روز سینما و بازخوانی مقالات مرتبط با آن در SID

براساس گزارش مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی، پربازدیدترین مقالات علمی با موضوع سینما معرفی شدند.
۲۱ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۶:۱۹ کد : ۴۸۷۱۱ تاپ خبر پژوهشی
به گزارش روابط عمومی مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی SID، در عصر حاضر، رسانه اهمیت زیادی دارد و جزء جدا نشدنی ارتباطات است. سینما که جز نخستین وسیله‌های ارتباط جمعی و یکی از اجزای مهم رسانه محسوب می‌شود، به ارائه هنجارهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی می‌پردازد و این هنجارها را با الگوی انسانی و اجتماعی آشنا می‌کند. الگوهای ارائه شده در سینما دارای ارزش خاصی بوده و جامعه را به سمت همین ارزش‌ها سوق می‌دهد.
روز سینما و بازخوانی مقالات مرتبط با آن در SID

از این‌رو، به دلیل اهمیت سینما، 21 شهریور هرسال به عنوان روز سینما نام‌گذاری شده است. این نام‌گذاری که در سال 1379 اتفاق افتاده، همزمان با بزرگداشت صدمین سال ورود سینما به کشور در 21 شهریور بوده است. سینما در سال 1900 میلادی توسط مظفرالدین شاه وارد کشور شد.

بررسی مقالات علمی با موضوع سینما

"تحلیل محتوای فیلم «دو زن» به کارگردانی «تهمینه میلانی» با رویکرد به زن"، "بازنمایی خانواده ایرانی در فیلم سینمایی یه حبه قند" و "معماری و سینما عناصر مکمل و هویت بخش فضا و مکان" پربازدیدترین مقالات علمی با موضوع سینما در SID بوده‌اند.

مقاله اول در مورد فیلم "دو زن" به چگونگی شخصیت‌پردازی زن و بررسی تصویر ارائه شده از زن در فیلم و مقاله دوم با موضوع "یه حبه قند" به نحوه بازنمایی نهاد خانواده در فیلم با استفاده از روش تحلیل گفتمانی "پدام" پرداخته و مقاله سوم نیز به معماری سینما اشاره دارد.

بررسی نویسندگان با بیشترین مدرک علمی مرتبط با سینما

اعظم راودراد و عبداله بیچرانلو هر دو از دانشگاه تهران، نویسندگانی هستند که بیشترین مدارک علمی مرتبط با سینما را منتشر کرده‌اند.

"مطالعات فرهنگ – ارتباطات"، "نامه هنرهای نمایشی و موسیقی" و "هنرهای نمایشی و موسیقی (هنرهای زیبا)" مجلاتی هستند که بیشترین تعداد مقالات فارسی با موضوع سینما را منتشر کرده‌اند.

کلمات کلیدی مقالات فارسی با موضوع سینما

شکل 1، کلمات کلیدی مقالات فارسی با موضوع سینما را نشان می‌دهد. براین اساس، سینمای ایران، تحلیل محتوا، بازنمایی، سینمای دفاع مقدس و نشانه شناسی از مهم‌ترین کلمات کلیدی مقالات فارسی با موضوع سینما هستند.

در این میان، کارگردان‌هایی مثل بهرام بیضایی، عباس کیارستمی و اصغر فرهادی از مهم‌ترین کارگردان‌هایی هستند که در مقالات علمی با موضوع فارسی بررسی شده‌اند.