سرپرست دفتر تخصصی علوم پزشکی جهاددانشگاهی تشریح کرد:

جایگاه علوم پزشکی در واحدهای جهاددانشگاهی/ حرکت این نهاد به‌سوی تولید فرآورده‌ها و فناوری‌های نوین درمانی

۲۳ آذر ۱۴۰۱ | ۱۳:۱۶ کد : ۵۱۶۸۵ تاپ خبر پژوهشی مصاحبه
سرپرست دفتر تخصصی علوم پزشکی جهاددانشگاهی با تشریح جایگاه علوم پزشکی در واحدهای این نهاد گفت: طرح‌های پژوهش و فناوری در حوزه پزشکی جهاددانشگاهی تسریع و تسهیل حرکت به‌سوی فرآورده‌ها و فناوری‌های نوین درمانی به‌ویژه در رابطه با درمان ناباروری و سرطان است.
جایگاه علوم پزشکی در واحدهای جهاددانشگاهی/ حرکت این نهاد به‌سوی تولید فرآورده‌ها و فناوری‌های نوین درمانی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر محمود طاووسی سرپرست دفتر تخصصی علوم پزشکی معاونت پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی، در رابطه با جایگاه علوم پزشکی در واحدهای جهاددانشگاهی گفت: تنوع فعالیت جهاددانشگاهی در حوزه پزشکی و بهداشت، از سلامت همگانی گرفته تا درمان ناباروری و سرطان و حرکت در مرز دانش در رابطه با سلول‌های بنیادی، برای گسترش مرزهای دانش و در نهایت ارتقای سلامت مردم، جایگاهی ویژه برای این حوزه در واحدهای جهاددانشگاهی ایجاد کرده است.

این فعالیت‌ها توسط حدود 170 عضو هیات علمی تمام وقت، بیش از 500 پژوهشگر و متخصص در سراسر کشور (در 22 واحد استانی، 2 پژوهشگاه، 11 پژوهشکده و در قالب بیش از 90 گروه پژوهشی و مرکز خدمات تخصصی) انجام می‌شوند.

وی افزود: همچنین ارایه خدمات تخصصی و فوق تخصصی توسط همکاران این حوزه به هزاران نفر از مردم در واحدهای جهاددانشگاهی سراسر کشور در حیطه‌های درمان ناباروری، کلینیک‌های عمومی و دندانپزشکی، آزمایشگاه‌های تشخیص طبی و ژنتیک، درمان در منزل، درمان سرطان پستان، ترمیم و درمان زخم، سلول درمانی پوست و ارتوپدی نشان از گستردگی خدمات این نهاد در حوزه پزشکی و سلامت دارد.

 

اجرای 5 طرح فناورانه با مدیریت و پایش دفتر تخصصی علوم پزشکی

دکتر طاووسی با اشاره به طرح‌های کلان فناورانه در حال اجرا در این حوزه و وضعیت آن‌ها گفت: در حال حاضر در حوزه پزشکی 5 طرح فناورانه "تکمیل دانش فنی تولید کیت حساسیت به شیمی درمانی برای کاهش هزینه‌های درمانی سرطان"، "تدوین دانش فنی و بومی‌سازی تولید زخم‌پوش‌های پرمصرف در داخل کشور (فوم، هیدروفایبر، آلژینات)"، "طراحی و تولید کیت سنتز CDNA"، "تولید آنزیم تریپسین با کاربردهای تحقیقاتی، صنعتی و بالینی در مقیاس آزمایشگاهی و نیمه‌صنعتی" و "تولید لاین سلولی CHO ترشح کننده داروی نوترکیب داربی پویتین" با مدیریت و پایش دفتر تخصصی علوم پزشکی در حال اجرا است.

سرپرست دفتر تخصصی علوم پزشکی معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی در رابطه با طرح تکمیل دانش فنی تولید کیت حساسیت به شیمی درمانی برای کاهش هزینه‌های درمانی سرطان گفت: این طرح در مراحل پایانی برای کسب مجوز از مراجع ذی ربط است.

دکتر محمود طاووسی طرح‌های فناورانه جدید حوزه پزشکی در حیطه‌های ویروس درمانی سرطان‌های پیشرفته، درمان ناباروری از طریق سلول‌های بنیادی و نیز طرح نوآورانه طراحی مدل استقرار شبکه ملی توسعه سالمندی در کشور مراحل ابتدایی ارزیابی و تصویب را می‌گذرانند.

وی با اشاره به برنامه‌های این دفتر تخصصی برای تجاری سازی طرح‌ها اظهار کرد: به طور کلی طرح‌های فناورانه وفق توصیه رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر ارایه کار علمی و دانش‌بنیان، توام با تعامل صحیح و موثر با دستگاه‌های مختلف و مدیریت این تعامل توسط جهاددانشگاهی برای برعهده گرفتن نقشی تاثیرگذار در نقشه علمی کشور و تسریع در تولید فناوری‌های مورد نیاز کشور و رفع وابستگی مصوب شده و به اجرا درآمده‌اند.

سرپرست دفتر تخصصی علوم پزشکی معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی افزود: این طرح‌ها هر یک مبتنی بر حوزه به کارگیری، اهداف خاص خود را دنبال می‌کنند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • تولید کیت حساسیت به شیمی درمانی با هدف پرهیز از شیمی‌درمانیِ بی مورد بیماران و جلوگیری هزینه‌های سنگین این نوع درمان
  • تولید زخم‌پوش‌ها با هدف تأمین نیاز کشور به تولید محصولی استراتژیک در حوزه پانسمان که بیشترین کاربرد و کارآیی در زخم‌های پوستی را دارند.
  • تولید کیت سنتز CDNA با هدف تأمین اقلام ضروری در پژوهش‌های زیستی و پزشکی، به عنوان آنزیم نسخه‌بردار معکوس در تشخیص برخی از بیماری‌ها
  • تولید آنزیم تریپسین: با هدف این استفاده در صنایع غذایی، لبنی، شوینده و صرفه‌جویی ارزی و بهبود کیفیت محصولات لبنی کشور
  • تولید لاین سلولی CHO ترشح کننده داروی نوترکیب داربی پویتین با هدف تأمین داخلی این دارو پرمصرف که در درمان کم خونی و نیز در افراد مبتلا به بیماری جدی و طولانی مدت کلیوی (نارسایی مزمن کلیه) کاربرد داشته و سبب صرفه جویی ارزی در این خصوص می‌شود.
     

وی با بیان این که تجاری سازی در حوزه پزشکی با حوزه‌های دیگر بسیار متفاوت بوده و از پیچیدگی و اهمیت خاصی برخوردار است، ادامه داد: علوم پزشکی با سرعت در حال تحول است و این تحولات به ویژه در تکنیک‌های درمانی و نیز تولیدات دارویی به ویژه داروهای نوترکیب چشمگیر است. جهادانشگاهی که چندی است حرکت در جاده پر پیچ و خم تجاری سازی محصولات و خدمات سلامت را آغاز کرده است، با تکیه بر نتایج تحقیقات خود در صورت حمایت مسوولان امر به موفقیت در این راه بسیار امیدوار است و تلاش این نهاد بر آن است که با انجام طرح‌های فناورانه محصولاتی به دست آید که ضمن برخورداری از خصوصیات کیفی مطلوب بتوانند به صورت رقابت پذیر با نمونه‌های مشابه خارجی وارد بازار شوند.

دکتر طاووسی تصریح کرد: برای توسعه فعالیت‌های حوزه پزشکی در جهادانشگاهی اقداماتی در اولویت قرار دارند که شامل موارد زیر می‌شود:

  1. توجه و تمرکز بر ارایه خدمات پزشکی و سلامت (مرتبط با حوزه پژوهش و فناوری) با رویکرد شبکه‌ای برای توزیع عادلانه و متوازن آن‌ها، از جمله:
  • توسعه شبکه ملی درمان ناباروری در کشور
  • ایجاد و توسعه شبکه ملی مراکز پیشگیری، غربالگری و درمان سرطان پستان
  • طراحی مدل استقرار و راه اندازی شبکه ملی پیشگیری پایش و ارتقای سلامت سالمندی
  1. پیگیری و توسعه برنامه تعالی بخشی برای پایش و ارتقای کمی و کیفی خدمات پزشکی و سلامت مراکز تشخیصی و درمانی در سراسر کشور
  2. توجه بیش از پیش به موضوع توریسم درمانی و بررسی و بکارگیری راهکارهای ایجاد و تقویت ساختارهای مرتبط با آن
  3. توجه به همکاری‌های بین بخشی با مراجع بالادستی سلامت جهت تدوین آیین‌نامه جامع باروری کشور و قانون اهدا در مراکز درمان ناباروری

وی در پایان اظهار کرد: یکی از مسیرهای ترسیم شده و اولویت‌دار در رابطه با طرح‌های پژوهش و فناوری در حوزه پزشکی تسریع و تسهیل حرکت به‌سوی فرآورده‌ها و فناوری‌های نوین درمانی به‌ویژه در رابطه با درمان ناباروری و سرطان است که امید است با حمایت‌های مورد نیاز بیش از پیش تحقق یابد.