روز فرهنگ عمومی و بازخوانی مقالات مرتبط با آن در SID

۱۴ آبان ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۱ کد : ۵۰۱۷۸ پژوهشی
براساس گزارش مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی، پربازدیدترین مقالات علمی با موضوع فرهنگ عمومی معرفی شدند.
روز فرهنگ عمومی و بازخوانی مقالات مرتبط با آن در SID

به گزارش روابط عمومی مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی SID، پربازدیدترین مقالات علمی نمایه شده در این پایگاه با موضوع "فرهنگ عمومی" براساس میزان بازدید مخاطبان مشخص و معرفی شدند.

به مجموعه‌ی آداب و رسوم، معیارها و رفتارهای اجتماعی فرهنگ گفته می‌شود. فرهنگ نفش تعیین کننده‌ای در سطح جهان دارد. درواقع فرهنگ، یکی از ابزارهایی است که دولت‌ها برای رسیدن به مقاصد خود از آن بهره می‌برند.

فرهنگ در بسیاری از حوزه‌های اجتماعی رابطه دارد که می‌توان به چند رابطه‌ی مهم آن در جامعه اشاره کرد: فرهنگ و استقلال، فرهنگ و رفاه و فرهنگ و امنیت

اما فرهنگ عمومی چیست؟

به مجموعه‌ی رفتارهای یک فرد در سطح جامعه فرهنگ عمومی می‌گویند. فرهنگ عمومی در اجتماع نقش اصلی را ایفا می‌کند و شاکله‌ی بسیاری از مسائل است. با پیچیده شدن مسائل اجتماعی نقش فرهنگ عمومی نیز افزایش می‌یابد. قانون‌گرایی، انضباط و نظم، احترام به دیگران، مسئولیت‌پذیری، وجدان کاری و غیره از جمله موضوعاتی است که به طور بنیادی و جدی در جامعه مطرح است، که به هریک از این موضوعات در جامعه فرهنگ عمومی گفته می‌شود.

از این‌رو، شورای فرهنگ عمومی ۱۴ آبان ‌ماه را به نام روز فرهنگ عمومی نام‌گذاری کرده است. این روز در چهارصد و شصت و ششمین جلسه‌ی این شورا، در روز ۱۴ آبان مصادف با تصویب آئین‌نامه شورای فرهنگ عمومی، به نام روز فرهنگ عمومی تعیین شد. به‌همین منظور، در این گزارش به بررسی مقالات فارسی مرتبط با فرهنگ عمومی در حوزه‌های موضوعی مختلف خواهیم پرداخت.

معرفی مقالات پربازدید علمی با موضوع فرهنگ عمومی

جدول 1، پربازدیدترین مقالات فارسی با موضوع فرهنگ عمومی را نشان می‌دهد.

براین اساس، مقاله "از تهاجم فرهنگی تا جنگ نرم و راهکارهای مقابله با آن از منظر مقام معظم رهبری" پربازدیدترین مقاله با موضوع فرهنگ عمومی است. این مقاله به بررسی جنگ نرم پرداخته است. جنگ نرم به جنگی گفته می‌شود که از راه آن دولت‌ها و کشورها با چالش روبه‌رو می‌شوند و منجر به تغییر و براندازی دولت‌ها می‌شود؛ یعنی افکار را تغییر داده و کشورها را بدون خون‌ریزی به استعمار می‌کشد. این مقاله به این نتیجه می‌رسد که در مقابل جنگ نرم و تهاجم فرهنگی باید از ابزارهای فرهنگی استفاده کرده و تولیدات فرهنگی را توسعه داد تا در برابر جنگ فرهنگی غرب به صورت تهاجمی عمل کنیم نه تدافعی.

جدول 1. مقالات پربازدید با موضوع فرهنگ عمومی

 

جدول 2، جدیدترین مقالات فارسی با موضوع فرهنگ عمومی را نشان می‌دهد.

براین اساس، مقاله "جایگاه زنان در منتخبی از داستان های کردی کرمانجی خراسان شمالی" که در مجله مطالعات فرهنگی -اجتماعی خراسان منتشر شده، جدیدترین مقاله با موضوع فرهنگ عمومی است.

جدول 2. جدیدترین مقالات فارسی با موضوع فرهنگ عمومی

 

بیشتر مقالات فارسی با موضوع فرهنگ عمومی، مربوط به حوزه‌های موضوعی علوم اجتماعی - علوم انسانی، علوم سیاسی و مدیریت است.

معرفی مجلات با بیشترین تعداد مقالات فارسی با موضوع فرهنگ عمومی

مجلات "آموزش عالی ایران"، "تحقیقات فرهنگی ایران" و "مطالعات فرهنگ – ارتباطات" مجلاتی هستند که بیشترین تعداد مقالات فارسی با موضوع فرهنگ عمومی را منتشر کرده‌اند.

کلمات کلیدی مقالات فارسی با موضوع فرهنگ عمومی

کلمات کلیدی عصاره هر مقاله است و نویسنده موضوعات مقاله خود را در کلمات کلیدی نشان می‌دهد.

شکل 1، کلمات کلیدی مقالات فارسی با موضوع فرهنگ عمومی را نشان می‌دهد.

براین اساس "جهانی شدن"، "انسان شناسی شهری"، "فرهنگ عامه"، "سرمایه فرهنگی" و "پیشگیری" مهم‌ترین موضوعات در مقالات فارسی مرتبط با فرهنگ عمومی هستند.

جهانی شدن یا Globalization به فرآیند کنش و یکپارچگی مردم، شرکت‌ها و دولت‌ها در جهان گفته می‌شود. جهانی شدن به دلیل پیشرفت ارتباطات و حمل و نقل رشد سریع‌تری پیدا کرده است.

شکل 1. کلمات کلیدی در مقالات فارسی با موضوع فرهنگ عمومی

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی SID فرهنگ عمومی