رییس پژوهشکده علوم انسانی جهاددانشگاهی بیان کرد:

جسارت در خلاقیت و نوآوری عامل موفقیت جهاددانشگاهی/اجرای طرح چرایی و چگونگی شکل‌گیری علوم انسانی

جهاددانشگاهی زیست بوم نوآوریِ نخبگان ایران
۲۶ تیر ۱۴۰۱ | ۱۰:۱۲ کد : ۴۶۲۳۲ تاپ خبر پژوهشی
رییس پژوهشکده علوم انسانی جهاددانشگاهی با اشاره به اجرای طرح «چرایی و چگونگی شکل‌گیری علوم انسانی در جهاددانشگاهی» در این پژوهشکده گفت: این طرح بر مبنای ضرورت دستیابی به «مبانی هویتی» علوم انسانی در جهاددانشگاهی و شناسایی اهداف و آرمان‌های بنیان‌گذاران اولیه علوم انسانی در این نهاد و نیز ضرورت حفظ و ثبت دیدگاه‌ها و مستندات علوم انسانی جهاددانشگاهی شکل گرفته است.
جسارت در خلاقیت و نوآوری عامل موفقیت جهاددانشگاهی/اجرای طرح چرایی و چگونگی شکل‌گیری علوم انسانی

با توجه به فرارسیدن چهل و دومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی دکتر محمد کمالی‌زاده رییس پژوهشکده علوم انسانی جهاددانشگاهی و از پژوهشگران این نهاد در رابطه با طرح «شاخص سازی برای نظام فرهنگی – تربیتی سند دانشگاه اسلامی» گفت: در حال حاضر طرح شاخص سازی برای نظام فرهنگی – تربیتی سند دانشگاه اسلامی را به تازگی به پایان رسانده‌ایم و به‌عنوان همکار طرح در حال کار بر روی طرح «چرایی و چگونگی شکل‌گیری علوم انسانی در جهاددانشگاهی» هستم. اجرای این طرح از سال گذشته آغاز شده است.

دکتر کمالی زاده به زمان اتمام طرح «چرایی و چگونگی شکل‌گیری علوم انسانی در جهاددانشگاهی» اشاره کرد و گفت: اجرای این طرح که بر مبنای ضرورت دستیابی به «مبانی هویتی» علوم انسانی در جهاددانشگاهی و شناسایی اهداف و آرمان‌های بنیان‌گذاران اولیه علوم انسانی در این نهاد و نیز ضرورت حفظ و ثبت دیدگاه‌ها و مستندات علوم انسانی جهاددانشگاهی شکل گرفته است طی یک ماه آینده به پایان می‌رسد.

این پژوهشگر جهاددانشگاهی افزود: مهم‌ترین نوآوری این طرح نیز جستجو، جمع‌آوری، پیاده‌سازی و رجوع به مستندات آرشیوی جهاددانشگاهی در سال‌های اولیه تأسیس و یافتن و مصاحبه کردن با مهم‌ترین چهره‌های تاثیرگذار در آن دوران بوده است.

وی موانع پیشروی به سرانجام رسیدن اجرای این طرح را فقدان دسترسی به برخی از مستندات دانست.

رییس پژوهشکده علوم انسانی جهاددانشگاهی با تاکید بر این‌که جهاددانشگاهی به‌واسطه هویت، ساختار، کارنامه و قابلیت‌های بالقوه و بالفعل خود بی‌تردید مهم‌ترین نهاد کشور برای توسعه زیست‌بوم نوآوری در حوزه علوم و فناوری محسوب می‌شود، گفت: این نهاد همواره مهم‌ترین نهاد علمیِ مورد اعتمادِ توامانِ نخبگان علمی و حاکمیت سیاسی و اجرایی کشور بوده است و این شهرت و اعتماد را به‌واسطه حرکت‌های پیشروانه و نوآورانه خود در عرصه‌های مختلف علمی به دست آورده است.

دکتر کمالی زاده ادامه داد: موفقیت‌های جهاددانشگاهی در عرصه‌های مختلف بیش از هر چیز مرهون جسارت این نهاد در خلاقیت و نوآوری بوده است؛ یعنی همان عواملی که موجب پیشرفت‌های علمی و صنعتی و به‌تبع آن رشد اقتصادی و توسعه ملی در هر جایی از جهان می‌شود. مطمئنا چنین الگویی می‌تواند محرک و پیشرانِ خلاقیت و نوآوری در سطوح گوناگون علم و فناوری در سایر حوزه‌های ملی باشد.

وی گفت: طرح‌های تحقیقاتی در حوزه علوم انسانی با چالش بزرگی به نام کمبود بودجه روبه رو هستند. عموما طرح‌های علوم انسانی در کشور- علی رغم هزینه‌های زیاد مربوط به نیروی انسانی متخصص، با بودجه‌های بسیار اندکی در دستگاه‌های اجرایی پیشنهاد و تصویب می‌شوند که همین امر فعالیت پژوهشی در این حوزه را با چالش‌های جدی روبه رو کرده است.

این پژوهشگر در پایان اظهار کرد: پژوهش در حوزه علوم انسانی برای قرار گرفتن در مسیر خلاقیت و نوآوری نیازمند حمایت‌های جدی‌تری از سوی متولیان امر است تا بتواند همپای نیازها و اقتضائات جامعه به‌پیش رفته و پاسخگوی مسایل کشور باشد.

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی پژوهشکده علوم انسانی محمد کمالی زاده چهل و دومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی