براساس داده‌های مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی انجام شد؛

معرفی ۱۵ موضوع داغ در بیست حوزه علمی، نیمه اول ۱۴۰۱

آگاهی از موضوعات داغ پژوهشی حوزه‌های مختلف علمی می‌تواند نمایی از فعالیت پژوهشی حوزه تخصصی را برای هر محقق فراهم آورد و پژوهشگر مسیر آتی خود را با دانش بهتری ترسیم کند. براساس داده‌های مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی، ۱۵ موضوع داغ در بیست حوزه علمی معرفی ش
۲۹ تیر ۱۴۰۱ | ۱۵:۵۴ کد : ۴۶۳۸۷ پژوهشی
به گزارش روابط عمومی مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی SID، شناسایی موضوعات داغ علمی از جهات مختلف حایز اهمیت است. آگاهی از موضوعات داغ پژوهشی حوزه‌های مختلف علمی می‌تواند نمایی از فعالیت پژوهشی حوزه تخصصی را برای هر محقق فراهم آورد و پژوهشگر مسیر آتی خود را با دانش بهتری ترسیم کند. همچنین سیاست‌گذاران پژوهشی در سطوح مختلف با آگاهی از موضوعات داغ علمی می‌توانند ارزیابی آگاهانه‌تری نسبت به مجموعه تحت مدیریت خود داشته باشند. گزارش حاضر که برای سومین‌بار منتشر می‌شود، به معرفی ۱۵ موضوع داغ در بیست حوزه علمی براساس داده‌های مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی در نیمه اول ۱۴۰۱ می‌پردازد.
معرفی ۱۵ موضوع داغ در بیست حوزه علمی، نیمه اول ۱۴۰۱

روش استخراج موضوعات داغ علمی
1. موضوع علمی: عبارتی‌ست که پژوهشگران به عنوان کلیدواژه در مقالات خود معرفی کرده‌اند؛ که موضوعات داغ علمی از میان این کلیدواژه‌ها با میانگین سنی کمتر انتخاب می‌شوند.
2. میانگین سنی یک موضوع: میانگین سنی انتشار مقالاتی که این موضوع را به عنوان کلیدواژه معرفی کرده‌اند. موضوعات داغ علمی باید میانگین سنی نزدیک به زمان حال داشته باشند.  به عنوان نمونه، اگر موضوع متن‌کاوی در پنج مقاله به عنوان موضوع به کار رفته باشد و آن مقالات به ترتیب در سال‌های 1397، 1398، 1398، 1399 و 1400 به کار رفته باشد، میانگین سنی این موضوع برابر با 1398.5 خواهد بود.
3. حوزه علمی: گروه‌های موضوعی مجلات است که توسط وزارت علوم و وزارت بهداشت معرفی شده است.
4. موضوع داغ: یک موضوع علمی است که 2 شرط را داراست: الف) این موضوع حداقل در تعداد قابل قبولی از مقالات علمی به عنوان کلیدواژه استفاده شده باشد، از این طریق موضوعات کم‌تکرار که تنها توسط تعداد کمی از پژوهشگران حایز اهمیت نگارش مقاله بوده‌اند، حذف می‌شود. ب) میانگین سنی آن در میان موضوعات حوزه علمی مذکور، در میان 15 موضوع جدید قرار گیرد؛ بنابراین موضوعاتی به عنوان موضوعات داغ علمی شناخته می‌شوند که تعداد مناسبی از پژوهشگران یک حوزه موضوعی در مقالات علمی سال‌های اخیر به آن پرداخته باشند.