سرپرست معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی خبر داد:

اجرای ۲ طرح فناورانه در زمینه تولید ترکیبات اولیه دارویی در آذربایجان غربی

۲۵ آبان ۱۴۰۱ | ۱۰:۱۸ کد : ۵۰۶۷۰ پژوهشی
سرپرست معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی از اجرای ۲ طرح فناورانه با استفاده از اعتبارات پژوهشی استان در زمینه تولید ترکیبات اولیه دارویی توسط این نهاد در استان خبر داد.
اجرای ۲ طرح فناورانه در زمینه تولید ترکیبات اولیه دارویی در آذربایجان غربی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی دکتر طهماسبی با اعلام این مطلب اظهار کرد: پژوهشگران گروه پژوهشی تولید متابولیتهای ثانویه در سامانه های زیستی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی جهت دستیابی به دانش فنی تولید ترکیبات دارویی آتروپین، اسکوپولامین، هیوسیامین، وین کریستین و وین بلاستین دو طرح فناورانه متفاوت با عناوین تولید ترکیبات ضدسرطان (وین بلاستین و وین کریستین) از گیاه دارویی پروانش در بیوراکتور با اعتبار 6 میلیارد ریال و تولید ترکیبات تروپان آلکالوئیدی آتروپین، هیوسیآمین و آسکوپولامین از گیاه دارویی بذرالبنج در بیوراکتور با اعتبار 2 میلیارد ریال را در دست اجرا دارند.

وی ادامه داد: اعتبار اجرای این طرحهای فناورانه از مصوبات طرحهای فناورانه استان آذربایجان غربی با استفاده از اعتبارات 1درصد پژوهشی استان می باشد.

سرپرست معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی اظهار کرد: ترکیبات آلکالوئیدی کاربردهایی در صنایع دارویی، بهداشتی، غذایی، کشاورزی و صنایع دیگر دارند. این ترکیبات در درمان انواع بیماریها از جمله سرطان، بیماریهای قلبی – عروقی، اعصاب و روان، گوارشی و تسکین درد نقش مهمی دارند.

دکتر طهماسبی افزود: داروهای آتروپین، هیوسین (اسکوپولامین)، هیوسیامین، وین کریستین، وین بلاستین و آجمالایسین از جمله داروهای مهمی می باشند که مستقیما از گیاهان آلکالوئیددار تولید می شوند و منبع تولید برخی ترکیبات مانند وین کریستین و وین بلاستین تنها از منابع گیاهی می باشد و در حال حاضر امکان تولید شیمیایی آنها به دلیل پیچیده بودن مراحل سنتز و هزینه بر بودن آنها وجود ندارد.

وی با اشااره به این که عمده مواد اولیه مورد نیاز برای تولید داروهای مذکور در داخل کشور تولید نشده و  وارداتی می باشند اظهار کرد: این امر موجب خروج ارز از کشور و همچنین ایجاد مشکلات متعدد برای مصرف کنندگان داروها بخاطر تحریمهای ظالمانه و افزایش قیمت آنها در کشور می شود و با توجه به تقاضای بالای مواد اولیه مورد نیاز برای تولید داروهای طبیعی در کشور و همچنین تاکید وزارت بهداشت بر ضرورت بهره برداری حداکثری از پتانسیلهای موجود در حوزه ی مواد اولیه دارویی در داخل کشور، دستیابی به دانش فنی تولید این ترکیبات دارویی از منابع طبیعی ضروری می باشد که جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با پشتوانه علمی و تخصصی خود به این موضوع حیاتی و حساس در راستای رفع بخشی از مشکلات کشور ورود پیدا کرده است.