نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی بیان کرد:

اعتبار ۱۰ میلیاردی برای راه‌اندازی کلینیک غربالگری سرطان پستان خراسان شمالی/ جهاددانشگاهی محور راه اندازی این کلینیک

۰۱ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۲ کد : ۴۶۴۹۷ پژوهشی
نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی از در نظر گرفتن ۱۰ میلیارد تومان اعتبار در قالب سفره ریاست جمهوری و هیات دولت به خراسان شمالی برای راه‌اندازی کلینیک تشخیص زودهنگام، غربالگری، جراحی و درمان سرطان پستان خبر داد و گفت: جهاددانشگاهی می‌تواند در خراسان شمالی محور راه‌اندازی مرکز غربالگری و درمان سرطان پستان باشد و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و صدور مجوزهای لازم، این مشکل استان را برطرف کند.
اعتبار ۱۰ میلیاردی برای راه‌اندازی کلینیک غربالگری سرطان پستان خراسان شمالی/ جهاددانشگاهی محور راه اندازی این کلینیک

به گزارش روابط عمومی جهادانشگاهی، سید محمد پاکمهر نماینده مردم ۵ شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت راه‌اندازی مرکز تشخیص زودهنگام، غربالگری، جراحی و درمان سرطان پستان برای بانوان در خراسان شمالی، اظهار کرد: میانگین سنی ابتلای زنان در خراسان شمالی به این نوع سرطان پایین‌تر از میانگین کشوری است و راه‌اندازی این مرکز و ارائه آموزش‌های خود معاینه‌ای می‌تواند در تشخیص و درمان قطعی آن مؤثر باشد.

وی با اشاره به حمایت مجلس از راه‌اندازی این مراکز در نقاطی که با این بیماری درگیر هستند، افزود: در بودجه ۱۴۰۱ برای ۱۱ استان کشور بیش از ۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای راه‌اندازی مرکز تشخیص زودهنگام، غربالگری، جراحی و درمان سرطان پستان در نظر گرفته‌ایم که این اعتبار برای نخستین بار در نظر گرفته شد و تا کنون سابقه نداشت.

نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در ابتدای کار، نامی از خراسان شمالی برای این اعتبارات وجود نداشت، گفت: اما با پیگیری‌های بسیار، این موضوع محقق شد و نام خراسان شمالی بین ۱۱ استان برای راه‌اندازی این مرکز قرار گرفت.

وی بیان کرد: با در نظر گرفتن این اعتبار در بودجه سهم هر استان حدود ۸ میلیارد تومان می‌شود که البته کفاف راه‌اندازی مرکز تشخیص زودهنگام، غربالگری، جراحی و درمان سرطان پستان را نمی‌دهد؛ چرا که صرفا یک قلم از دستگاه‌های اصلی آن از جمله سونوگرافی چند بعدی، چندین میلیارد تومان قیمت دارد.

نماینده مردم شهرستان‌های بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: به همین دلیل، کمک به تامین اعتبار آن از سفر هیات دولت و ریاست جمهوری به استان در دستور کار قرار گرفت.

پاکمهر اظهار کرد: اما در سفر ریاست جمهوری متاسفانه اعتباری برای این موضوع در نظر گرفتن نشد لذا در جلسات بعدی که با حضور معاون اجرایی ریاست جمهوری برگزار شد بر این موضوع اصرار بسیار کرده و بر ضرورت ایجاد این مرکز و کمک به تأمین اعتبار آن در قالب مصوبات سفر، تاکید کردم.

وی ادامه داد: تاکیداتم در این جلسه سبب شد تا معاون اجرایی ریاست جمهوری، ۱۰ میلیارد تومان برای راه‌اندازی مرکز تشخیص زودهنگام، غربالگری، جراحی و درمان سرطان پستان در استان پیش‌بینی کند تا در مصوبات سفر قرار بگیرد.

وی گفت: البته مصوبات سفر هنوز ابلاغ نشده و از استاندار و معاونانش انتظار داریم بیش از پیش پیگیر ابلاغ مصوبات سفر به استان باشند تا فرصت طلایی برای کار کردن از دست نرود و تخصیص اعتبارات هر چه سریعتر انجام گیرد.

پاکمهر با بیان این که شایع‌ترین سرطان در بانوان سرطان پستان است، بیان کرد: سن ابتلا به این بیماری باید در حدود ۶۰ سال باشد اما اکنون در زنان بین ۳۰ تا ۴۰ سال نیز شاهد این موضوع هستیم و خراسان شمالی نیز بیش از میانگین کشوری با این بیماری روبرو است.

وی گفت: مادر خانواده از ارکان اصلی جامعه به‌حساب می‌آید و توجه به وضعیت آنها در واقع خدمت به جامعه است؛ بانوان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و باید با اقدامی عملی به آن‌ها توجه کنیم.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: آموزش و تشخیص زودهنگام سرطان پستان می‌توانند سبب درمان قطعی این نوع سرطان در زنان شود بنابراین راه‌اندازی چنین مرکزی در خراسان شمالی ضروری است.

وی تصریح کرد: از آنجایی‌که جهاددانشگاهی، دانش مربوط به این موضوع را دارد و از روش‌های جدید از جمله سلول‌های ایمنی و ژن درمانی در کنار سایر روش‌ها برای درمان این نوع سرطان در زنان استفاده می‌کند، می‌تواند در خراسان شمالی نیز محور راه‌اندازی مرکز غربالگری و درمان سرطان پستان باشد و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و صدور مجوزهای لازم، این مشکل استان را برطرف کند.

پاکمهر تاکید کرد: نبود چنین مرکزی در استان تاکنون نشان دهنده خلاء و نقص در عملکرد علوم پزشکی است و باید پر کردن جای خالی آن در دستور کار قرار گیرد.

به نقل از خبرگزاری ایسنا، نماینده مردم ۵ شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی گفت: تلاش ما این است تا مرکز غربالگری و درمان سرطان پستان زنان در خراسان شمالی، نخستین مرکز بین ۱۱ استان کشور باشد که راه‌اندازی می‌شود و این موضوع بدون حمایت‌های مسئولان و مدیران خود استان امکان پذیر نیست.