مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی خواستار شد؛

تسهیل شرایط سرمایه گذاری برای فرآوری زرشک در خراسان جنوبی

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به خواص زرشک خواستار تسهیل شرایط سرمایه گذاری برای فراوری این محصول شد و بر ایجاد کارخانه فرآوری و تولید مکمل غذایی و دارویی این محصول تأکید کرد.
۲۴ مهر ۱۴۰۱ | ۱۳:۱۳ کد : ۴۹۴۴۱ پژوهشی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، محسن پویان ۲۳ مهرماه در جشنواره زرشک در روستای هریوند سربیشه با اشاره به خواص زرشک خواستار تسهیل شرایط سرمایه گذاری برای فراوری این محصول شد و بر ایجاد کارخانه فراوری و تولید مکمل غذایی و دارویی این محصول تأکید و خواستار راه اندازی این مهم شد.
تسهیل شرایط سرمایه گذاری برای فرآوری زرشک در خراسان جنوبی

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با بیان اینکه حدود 300 سال از عمر زرشک بدون دانه در استان می گذرد، افزود: محصولاتی مانند زرشک می تواند پتانسیل هایی برای اشتغالزایی و ارزآوری به وجود آورد.

پویان دامه داد: اگر برگزاری این جشنواره در بعد فرا استانی باعث شود هر خانواده ایرانی در روز یک لیوان اب یا شربت زرشک استفاده کنند 20 برابر تولید فعلی در کشور  نیاز خواهد بود.

پویان، گریزی به خواص ریشه، برگ، ساقه، میوه زرشک زد و گفت: درختچه زرشک شامل برگ، ساقه و... منشأ تولید مکمل و دارو هستند و امید است استانداری و مسئولان برای راه اندازی کارخانجات تولید مکمل دارویی و غذایی زرشک حمایت های لازم را انجام دهند.

به گفته وی ریشه زرشک در کاهش فشار خون، پاکسازی رگ ها، داروی ترک اعتیاد، تنظیم حرکات روده گوارشی مؤثر است و برگ آن نیز برای جلوگیری از زخم روده، سفت شدن لثه، استفاده از آن به عوان دهان شویه و... تأثیر بسزایی دارد.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی یادآور شد: میوه زرشک نیز برای جلوگیری از کلسترول خون، جلوگیری از افزایش اوره خون، درمان زخم معده، سالک، تقویت کبد و جلوگیری از کبد چرب و... مؤثر است.

وی خواستار ایجاد کارخانه فراوری زرشک و تولید مکمل غذایی و دارویی، ساخت مکمل غذایی ضد پلاک های عروقی برای جلوگیری از سکته و... شد و تأکید کرد: محققان استان حاضر هستند دانش فنی خود را به صورت رایگان در اختیار سرمایه گذاران قرار دهند.

پویان از زرشک به عنوان معدن طلا در استان نام برد و یادآور شد: در دنیا و استان زرشک بدون دانه به صورت انحصاری در اختیار ما قرار دارد و امید است این جشنواره بستری برای ارسال زرشک استان به دیگر نقاط کشور و دنیا شد.