بررسی تاثیر رایحه اسطوخودوس بر اختلالات خواب

ژورنال کلاب ویژه پژوهشگران سبک زندگی سالم با موضوع «بررسی رایحه اسطوخودوس بر اختلالات خواب» (Effect of aroma of Lavender on sleep efficiency and sleep disorder) در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ برگزار شد.
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۶:۱۰ کد : ۴۳۶۰۴ پژوهشی
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران، دکتر ابوحسن فرهنگ در این نشست به بررسی مقاله ای پرداخت که در آن پژوهشگران با توجه به شیوع اختلالات خواب به بررسی علل این موضوع پرداختند که نتایج مطرح شده حاکی از آن بود که عواملی مانند افسردگی، سن، جنسیت، اضطراب، استرس، خستگی های مفرط و غیره بر روی خواب تاثیرات منفی دارند. در این بین بیشترین شیوع اختلالات خواب با بررسی فاکتور سن و جنسیت مربوط به خانمها بود که پس از بررسی های لازم در این خصوص نتایج اینگونه نشان دادند که یائسگی یکی از علل عمده ایجاد اختلالات خواب است به طوری که خانمهای در حین یائسگی و در وقوع یائسگی تا ۶۲ درصد دچار اختلالات خواب هستند.
بررسی تاثیر رایحه اسطوخودوس بر اختلالات خواب

نتایج مطالعه ای بر روی اثرات اسانس اسطوخودوس را بر روی اختلالات خواب خانمهای یائسه که از آخرین دوره قاعدگی آنها حداقل یکسال می گذشت، نشان داد که این افراد پس از مصرف رایحه اسطوخودوس برآیند خواب، کیفیت خواب، کاهش از خواب پریدگی و به طور کلی کاهش اختلالات خواب را تجربه کردند.

در مطالعه ای دیگر که توسط بخش Scientific Reports  ژورنال Nature نشر داده شده است؛ پژوهشگران علاوه بر پرسشنامه هایی که به داوطلبین ارائه شده است از بررسی امواج مغزی توسط دستگاه EEG نیز کمک گرفتند. نتایج این پژوهش به طور کلی نشان داد که تجربه شرکت کنندگان در هر دو شب (شاهد و رایحه) از نظر ساعت خواب یکسان بوده ولی زمان حضور در مرحله N3به طور چشمگیری افزایش داشت که این موضوع نشان دهنده خواب عمیق و افزایش کیفیت و همچنین ثبات خواب می باشد. از طرفی افزایش امواج SWS در این مطالعه نشان داده شد که بنا بر مطالعات قبلی این مهم میتواند سبب از بین رفتن بسیاری از پروتئین های سمی شود که ارتباط مستقیم با آلزایمر، پارکینسون و دمانس دارند.