طی برگزاری کنفرانس علمی توسط پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی مطرح شد؛

آشنایی با مجلات حوزه سلامت و آماده سازی مقالات برای ارائه به نشریات معتبر

۲۶ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۰:۴۳ کد : ۵۴۰۱۶ پژوهشی انتشار دانش
کنفرانس علمی یک روزه «آشنایی با مجلات حوزه سلامت و آماده سازی مقالات برای ارائه به نشریات معتبر» توسط پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی برگزار شد.
آشنایی با مجلات حوزه سلامت و آماده سازی مقالات برای ارائه به نشریات معتبر

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی، کنفرانس علمی یک روزه «آشنایی با مجلات حوزه سلامت و آماده سازی مقالات برای ارائه به نشریات معتبر» به همت پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی و با حضور جمعی از پژوهشگران، دانشجویان و متخصصان حوزه سلامت برگزار شد.

این کنفرانس در روز دوشنبه 24 بهمن‌ماه، با تدریس دکتر علی منتظری، استاد پژوهش و رییس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی و دکتر سمیرا محمدی، از پژوهشگران این پژوهشکده برگزار شد. 

در ابتدای این جلسه دکتر منتظری به بایدها و نبایدهای مقاله نویسی و ضرورت توجه به نقطه شروع و پایان نگارش مقاله تاکید کرد.
در ادامه این کارگاه به نکات کلیدی در خصوص نگارش بخش های مختلف مقاله شامل چکیده، مقدمه، روش مطالعه، یافته ها، بحث، نتیجه گیری و نحوه منبع نویسی پرداخته شد. فرآیند آماده سازی مقالات برای ارسال به مجلات شامل دو مرحله آماده سازی ظاهری و محتوایی است که نکات کاربردی هر مرحله تشریح شد. 

در بخش دوم این جلسه دکتر محمدی مجلات معتبر بین المللی و تقلبی را معرفی و نحوه تشخیص آنها را بیان کرد. در ادامه این نشست روش ارسال گام به گام مقالات به مجلات بین المللی، فرآیند پیگیری و انتشار مقالات مطرح شد. یکی از مراحل مهم پس از ارسال مقاله به مجله، فرآیند داوری است. آشنایی با فرآیند داوری و نحوه پاسخگویی به نظرات داوران،  نحوه تعامل با مجله و پیگیری مقاله نقش موثری در تسریع روند پذیرش مقاله دارد. در این جلسه رویکردهای پاسخگویی به داوران و نحوه اصلاح مقاله بر اساس نظرات داوران مطرح و در پایان ضمن ارائه چند سایت مفید و کاربردی، به سؤالات شرکت کنندگان در این زمینه  پاسخ داده شد.

این کنفرانس علمی با هدف ارتقاء دانش و پژوهش پژوهشگران  و افزایش تولیدات علمی و مقالات پژوهشی با کیفیت برگزار شد و برای متخصصان حوزه سلامت دارای امتیاز بازآموزی بود.