در بخش پاویون تخصصی شرکت‌های دانش‌بنیان نمایشگاه انجام گرفت؛

نمایش دستاوردهای فناورانه حوزه کشاورزی جهاددانشگاهی در نمایشگاه بین‌المللی آیفارم

گزیده‌ای از دستاوردهای فناورانه جهاددانشگاهی در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی در بخش پاویون تخصصی شرکت‌های دانش‌بنیان پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی آیفارم (iFarm) به نمایش درآمد.
۲۱ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۶:۲۲ کد : ۴۸۷۱۲ تاپ خبر پژوهشی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی در پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی آیفارم (iFarm) که ظهر امروز( دوشنبه ۲۱ شهریورماه) در محل نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب تهران افتتاح شد، گزیده‌ای از دستاوردهای فناورانه جهاددانشگاهی در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی در بخش پاویون تخصصی شرکت‌های دانش‌بنیان به نمایش درآمد.
نمایش دستاوردهای فناورانه حوزه کشاورزی جهاددانشگاهی در نمایشگاه بین‌المللی آیفارم

این نمایشگاه با رویکرد صادرات محور و به‌منظور تقویت و ارتقاء تولیدات سازندگان داخلی و معرفی توانمندی‌های ساخت داخل در سطح بین‌المللی برگزار می‌شود و بر همین اساس رایزنی، برنامه‌ریزی و هماهنگی با سفارت‌ها و کنسولگری‌های جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه در کشور‌های عراق، قطر، عمان، امارات، کویت، روسیه، هلند، آلمان، ترکیه، چین، افغانستان و کشور‌های حوزه اوراسیا انجام‌شده است تا  از مقامات بلندپایه و هیات‌های تجاری برای بازدید، برگزاری میز تخصصی و جلسات B۲B در این رویداد بین‌المللی دعوت به عمل آید.
دکتر داراب یزدانی مدیرکل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاددانشگاهی پیرامون دستاورد‌های ارائه‌شده جهاددانشگاهی در این نمایشگاه گفت: عمده دستاوردهای به نمایش درآمده، خروجی ۱۰ طرح فناورانه جهاددانشگاهی هستند که در سال 1398 اجرای آن‌ها آغازشده بود.
معرفی طرح‌های فناورانه جهاددانشگاهی در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی
«تولید جنین ممتاز منجمد برای اصلاح نژاد گاوهای شیری و گوشتی» ازجمله طرح‌های ارائه‌شده در نمایشگاه است که در این پروژه ملی که اساس آن استفاده از فناوری‌های نوین تولیدمثل باهدف کاهش هزینه‌ها و افزایش راندمان تولید است.
سالانه در این آزمایشگاه دو هزار جنین تولید می‌شود . براین اساس پژوهشگاه ابن‌سینای جهاددانشگاهی با اجرای این طرح توانسته با تولد گوساله ممتاز از گاو‌های غیر ممتاز، ارزش‌افزوده جدیدی در صنعت دامپروری ایجاد کند.
«طراحی ، ساخت و نصب تور قفس پرورش ماهی در دریا» که یکی از بندهای برنامه ششم توسعه و سیاست‏‌های اقتصاد مقاومتی حوزه‌ی کشاورزی و شیلات کشور است طرح دیگر به نمایش آمده است. اهمیت اجرای طرح فوق ازآن‌جهت بوده که اغلب تجهیزات آن وارداتی است، اما با تلاش محققان جهاددانشگاهی و با کسب دانش فنی و تجاری‌‏سازی تورهای موردنیاز قفس‌های پرورش ماهی، تولید آن در کشور بومی شد.
«طرح فناورانه کسب دانش فنی تولید 4 نوع بذر هیبرید سبزی و صیفی» طرح دیگری بود که مدیرکل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاددانشگاهی به آن اشاره کرد.
دست یافتن به دانش تولید بذر هیبرید محصولات صیفی و سبزی به‌خصوص گوجه و خیار و فلفل گلخانه‌ای می‌تواند ضمن ایجاد استقلال و امنیت غذایی برای مردم کشور، هزینه چند صد میلیون دلاری واردات را کاهش دهد. در همین راستا کسب  فناوری  تولید  چهار  نوع  بذر  هیبرید  سبزی  و  صیفی در مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران وابسته به جهاددانشگاهی اجرا شد.
طرح «تولید داروهای طبیعی جایگزین آنتی‌بیوتیک‌ها در صنعت طیور»  و «فرمولاسیون و تولید آفت‌کش‌های گیاهی برای کنترل آفات گلخانه‌ای سبزی و صیفی» نیز با توجه به اهمیت تولید داروها و آفت‌کش‌های گیاهی به‌عنوان جایگزینی برای داروهای شیمیایی مورداستفاده در صنعت طیور و همچنین آفت‌کش‌های شیمیایی مورداستفاده در کنترل آفات محصولات کشاورزی با همکاری پژوهشکده گیاهان دارویی ، مرکز ملی ذخایر زیستی و ژنتیکی و جهاددانشگاهی واحد استان کهگیلویه و بویر احمد اجرا شد و هدف از انجام این دو طرح ملی، کسب دانش فنی و تولید تجاری حداقل 5 آفت‌کش پرکاربرد با منشا گیاهی برای کنترل آفات صیفی و سبزی گلخانه‌ای و همچنین 5 دارو با منشا گیاهی برای کنترل عفونت‌های گوارشی، اختلالات تنفسی، محرک رشد و ضد کوکسیدیوز در صنعت پرورش مرغ گوشتی و تخم‌گذار است.
همچنین «طرح تولید و تکثیر بچه ماهی سی باس در قفس و تولید غذای آبزیان» نیز به دنبال قطع وابستگی کشور و با هدف ارزآوری موثر اجرا می‌شود.
گفتنی است با توجه به گسترش روز افزون باشگاه‌های بدنسازی در کشور و ورود مکمل‌های ورزشی تقلبی جهاددانشگاهی را بر آن داشت تا در جهت «تولید مکمل‌های ورزشی پرمصرف بر پایه نیازهای تغذیه‌ای ورزشکاران» قدم بردارد.
«تولید پروبیوتیک های پر کاربرد در صنایع مختلف» فناوری دیگری است که مدیرکل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاددانشگاهی به آن اشاره کرد. پروبیوتیک‌ها، باکتری‌های فراسودمندی هستند که به عنوان سیستم بهبود دهنده عملکرد دستگاه گوارش و سیستم ایمنی در کانون توجه جهانیان قرار گرفته‌اند. 

«تولید مکمل غذای اسب» که در مواقعی این مکمل‌ها تقلبی هستند و هزینه زیادی برای ورود آنها به کشور تحمیل می‌شود، دستاوردی از پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی به شمار می‌رود که بخشی از نیاز داخل در این حوزه را تأمین کرد.
دکتر یزدانی در ادامه سخنانش با بیان اینکه با تجهیز گلخانه‌ها به سیستم هوشمند می‌توان همه فاکتورهای محیطی و اقلیمی را در گلخانه‌ها کنترل کرد گفت: در همین راستا پژوهشگران جوان و مستعد جهاددانشگاهی زنجان توانستند این هوشمندسازی را با «طراحی و ساخت سیستم بی‌سیم هوشمند به منظور کنترل نور، دما و رطوبت در یک گلخانه» پیاده کنند.
مدیرکل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاددانشگاهی همچنین به طرح‌های «تولید واکسن آبزیان» و « تکثیر و پرورش جلبک اسپیرولینا» اشاره کرد و گفت: حمایت از توسعه و فرآوری ریزجلبک‌ها در کشور مورد توجه قرار گرفته و گامی مهم در تامین امنیت غذایی کشور است.
با توجه به اینکه پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی در حوزه فناوری گیاهان دارویی چه در حوزه دارویی و چه در حوزه کشاورزی به‌عنوان پژوهشکده مرجع در کشور مطرح است در این حوزه نیز دستاوردهای جهاددانشگاهی در نمایشگاه فوق به نمایش در آمد.
مدیرکل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاددانشگاهی با اشاره به دستاوردها و تجهیزات به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه گفت: در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی در کشاورزی و کاربرد فناوری اطلاعات در طراحی سامانه‌های هوشمند کشاورزی هنوز جای کار بیشتری وجود دارد و جهاددانشگاهی نیز در آینده با ایجاد نوآوری‌هایی در این حوزه‌ها ورود می‌کند.
گفتنی است که علاقه مندان می‌توانند برای بازدید از نمایشگاه در تاریخ ۲۱ تا ۲۴ شهریور ماه 1401 ساعت ۱۰ الی ۱۷ به مرکز نمایشگاه های بین‌المللی شهرآفتاب مراجعه کنند.