با حضور رییس جهاددانشگاهی انجام گرفت؛

تکریم رییس پیشین و معارفه رییس جدید مرکز ملی ذخایر ژنتیکی/ تمرکز برای ایجاد قطب زیست فناوری

۲۵ تیر ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۹ کد : ۴۶۱۳۶ تاپ خبر پژوهشی
رییس جهاددانشگاهی مراسم تکریم رییس پیشین و معارفه رییس جدید مرکز ملی ذخایر ژنتیکی با تاکید بر این که مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران ثروت و ظرفیت ملی محسوب می شود، افزود: انتظار این است که این مرکز به اعتبار و جایگاه قانونی خود دست یابد.در این راستا لازم است ساختار پویا با بهره گیری از توانمندی نخبگان و متخصصان این مرکز طراحی شود.
تکریم رییس پیشین و معارفه رییس جدید مرکز ملی ذخایر ژنتیکی/ تمرکز برای ایجاد قطب زیست فناوری

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران وابسته به جهاددانشگاهی، مراسم تکریم دکتر سید مجید تولیت رییس پیشین مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران و معارفه دکتر رضا آذربایجانی سرپرست جدید این مرکز با حضور دکتر روح الله دهقانی فیروزآبادی رییس جهاددانشگاهی و دکتر محمدرضا پورعابدی معاون پژوهش و فناوری این نهاد (امروز 22 تیرماه) در سالن اجتماعات پارک علم و فناوری البرز برگزار شد.

دکتر روح الله دهقانی فیروزآبادی رییس جهاددانشگاهی در این مراسم ضمن تشکر از تلاش‌های دکتر تولیت گفت: مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران ثروت و ظرفیت ملی محسوب می شود. نگاه ما به آن به عنوان یک انبار نیست بلکه بانک زیستی است با مفهوم گسترده و  پتانسیل بزرگی که می تواند نقش ویژه ایی را در کشور ایفا نماید.

رییس جهاد دانشگاهی افزود: انتظار این است که این مرکز به اعتبار و جایگاه قانونی خود دست یابد.در این راستا لازم است ساختار پویا با بهره گیری از توانمندی نخبگان و متخصصان این مرکز طراحی شود.

دهقانی ضمن تاکید به توسعه و پیشرفت مرکز بیان کرد: توسعه و پیشرفت نیازمند تغییر زیست بوم و همکاری و مشارکت جدید با دیگر سازمان و شرکت ها است. بنابراین این تحول ضمن مشارکت بیرونی نیازمند همکاری و کمک نیروهای توانمند و دانشمند و این مرکز و استفاده از تجربیات پیش کسوتان است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: دنیا عصرهای متعددی را در زمینه فناوری های مختلف تجربه کرده است و اکنون در عصر توسعه زیست فناوری هستیم که با جهش های علمی زیادی همراه است. بنابراین این مرکز پتانسیل و بستر لازم برای این تحولات و پیشرفت را دارد.

رییس جهاددانشگاهی همچنین گفت: همراه شدن با تغییرات نیازمند تدوین سند تحول مختص این مرکز با همفکری نخبگان است که در آن  برنامه ها و راهبردهای تحول و پیشرفت مشخص شود که این موضوع از سرپرست جدید خواسته شده است. در این راستا نیاز است از ظرفیت های زیر ساختی، سخت افزاری و نرم افزاری مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاددانشگاهی و پارک علم وفناوری البرز برای ایجاد قطب زیست فناوری و Cell valley  کشور مبتنی بر برنامه های توسعهٔ زیست بانک استفاده شود.

تلاش برای ارتقای جایگاه مرکز

در این مراسم دکتر سید مجید تولیت رییس پیشین این مرکز به ارایه گزارشی از فعالیت ها و اقدامات انجام شده پرداخت و در ادامه دکتر رضا آذربایجانی سرپرست جدید مرکز ضمن تشکر از اقدامات صورت گرفته در زمان دو ریاست پیشین مرکز گفت: این مرکز هم از لحاظ نوع فعالیت و هم تنوع آن در کشور منحصر به فرد است. بنابراین تلاش خواهد شد براساس مولفه های مشخص شده از سوی مقام معظم رهبری در زمینه امنیت غذایی، اقتصادی و سلامت ماموریت‌های محول شده ارتقاء یابد.

وی ضمن اشاره به راهبردهای کلان در خصوص اشتغال آفرینی و نوآوری براساس نیازهای موجود کشور تاکید کرد: در زمینه زیست فناوری، برای ارتقای جایگاه مرکز با تعامل سایر دستگاه ها تلاش می شود.

گفتنی است، در پایان مراسم با اهدای لوح از سوی رییس جهاددانشگاهی، از زحمات رییس پیشین مرکز قدردانی شد.

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی