفهوم را ترکیب کنیم یکی از جایگاه های این مفاهیم برجسته جهاد دانشگاهی است. به دلیل اینکه اول اینجا یک مجموعه دانشی است که اشتغال آفرین هم پیامد فعالیت‌های آن است و تولید هم نتیجه فناوری است که در این مجموعه واحد ها شکل می گیرد.

وی افزود: آن چیزی که ما انتظار داریم در حوزه اشتغال فارغ التحصیلان اتفاق بیفتد قطعاً جهاددانشگاهی یکی از رگ‌های اصلی آن است. اخیرا موضوع جوانی جمعیت نیز مطرح شده اما جهاددانشگاهی با فعالیت مجموعه هایی مانند پژوهشگاه رویان نشان داد که  از سال‌های قبل به این حوزه ورود کرده و به دنبال کشف علل بیماری هایی ست که باعث ناباروری بانوان بوده و اگر هم الان مجموعه‌های دیگر شکل گرفته پیامد این کار جهاددانشگاهی است.

وی تصریح کرد: در اینکه در راستای تقویت افزایش ظرفیت بومی در زمینه تولید به ویژه در بخش فنی، کشاورزی، صنعتی و دامی کشور نیز پیشقراول بوده است و ما نیز در استان خود که منبع تغذیه و کشاورزی و دامی دارند از محصولات دامی جهاددانشگاهی در حوزه افزایش راندمان تولید استفاده می کنیم.

دکتر وحیدی در رابطه با حمایت مجلس از جهاد دانشگاهی اظهار کرد: بخشی از حمایت مجلس از جهاددانشگاهی در قالب مجموعه های زیرساختی این نهاد مانند پارک های علم و فناوری یا پردیس هایی که در سطح کشور دارد یا فارغ التحصیلانی است که در آن حوزه در سطح کشور توانستند این قابلیت را ایجاد کنند که این بخش الزاماً ارتباطی به بخش دولتی ندارد و هم می‌توان از ظرفیت های پارک های علم و فناوری که جهاددانشگاهی دارد و هم تقویت آنها و نوعی نگاه مثبت به دستاوردهای جهاددانشگاهی است که در سنوات گذشته داشته است.

این نماینده مجلس ادامه داد: یک بخش مهم از نگاه ویژه مجلس این است که جایی که جهاد دانشگاهی در برنامه هفتم رویکرد خلأ را نسبت به گذشته احساس می کند به قانون دائمی تبدیل کنیم تا در بودجه های سنواتی بتوانیم از قانون دائمی استفاده نماییم. متاسفانه در برنامه ششم توسعه نگاه به جهاددانشگاهی ضعیف بوده است که الان اگر دقت داشته باشیم می توانیم آن ضعف نگاه را در برنامه هفتم توسعه برطرف کنیم و با قدرت از مجموعه پژوهشی، تحقیقاتی و R&D که جهاددانشگاهی انجام می دهد حمایت کنیم.