حضور اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در جهاددانشگاهی خراسان رضوی/ بهره برداری از بخش شیمی درمانی و بازدید از مرکز در حال احداث پیشرفته درمان ناباروری

۰۸ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۹:۱۱ کد : ۵۳۰۷۱ تاپ خبر پژوهشی
با حضور رییس و اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در جهاددانشگاهی خراسان رضوی بخش شیمی درمانی به بهره برداری و از مرکز در حال احداث پیشرفته درمان ناباروری بازدید شد.
حضور اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در جهاددانشگاهی خراسان رضوی/ بهره برداری از بخش شیمی درمانی و بازدید از مرکز در حال احداث پیشرفته درمان ناباروری

 به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان رضوی، 6 بهمن ماه رئیس و جمعی از اعضاء کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با حضور در جهاددانشگاهی خراسان رضوی، از مراکز درمانی و بهداشتی این سازمان شامل آزمایشگاه مرکزی و آزمایشگاه وکیل‌آباد، درمانگاه تخصصی داخلی و ساختمان در حال ساخت مرکز پیشرفته ناباروری و تشخیص زودهنگام سرطان بازدید کردند.

همچنین ️با حضور رییس و اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و حجت الاسلام پژمانفر نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس بخش شیمی درمانی درمانگاه تخصصی داخلی جهاددانشگاهی خراسان رضوی به بهره برداری رسید. 

️بازدید از مرکز در حال احداث پیشرفته درمان ناباروری و تشخیص زود هنگام جهاددانشگاهی خراسان رضوی با زیربنای ۲۲۰۰ متر مربع و ۷ طبقه ودیگر دستاوردهای این واحد جهاددانشگاهی از دیگر برنامه‌های نمایندگان مجلس بود. 

️در ادامه نیز نشست این اعضا با مدیران جهاددانشگاهی با حضور سرپرستان معاونت پژوهش و فناوری و معاونت هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی و جمعی از مدیران کل دفتر مرکزی و جهاددانشگاهی خراسان رضوی برگزار و رویکردها، ظرفیت‌ها و برنامه‌های جهاددانشگاهی در حوزه سلامت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

* ۴ میلیون زوج نابارور در کشور منتظر حمایت دولت برای داشتن فرزند هستند

دکتر حسن فارسی سرپرست معاونت هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی، در این نشست اظهار کرد: با توجه به اهمیت رشد جمعیت و تاکید مقام معظم رهبری که فرموده‌اند «چاره جویی برای نجات کشور از آینده هولناک پیری جمعیت از ضروری‌ترین فرایض است»، حمایت از خانواده‌های فاقد فرزند کاری بسیار بااهمیت به شمار می‌رود.

وی با اعلام اینکه درحال حاضر ۴ میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارند که متقاضی فرزندآوری و حمایت دولت در این راستا هستند، افزود: اگر از این تعداد حمایت شده، به آن‌ها توجه ویژه شود و همچنین زیرساخت‌های لازم برای فرزندآوری را فراهم کنیم ، بخشی از جمعیت پوشش داده خواهد شدـ

معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی بیان کرد: حدود ۱۱۰ مرکز ناباروری در کشور وجود دارد که از این تعداد ۱۱ مرکز مربوط به جهاددانشگاهی با سهم ۴۰ درصدی ارایه خدمات است. باید به این مساله توجه داشت که همین ۴ میلیون زوج که به هر جهت موفق نشدند فرزندی داشته باشند هم از لحاظ روحی، روانی و هم از لحاظ اجتماعی می‌توانند منشأ آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق باشند.

وی با اشاره به اهمیت معنوی مشهد به تعبیر امام راحل به عنوان مرکز معنوی و ولایی ایران به دلیل حضور حرم مقدس رضوی، خاطرنشان کرد: مشهد سالانه میزبان تعداد زیادی از مردم ایران از سراسر کشور اعم از کشورهای مسلمان و غیر مسلمان است. بر اساس آماری که وجود دارد سالانه ۳۰ میلیون زائر داخلی و حدود ۴ میلیون زائر غیر ایرانی به مشهد سفر می‌کنند. همچنین ۱۰ هزار خانه فصلی بر اساس آمار در مشهد وجود دارد؛ یعنی تعداد زیادی از مردم ایران، مشهد را خانه دوم خود انتخاب کرده‌اند.

دکتر فارسی در ادامه توضیح داد: از طرف دیگر میزان ماندگاری زائران در مشهد تقریباً دو یا سه روز است که اگر در حوزه سلامت بتوانیم زیرساخت خوبی را فراهم کنیم هر خدمتی در مشهد برای زائران و مجاوران به نوعی خدمت به کل کشور و خدمت به جامعه اسلامی است.

وی با تاکید بر اینکه در فرمایشات مقام معظم رهبری نهاد جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد انقلابی معرفی شده است، گفت: مجموعه همکاران در این سازمان خودشان را به عنوان خادم امام رضا(ع) و خادم مجاوران آن حضرت می‌دانند و در این راه از هیچ کوششی دریغ نکرده و امروز شاهد نمونه‌هایی از فعالیت این مجموعه بودیم.

معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی تصریح کرد: آنچه که امروز شما در روند بازدید از مجموعه جهاددانشگاهی خراسان رضوی ملاحظه کردید نمونه‌ای از یک شبکه کشوری است. نمونه‌ای که با الگو و زنجیره پژوهش و توسعه آموزش و انتقال دانش فنی و خدمات تخصصی به ارایه خدمت به مردم جامعه اسلامی و نظام اسلامی مشغول است.

وی اعلام کرد: این نهاد در حال حاضر علاوه بر دفتر مرکزی، در ۳۱ استان بالغ بر ۴۰ سازمان و واحد جهاددانشگاهی، ۳ پژوهشگاه و ۲۹ پژوهشکده، ۱۴۵ گروه پژوهشی، ۳ پارک علم و فناوری در استان‌های تهران، کرمانشاه و البرز، ۱۳۶ مرکز خدمات تخصصی، ۲۴ مرکز رشد که از این تعداد ۶ مرکز در تهران و ۱۸ مرکز در استان‌ها قرار دارند، ۲ مرکز علمی شامل مرکز ملی ذخایر ژنتیک و زیستی و مرکز اطلاعات علمی، ۲۲ نشریه تخصصی شامل۲۰ نشریه علمی پژوهشی و ۲ نشریه علمی تحقیقی و ۳۷ مرکز نوآوری و شتابدهی در کشور فعالیت دارند.

دکتر فارسی با اعلام این خبر که جهاددانشگاهی در طول خدمت بالغ بر ۴۰ ساله خود، ۵۵ عنوان برتر در جشنواره‌های ملی و بین المللی در حوزه‌های مختلف علمی را کسب کرده، بیان کرد: در حوزه فرهنگی نیز ۵۳ مرکز فرهنگی، ۳ خبرگزاری و ۴ سازمان و مرکز فرهنگی ستادی فعالیت دارند. در حوزه آموزش عالی و علمی کاربردی، مهارت‌های علمی کوتاه مدت با ۲ دانشگاه، ۶ موسسه، یک دانشکده، ۴۱ مرکز علمی کاربردی و ۱۵۷ مرکز آموزشی کوتاه مدت در کل کشور فعالیت می‌کنند.

وی در ادامه مطرح کرد: در حال حاضر تعداد ۲۲ هزار دانش آموخته، ۷۶ هزار نفر در مرکز علمی کاربردی و ۲۱ هزار نفر دانشجو در مراکز علمی وابسته به این سازمان مشغول تحصیل هستند و ۱۷۱ هزار نفر نیز فارغ التحصیل شده‌اند. در مراکز علمی کوتاه مدت تقریباً سالانه یک میلیون نفر فراگیر شرکت می‌کنند.

معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی ادامه داد: در حوزه پزشکی نیز ۱۷۰ هیات علمی، ۵۰۰ پژوهشگر، ۱۱ پژوهشکده و ۶۰ گروه پژوهشی در ۲۴ استان کشور در زمینه‌های تولید مثل، درمان نوآوری، سرطان پستان، داروهای گیاهی، خدمات پزشکی و..... فعالیت دارند.

دکتر فارسی ظرفیت‌ فعالیت‌های سازمان جهاددانشگاهی را محصول سه عنصر توانمندی‌های تخصصی همکاران در جهاددانشگاهی، اعتماد جامعه به دانشگاه و روحیه جهادی و انقلابی معرفی کرد و افزود: این سازمان که از بودجه دولتی به کمترین میزان ممکن استفاده می‌کند و حدود ۲۰ الی ۳۰درصد سهم دارد نمی‌توانسته به این کسب اعتماد از جامعه نائل شود، مگر با توانمندی و روحیه جهادی، چیزی که نماد شاخص آن را در توصیف مرحوم دکتر سعید کاظمی آشتیانی، رئیس سابق پژوهشگاه رویان و جهاددانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی ایران که مقام معظم رهبری در دیدارهای مختلف از روحیه جهادی آن مرحوم تعریف کردند، مشاهده می‌کنیم.

وی مطرح کرد: سالانه حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از سازمان جهاددانشگاهی خدمات می‌گیرند. با این فضا و توصیفاتی که گفته شد انتظار داریم که با جهاددانشگاهی خراسان رضوی بیشتر همکاری شود تا این خدمات توسعه یابد.

دکتر فارسی اظهار کرد: انتظار است در فصل بودجه و تبصره‌ها تا جایی که امکان‌پذیر است توجه ویژه به جهاددانشگاهی شود. در لایحه بودجه امسال تقریباً در اعتبار هزینه ۳۱ درصد رشد داشته‌ایم، در اعتبار تملک و دارایی ۳۳ درصد، همچنین از تبصره ۱۴ سال گذشته ۲۰۰ میلیارد تومان به حوزه ناباروری اختصاص یافته که صفر درصد به جهاددانشگاهی تخصیص داشته است. از تبصره ۱۷ که ۸۰ میلیارد به شبکه ملی سرطان اختصاص داشته کمتر از ۳۰ درصد به این سازمان تخصیص یافت.

*آنچه برای جهاددانشگاهی اهمیت دارد، رسیدن دانش به زندگی مردم است

در ادامه رییس جهاددانشگاهی خراسان رضوی با بیان اینکه آنچه برای جهاددانشگاهی اهمیت دارد، رسیدن دانش به زندگی مردم است، افزود: آنچه توسط بزرگان به جهادگران تأکید شده، این است که شما فقط به سراغ کارهایی بروید که روی زمین مانده باشد، نه کارهایی که در بخش خصوصی و دولتی در حال انجام است؛ بنابراین انتخاب دو محور سرطان و IVF و حضور فعال در بحث جوانی جمعیت هم بر این مبنا بوده است، زیرا احساس کردیم میان آنچه مطالبه می‌شود و آن چیزی که انجام می‌شود، فاصله وجود دارد و جهاددانشگاهی می‌تواند این فاصله را پر کند.

حمیدرضا بیدخوری تصریح کرد: خصلت مشهور جهاد خراسان رضوی آن است که رشد متوازن درحوزه فرهنگ، پژوهش، خدمات پزشکی و آموزش داشته است. فعالیت‌های وسیعی در نهاد جهاددانشگاهی داریم که می‌توان در سه محور توسعه دانش فنی نیازمحور، توسعه فرهنگ انقلابی در دانشگاه‌ها و ارائه خدمات مورد نیاز اقشار کمتر برخودار تقسیم بندی کرد.

وی گفت: اگرچه تعداد همکاران تمام وقت این سازمان ۵۲۹ نفر است، اما بیش از هزار نفر متخصص، پزشک، پژوهشگر، مدرس در این مجموعه با ما همکار هستند. سن مدیریتی در جهاددانشگاهی بین ۱۰ تا ۱۵ سال است و به نسبت، هم از افراد باتجربه بهره می‌بریم و هم مدیران جوان تری را داریم. 

رییس جهاددانشگاهی خراسان رضوی با اشاره به ترکیب درآمدی جهاددانشگاهی خراسان رضوی بیان کرد: ۹۳ درصد درآمد جهاددانشگاهی خراسان رضوی مبتنی بر فعالیت‌های مستقیم است. ۶ درصد از محل دفتر مرکزی جهاددانشگاهی و ۱ درصد هم از محل حمایت‌های استانی تامین می‌شود. هر چه حمایت حاکمیت بیشتر شده، سعی کرده‌ایم این نسبت را حفظ کنیم. 

وی تاکید کرد: هرآنچه به آورده حمایتی جهاددانشگاهی اضافه شود، به همان میزان فعالیت و تلاش ما بیشتر خواهد شد و این موضوع جزء اصول کاری ماست که استقلال مالی‌مان را از ساختار حاکمیتی حفظ کنیم؛ بنابراین در صورت حمایت بیشتر این دایره وسیع‌تر شدن و به نهادی وابسته به حمایت‌های حاکمیتی تبدیل نخواهیم شد. انتظار از این نهاد دانش بنیان انقلابی این است که متکی به فعالیت‌ها و دانش و فناوری خویش پیش رود. علاوه بر آن حمایت حاکمیت و راهنمایی ساختار مجلس شورای اسلامی و کمیسیون تخصصی را داشته باشد.

بیدخوری ضمن ارایه مدل کسب و کار جهاددانشگاهی خراسان رضوی بیان کرد: قسمتی از اقتصاد ما از طریق تجاری‌سازی فناوری‌هایمان کسب می‌شود. قسمتی دیگر از اقتصادمان از طریق تمرکز بر ارائه خدمات تخصصی پزشکی مبتنی بر فناوری‌های نوین تأمین می‌شود. همچنین آموزش اشتغال‌زا و نیازمحور نیز از دیگر راه‌های کسب درآمد جهاددانشگاهی خراسان رضوی است. 

وی ادامه داد: قسمتی از درآمد کسب شده از شیوه‌های فوق را در حمایت از فناوری‌های منتخب تا رسیدن به مراحل آمادگی برای ارائه صرف می‌کنیم. پژوهش‌های متمرکز با هدف توانمندسازی نیروی انسانی یکی از کارهای محوری جهاددانشگاهی است و توانسته بدنه تنومند از محققان کاربردی بسازد که در این پروژه‌ها نقش‌آفرینی کنند. همچنین قسمتی از درآمد خرج فعالیت‌های فرهنگی با نفوذ بالا می‌شود. رئیس جهاد دانشگاهی خراسان رضوی با ارائه نمودار سطح آمادگی فناوری و سیر تحول جهاددانشگاهی در این نمودار بیان کرد: در دهه ۷۰ و ۸۰ تلاش جهاددانشگاهی بر انجام پژوهش کاربردی متمرکز بوده است. در آن دوران پژوهش‌های بنیادی کمتر صورت می‌گرفت و از انجام پژوهش برای پژوهش پرهیز می‌کردیم و پژوهش تنها برای تامین نیاز کارفرما انجام می شد. 

وی ادامه داد: در دهه ۹۰ با توجه به راهنمایی‌های مقام معظم رهبری و دیدارهایی که اتفاق افتاد، بر توسعه فناوری‌ها متمرکز شدیم و فناوری‌ها را از مراکز پژوهشی و دانشگاه‌ها تا سطحی که بتوان به بخش خصوصی و صنایع بزرگ تحویل داد، پیش بردیم.   

بیدخوری با اشاره به این سخن مقام معظم رهبری که «جهاددانشگاهی باید یک جریان باشد»، گفت: رویکردی که امسال در دفتر مرکزی جهاددانشگاهی اتخاذ شده و ما هم در مورد آن برنامه‌ریزی بسیاری کردیم مانند آنچه در پردیس صنایع خلاق اتفاق افتاده، این است که در واقع می‌خواهیم بستری را فراهم کنیم تا جوانان و علاقمندان از این مسیر عبور کنند، اما لزوما در محیط جهاددانشگاهی حضور ساختاری نداشته باشند. 

وی با بیان اینکه آنچه برای جهاددانشگاهی اهمیت دارد، رسیدن دانش به زندگی مردم است، افزود: آنچه توسط بزرگان به جهادگران تأکید شده، این است که شما فقط به سراغ کارهایی بروید که روی زمین مانده باشد، نه کارهایی که در بخش خصوصی و دولتی در حال انجام است؛ بنابراین انتخاب دو محور سرطان و IVF و حضور فعال در بحث جوانی جمعیت هم بر این مبنا بوده است، زیرا احساس کردیم میان آنچه مطالبه می‌شود و آن چیزی که انجام می‌شود، فاصله وجود دارد و جهاددانشگاهی می‌تواند این فاصله را پر کند. 

وی ضمن معرفی آزمایشگاه‌های پنج گانه جهاددانشگاهی در سطح استان گفت: علاوه بر تقویت و نگهداری این‌ مراکز، توسعه پزشکی را بر موضوع سرطان و درمان ناباروری قرار داده‌ایم. 

بیدخوری با اشاره به مدل و نحوه پیدایش خدمات آزمایشگاهی در جهاددانشگاهی مشهد یادآور شد: مختصات زمانی این موضوع به اوایل دهه ۶۰ بر می‌گردد که به پیشگامی اساتید جهادی دانشگاه و فعالیت داوطلبانه آنان با تعرفه مناسب برای اقشار کمتر برخودار شکل گرفت و با رویکرد فناورانه به تعمیر تجهیزات غیر قابل استفاده دانشگاه می‌پرداختند و از آن استفاده می‌کردند. 

رئیس جهاد دانشگاهی خراسان رضوی ضمن مقایسه تعرفه‌های دولتی، تعرفه عمومی غیردولتی و تعرفه آزمایشگاه خصوصی، گفت: اختلاف تعرفه زیادی میان تعرفه جهاددانشگاهی و تعرفه آزمایشگاه خصوصی و تعرفه عمومی غیردولتی وجود دارد و تمام هنر دانش فنی مدیریتی‌ که به ارث رسیده و آن را تقویت و به‌روز می کنیم این است که بتوانیم بدون حمایت مستمر حاکمیتی با این تعرفه، اما با کیفیت کار کنیم. 

وی تأکید کرد: مسئولین فنی ما علاقه مند و معتقد به فرهنگ جهادی هستند. در این سیستم نمی‌توان به متخصصان حق الزحمه کامل داد و نیاز به مشارکت دارد. کسی که در جهاددانشگاهی کار می‌کند، باید بداند که قسمتی از وقتش را وقف کرده و برای قسمتی از آن حق الزحمه دریافت می‌کند. بیدخوری با بیان اینکه فعالیت‌های جهاددانشگاهی در قسمت‌های مختلف با گرایش سلامت صورت می‌گیرد، گفت: گردشگری سلامت در پژوهشکده گردشگری، رنگ‌ها و طعم‌های طبیعی خوراکی در پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی، قارچ‌های دارویی در پژوهشکده زیست فناوری صنعتی و زخم پوش‌ها و جایگزین‌های پوستی، ایمپلنت‌ دندانی در مرکز تحقیقات نوین از جمله این گرایش هاست.  

وی در خصوص پروژه راه‌اندازی مرکز پیشرفته درمان ناباروری و مرکز جامع تشخیص و پیشگیری سرطان زنان گفت: اگرچه مراکز خصوصی خوبی در مشهد در زمینه IVF وجود دارد، اما علی رغم وجود توانمندی فنی و ژنتیکی، تشخیص قبل از لانه گزینی(PGD) فعالی در مشهد نداریم.

رییس جهاددانشگاهی خراسان رضوی با طرح این پرسش که چرا جهاددانشگاهی برای اجرای سیاست‌های ابلاغی جوانی جمعیت و درمان ناباروی قابل اعتماد است، بیان کرد: جهاد دانشگاهی رویکرد توسعه شبکه‌ای در سراسر کشور دارد و می‌تواند تحت لیسانس مراکز پزشکی ایجاد کند. همچنین فراهم آوردن تجمیع توان بخش دانشگاهی و بخش خصوصی به عنوان یک نهاد انقلابی واسط توسعه، تأکید روی مأموریت ارائه خدمات به اقشار کمتر برخودار، شناخته شده بودن جهاد دانشگاهی در میان جوامع بین‌المللی در زمینه ناباروری و سرطان زنان از جمله دلایل این موضوع است. 

وی با اشاره به مرجعیت مذهبی، جمعیتی و سلامت شهر مشهد به برکت وجود بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) گفت: جهاددانشگاهی خراسان رضوی با سابقه ۴ دهه فعالیت مؤثر در حوزه سلامت با پشتوانه دانشی بالا و الگوی توسعه مبتنی بر توسعه منطقه‌ای، همچنین شبکه ارتباطات قوی با متخصصین ذی‌صلاح می‌تواند در این زمینه فعالیت نماید. بیدخوری در پایان به تبیین وضعیت فیزیکی پروژه مرکز درمان ناباروری و تشخیص سرطان پرداخت و گفت: این مجموعه حدود ۲۲۰۰ متر زیربنا دارد که برای تکمیل و تجهیز آن به مبلغی حدود ۲۸۰ میلیارد تومان نیاز داریم و تامین این منابع مالی به حمایت‌های حاکمیتی وابسته است.

*آزمایشگاه مرکزی جهاددانشگاهی مشهد به یک سوم شهروندان خدمات ارایه می‌کند

سید خسرو شمسیان مدیر مراکز خدمات تخصصی پزشکی جهاددانشگاهی خراسان رضوی نیز در بازدید اعضاء کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از آزمایشگاه مرکزی جهاددانشگاهی گفت: روزانه بیش از ۲۵۰۰ بیمار برای ویزیت به آزمایشگاه مرکزی جهاددانشگاهی مراجعه می‌کنند. در ۶ ماهه نخست امسال ۴۸۰ هزار نفر ویزیت شده‌اند. اگر این آمار را در طول سال بررسی کنیم حدود یک میلیون نفر خدمات خواهند گرفت.

وی با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی محلی برای رسیدگی به اموری است که مردم به آن نیاز دارند، افزود: با توجه به آمار جمعیت مشهد آزمایشگاه مرکزی جهاددانشگاهی به یک سوم شهروندان خدمات ارائه می‌کند. تعرفه خدمات در این مرکز تقریبا دولتی است و بیمارانی از قشر محروم و بیشتر از حاشیه شهر مشهد برای ویزیت مراجعه می‌کنند.

مراجعه ۲۰۰ هزار بیمار کرونایی به مراکز آزمایشگاهی جهاددانشگاهی

دکتر معین فرشچیان عضو هیأت علمی گروه پژوهشی سلول‌های بنیادی جهاددانشگاهی خراسان رضوی، نیز در این بازدید بیان کرد: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون حدود ۲۰۰ هزار نفر بیمار کرونایی به مراکز آزمایشگاهی جهاد دانشگاهی مراجعه کرده‌اند و تعداد ۶۰ هزار نفر آن‌ها به صورت رایگان ویزیت شدند.

وی مطرح کرد: از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین اقداماتی که طی دو سال اخیر در آزمایشگاه مرکزی جهاددانشگاهی مشهد انجام شده راه‌اندازی مرکز تشخیص مولکولی است که اجرای آن را به عنوان یکی از مسئولیت‌های اصلی مجموعه جهاددانشگاهی احساس کردیم.

فرشچیان با اشاره به راه‌اندازی آزمایشگاه مولکولی تخصصی و جامع جهاددانشگاهی مشهد بعد از گذشت یک ماه از شیوع ویروس کرونا، افزود: با گزارش شیوع بیماری و درگیری هم‌استانی‌هایمان به این ویروس منحوس، با همت حدود نیمی از پرسنل جهاددانشگاهی آزمایشگاه مولکولی کووید در شمال شرق کشور و در شهر مشهد راه‌اندازی شد.

وی بیان کرد: در زمان شیوع کرونا و راه‌اندازی این آزمایشگاه هیچ مرکز تشخیص بیماران سرپایی در شمال شرق کشور وجود نداشت و بیمارستان امام رضا(ع) فقط به بیماران بستری خدمات‌رسانی می‌کرد. آزمایشگاه جهاددانشگاهی به منظور خدمات‌رسانی سرپایی به بیماران کرونایی راه‌اندازی و تمام پرسنل به صورت جهادی مشغول به فعالیت شدند.

فرشچیان مطرح کرد: بعضی از روزها به دلیل افزایش درخواست تشخیص کووید، شدت فشارکاری در آزمایشگاه جهاددانشگاهی بسیار بالا بود. روزانه بالغ بر هزار بیمار برای تشخیص کرونا به مرکز مراجعه می‌کردند. در زمان پیک کرونا بیماران از ساعت ۶ صبح به آزمایشگاه مراجعه می‌کردند و همکاران جهاددانشگاهی به صورت مستمر و بدون خستگی و اعتراضی خدمات‌رسانی می‌کردند.

مجید علیزاده مدیر داخلی آزمایشگاه وکیل‌آباد جهاددانشگاهی خراسان‌رضوی نیز در بازدید نمایندگان مجلس از این آزمایشگاه گفت: این آزمایشگاه مجهز به دستگاه‌های اتوآنالایزر بیوشیمی تمام اتومات، سل کانترهای پیشرفته، الکترولیت آنالایزر، الایزاریدر، الایزاواش، بیلی روبین مترو، لمی لاموستس و مولکولی یا همان دستگاه توالی یاب است.

وی افزود: در این آزمایشگاه کلیه آزمایشات روتین، بیوشیمی، هورمون‌شناسی، سرولوژی، هماتولوژی، ادرار، میکروب‌شناسی و کشت خون، بررسی گازهای خونی، زردی نوزادان و تست‌های انعقادی صورت می‌گیرد.