بازخوانی مقالات مرتبط با روز آتش‌نشانی و ایمنی در سایت مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی

براساس گزارش مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی، پربازدیدترین مقالات علمی با موضوع آتش‌نشانی و ایمنی معرفی شدند.
۱۰ مهر ۱۴۰۱ | ۱۴:۴۲ کد : ۴۹۱۷۶ پژوهشی
به گزارش روابط عمومی مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی SID، براساس آمار ارائه شده در خصوص نرخ مرگ و میر براثر آتش‌سوزی، ایران با مقدار ۲.۳۰ به ازای هر صد هزارنفر، از جمله کشورهایی است که نرخ آتش‌سوزی متوسط رو به بالایی دارد.
بازخوانی مقالات مرتبط با روز آتش‌نشانی و ایمنی در سایت مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی

یکی از مشاغل سخت و دشوار دنیا شغل آتش‌نشانی است. ویژگی خاص این شغل این است که زمانی که بقیه در حال گریز از وقوع حادثه‌ای هستند، آتش‌نشانان به دل حادثه می‌روند. در کشورهای توسعه یافته سازمان آتش نشانی به عنوان سازمان اصلی در ایمنی و امداد محسوب می‌شود.

از این‌رو، هفتم مهرماه هرسال به عنوان روز ملی آتشنشانی و ایمنی نام‌گذاری شده است. این نام‌گذاری که در سال 1359 اتفاق افتاده، به‌دلیل حمله رژیم بعث عراق به پالایشگاه آبادان و درنتیجه آن شهید شدن تعداد زیادی از آتش‌نشانان کشور بوده است.

معرفی مقالات پربازدید علمی با موضوع آتشنشان

جدول 1، مقالات پربازدید با موضوع آتش‌نشان را نشان می‌دهد. براین اساس مقاله "بررسی میزان استرس شغلی و عوامل موثر در آن در آتش نشانان سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تهران 1379" با بیش از ششصد بازدید، مهم‌ترین مقاله فارسی با موضوع آتش‌نشانی است. این مقاله به بررسی 155 آتش‌نشان مرد در تهران براساس میزان استرس شغلی می‌پردازد و به این نتیجه می‌رسد که میزان استرس شغلی در آتش‌نشانان جوان‌تر و افرادی که شغل دوم دارند به صورت معنی‌داری بیشتر از سایرین است.

معرفی مجلات با بیشترین تعداد مقالات فارسی با موضوع آتش‌نشان

براساس بررسی انجام شده، مجلات امداد و نجات، جغرافیا و آمایش شهری - منطقه ای و سلامت کار ایران به ترتیب مجلاتی هستند که بیشترین تعداد مقالات فارسی با موضوع آتش‌نشان را منتشر کرده‌اند.

کلمات کلیدی مقالات فارسی با موضوع آتش‌نشانی

کلمات کلیدی عصاره هر مقاله است و نویسنده موضوعات مقاله خود را در کلمات کلیدی نشان می‌دهد.

شکل ۱، مهم‌ترین کلمات کلیدی مقالات با موضوع آتش‌نشان را نشان می‌دهد. براین اساس مکان‌یابی، بهینه‌سازی، اولویت، مدیریت و بحران مهم‌ترین کلمات کلیدی در مقالات با موضوع آتش‌نشان هستند.

مقالات با موضوع مکان‌یابی و بهینه‌سازی به ساخت ایستگاه‌های آتش‌نشانی اشاره دارد. به دلیل ذات شغل آتش‌نشانی که با بحران ارتباط دارد، موضوعات مدیریت و بحران نیز از کلمات مهم مقالات با موضوع آتش‌نشانی هستند.